Terug

Geblokkeerde EAN meter

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

S. V.

Naar: FLUVIUS

14/11/2025

Geachte, Wij wonen sinds september 2024 in onze nieuwe woning. Intussen werd reeds drie keer een digitale meter geplaatst door Fluvius, maar ook de huidige meter stuurt sinds maanden geen gegevens door naar onze leverancier Luminus. Wij ontvangen geen facturen, kunnen ons verbruik niet opvolgen en Luminus bevestigt dat de fout volledig bij Fluvius ligt. Bovendien werd mijn aangetekende klacht van 11/09/2024 aan uw klachtencommissie niet beantwoord, wat ik onaanvaardbaar vind. zie bijlage brief Ik verwacht dat Fluvius zijn verantwoordelijkheid opneemt en dit dossier onmiddellijk behandelt. Fluvius: arrogantie ten op met vriendelijke groeten Sven Verdeyen 0497619156

Berichten (7)

FLUVIUS

Naar: S. V.

18/11/2025

Fluvius - Intern Dag meneer Verdeyen, Ik heb uw klacht goed ontvangen. Na onderzoek kan ik u hierover het volgende meedelen. Momenteel belet een foutcode in het marktoverkoepelende gegevensuitwisseling-platform (MIG6) dat de leverancier meterdata van uw meter ontvangt. Dagelijks worden ongeveer 1 miljoen transacties verwerkt (federaal). 99,8% van alle berichten (voor een totaal van 11 miljoen headpoints) lopen correct. Slechts 0,2% van de berichten gingen in uitval en konden niet correct verwerkt worden, intussen is dit aantal al enorm gedaald, maar het moet maar net uw EAN-code zijn natuurlijk… Ik begrijp uw frustratie, dit probleem is ook al meermaals in de media geweest. Meer info kan u ook hier terugvinden: vertraging energiefactuur Fluvius U kan hier ook EAN-code ingeven, en zo onmiddellijk zien of uw gegevens nog geblokkeerd zitten. Ik kan dus jammer genoeg enkel nog een beetje geduld vragen. Het komt in orde, maar wanneer, daar kan ik op vandaag geen antwoord op geven. Uw klacht met nummer 1000353265 staat open bij onze interne dienst, u zal via deze weg dan ook geïnformeerd worden, en deze klacht zal pas afgesloten worden van zodra het probleem van de baan is. Wat betreft het opvolgen van uw verbruiken: uw meter communiceert wel, waardoor u dit kan opvolgen via Mijn Fluvius. Op het verbruiksportaal kan u dagelijks, wekelijks, maandelijks en per kwartier uw verbruiken bekijken: s:www.fluvius.be/nl/thema/meters-en-meterstanden/verbruik-opvolgen. Hopend u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Met vriendelijke groeten, Klachtenbeheer Fluvius

S. V.

Naar: FLUVIUS

18/11/2025

Ik kan hiermee niet akkoord gaan, aangezien dit al de derde digitale meter is die bij ons geplaatst werd. Daardoor betwijfel ik sterk of het probleem dat u omschrijft wel effectief de oorzaak is. Daarnaast kan Luminus mij momenteel niets factureren omdat er geen meterstanden worden doorgestuurd. Ik kan ook niet overstappen naar een andere leverancier, noch veranderen naar een dynamisch tarief, terwijl wij net van plan zijn om een thuisbatterij te installeren. Daarom zouden we graag zo snel mogelijk een oplossing krijgen voor de situatie op mijn locatie. Met het wachten kan ik eventueel nog leven, op voorwaarde dat ik intussen voorschotten of betalingen kan doen die gebaseerd zijn op het reële verbruik. Ik beschik over voldoende apps waarmee ik mijn verbruik kan opvolgen, maar ik kan me niet akkoord verklaren met de situatie waarin we gewoon moeten afwachten.

FLUVIUS

Naar: S. V.

19/11/2025

Fluvius - Intern Dag meneer, Het gaat hier over heel complexe IT-problemen, en dit is 100 procent zeker de oorzaak. Uw meter leest correct uit, als voorbeeld hierbij uw verbruiken en injectie van deze maand: Hierbij een overzicht van uw meterstanden en verbruiken (= delta): Deze worden dus correct uitgelezen, maar door de complexe IT-problemen geraken deze niet tot bij de leverancier. Ze worden dus wel doorgestuurd, maar ze komen niet toe bij de leverancier. Als u kijkt naar de link die ik u doorstuurde (s:www.fluvius.be/nl/factuur-en-tarieven/vertraging-energiefactuur) dan ziet u dat u wel van leverancier kan veranderen: Het probleem gaat hier echter niet mee van de baan zijn, maar achteraf, eens opgelost, zal dit retroactief in orde gebracht worden. U heeft dus zelf wel zicht op uw verbruik, u zou kunnen vragen aan uw leverancier om een simulatie te maken van het voorschotbedrag op basis van deze gegevens. Met vriendelijke groeten, Klachtenbeheer Fluvius

S. V.

Naar: FLUVIUS

21/11/2025

Beste, Ik blijf erbij dat de gegevens niet correct worden uitgelezen. Ik heb veel meer opgewekte energie dan wat jullie op de site vermelden. Ten eerste staat er bij veel maanden “onvolledig”, dus hoe kan dit dan correct zijn? Volgens jullie totalen heb ik ongeveer 3.657 kWh opgewekt, maar volgens mijn apps Luminus en Smappee zitten we rond de 5.600 kWh. Hoe correct is dan het verbruik? Zit daar ook een verschil op? Waar kunnen wij ons op baseren? Hoeveel kWh hebben wij volgens u in 2025 al verbruikt? Welk cijfer kan ik doorgeven aan mijn leverancier om een schatting van de maandelijkse kost te maken? vg Sven

FLUVIUS

Naar: S. V.

21/11/2025

Fluvius - Intern Dag meneer, In november zal er onvolledig staan, omdat de maand nog niet rond is, als er ergens een geschatte waarde tussen staat, zal er ook onvolledig bij staan. Mijn Fluvius