Terug

Gebrek communicatie en problemen bij installatie zonnepanelen en thuisbatterij

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

A. C.

Naar: KTI-WTI

18/01/2022

Beste,Vorig jaar hebben wij zonnepanelen en een thuisbatterij besteld bij KTI-WTI.Om toch zeker te zijn dat de installatie nog in 2021 zou gebeuren (premiegewijs), vroegen we nog een bevestiging hiervan. Antwoord via email van de verkoper op 03/10: “De leveringstermijn ligt momenteel op +-6 weken, we kunnen dus zeker en vast dit jaar nog plaatsen”.Ondertussen zijn we 18/01/2022, en zijn we nog steeds aan het wachten.Helaas antwoord men bij dit bedrijf nooit op vragen, stuurt men tussentijdse facturen terwijl deze niet afgesproken zijn, hebben de techniekers altijd te weinig, verkeerd of defect materiaal bij en komt men de afspraken niet na (zie samenvatting).Conclusie: We wachten nog steeds op de batterijen, we weten niet of onze zonnepanelen ondertussen werken en we hebben nog geen enkel inzicht op wanneer alles zal afgewerkt worden.Hieronder kan u een samenvatting vinden van de feiten:• 05/10/2021 – tekenen offerte• 14/10/2021 – Vraag besteldienst of we ook de batterij wensten, hoewel dit wel gecommuniceerd was. Mogelijk toch niet helemaal duidelijk?• 22/10/2021 – Mail met info over aanvraag premie en melding dat we zelf de digitale meter moeten aanvragen bij Fluvius.• 28/10/2021 – Plaatsing digitale meter door Fluvius.• 08/11/2021 – Voorschotfactuur voor de plaatsing. Zoals bepaald in de offerte, 20% voorschot, 80% van het bedrag bij volledig afgewerkte plaatsing.• 09/11/2021 – Storting van het voorschot.• 17/11/2021 – Vraag of men op 19/11/2021 de zonnepanelen mag komen plaatsen, wat wij bevestigen.• 18/11/2021 – Levering van een schaarlift, zonder dat hier enige communicatie over was. Gelukkig waren we op die moment thuis.• 19/11/2021 – Plaatsing van de zonnepanelen. De techniekers zitten een hele voormiddag in hun wagen voor de deur te wachten, omdat de “gewichten” voor de plaatsing van de zonnepanelen nog moeten gebracht worden. Wanneer deze net na de middag arriveren, gaan ze aan het werk. Helaas blijkt dat ze geen kabel bij hebben om de aansluiting van de zonnepanelen naar het aansluitpunt te brengen. Verder komt ook de verwachte elektricien, die de converter moet plaatsen en de aansluiting doen, niet opdagen.• 21/11/2021 – Mail naar KTI-WTI met de vraag wanneer men de rest van de aansluiting komt doen en de melding dat men hiervoor opnieuw een schaarlift zal nodig hebben om op het dak te raken.• 07/12/2021 – Mail van planning dat de techniekers op 09/12/2021 zullen langskomen om de kabel van het dak naar de aansluiting te trekken. Op 15/12/2021 zal de elektricien langskomen om de omvormer te plaatsen en aan te sluiten.• 09/12/2021 – Wanneer de techniekers langskomen, blijkt dat de planning vergeten is om de schaarlift te bestellen. De techniekers worden dan ook gedwongen om een ladder tegen de gevel te zetten en zo te werken. Niet echt een veilige situatie. Verder blijkt dat de verlengkabel die ze bij hebben om hun machines aan te sluiten, niet te werken. Gelukkig heb ik het benodigde materiaal liggen.• 15/12/2021 – Elektricien komt langs om 17.00u! Hij begint alles aan te sluiten, maar kan de kabels van de zonnepanelen niet aansluiten omdat het ondertussen donker is en hij dus niet kan uitmeten welke kabels waar moeten. Om dit op te lossen ben ik dan maar zelf op het dak gekropen met een lamp, zodat uitmeten toch mogelijk was en hij de benodigde aansluitingen kon doen. Wanneer ik vraag naar een login voor de applicatie om opvolging te doen van de opbrengst van de zonnepanelen, zegt hij dat ze dat normaal “binnen enkele dagen zullen opsturen”. Vandaag hebben we nog steeds niets ontvangen, ondanks herhaaldelijke vragen.• 21/12/2021 – Mail facturatie KTI-WTI met de vraag om een “tussentijdse factuur” te betalen. Wij geven aan dat in de offerte staat dat de laatste 80% van de factuur slechts dient betaald te worden bij beëindiging van de werken en dat we nog steeds wachten op de batterijen, login voor opvolging en keuring van de installatie.• 10/01/2022 – Nog een mail van de facturatie met volgende bewoording: “Alle begrip voor uw antwoord maar dit gaat over een tussentijdse factuur die we toch graag (gedeeltelijk) betaald zien”. Wij geven opnieuw aan dat in de offerte staat dat de laatste 80% van de factuur slechts dient betaald te worden bij beëindiging van de werken en dat we nog steeds wachten op de batterijen, login voor opvolging en keuring van de installatie.Ik kijk uit naar uw reactie.Met vriendelijke groeten,Stefaan

Berichten (3)

A. C.

Naar: KTI-WTI

20/01/2022

Beste,Na opstellen van bovenstaande klacht heb ik de volgende dag een afspraak voor plaatsing van de batterij en een login voor FusionSolar ontvangen. Het kan dus blijkbaar wel?Helaas ben ik er nu ook achter gekomen waarom het zo lang geduurd heeft voor ik een login ontving. Het blijkt dat de zonnepanelen, die al 2 maanden op ons dak staan, nog geen watt elektriciteit geleverd hebben... Iets waar jullie ongetwijfeld van op de hoogte waren, daar jullie de monitoring doen!Dit alles doet een aantal vragen naar boven komen:- Zijn de panelen defect?- Zijn de panelen niet goed aangesloten?- Als de panelen niet goed aangesloten zijn, wat is dan de schade die hierdoor veroorzaakt is?Graag had ik zo snel mogelijk antwoord op deze vragen en een oplossing voor het probleem. Het heeft weinig nut dat er een batterij aangesloten wordt, als de zonnepanelen niet werken!Ondertussen hebben we ook al veel geld verloren doordat jullie je afspraken niet nakomen (premies die zakken, geen opbrengst zonnepanelen gedurende 2 maanden, geen mogelijkheid om stroom terug te leveren, extra verbruik door niet plaatsing batterijen, ...).Wordt het geen tijd dat jullie je werk eens serieus beginnen te nemen?Groeten,Stefaan

A. C.

Naar: KTI-WTI

31/01/2022

Beste,Vorige week is er een technieker langsgekomen die eindelijk alles aangesloten heeft en (bijna) alle problemen heeft opgelost. Het was een verademing om eindelijk iemand over de vloer te krijgen die zijn werk goed deed en hierbij ook de nodige uitleg verschafte.Helaas heb ik geen contactgegevens van de persoon die de planning hiervoor gedaan heeft en is het nog altijd onmogelijk om telefonisch jullie kantoor te bereiken (na een half uur wachtmuziek heb ik het opgegeven).Momenteel staan er nog 2 zaken open:1) Plaatsing van de zonnepanelen - Deze staan in elkaars schaduw (zie bijlagen). Hoewel we ook wel beseffen dat optimale plaatsing moeilijk is (hoewel er ons bij verkoop verzekerd is dat dit geen probleem zou zijn), is er toch nog voldoende ruimte om deze een stuk te verplaatsen, waardoor er toch meer opbrengst is.2) Keuring van de installatie - hiervoor hebben wij nog geen datum ontvangen.Voor vragen of opmerkingen, laat gerust iets weten.

A. C.

Naar: KTI-WTI

04/02/2022

Beste,Gisteren hebben we een factuur ontvangen voor de uitgevoerde werken. Dit ondanks het feit dat de keuring van de installatie nog steeds niet gebeurd is en dat de zonnepanelen nog steeds in elkaars schaduw staan (gemeld aan uw technieker).De technieker die laatst langsgekomen is om alles in orde te maken, was trouwens zeer vriendelijk en wist wat hij deed. Een echte verademing.Helaas kan van uw facturatiedienst niet hetzelfde gezegd worden. In de mail zegt men "Uw keuring hebben we ondertussen ook aangevraagd bij onze externe keuringsdienst". Gebaseerd op onze ervaring betekent dit echter "stuur ons nog een mail of 10, dan zullen we er binnenkort eens naar kijken".Concreet, we zullen de factuur graag betalen wanneer volgende zaken uitgevoerd zijn:- correcte plaatsing van de zonnepanelen (zie foto's in bijlage).- Keuring van de installatie.Verder hebben jullie ons door het gebrek aan communicatie al een pak geld gekost (lagere premie, "aangesloten" zonnepanelen die niet werken, ...).Hierbij herinner ik u eraan dat in de betalingsvoorwaarden staat de laatste schijf dient te worden betaald na volledige uitvoering van de werken...We betalen dus graag als alles in orde is.Groeten,Stefaan


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform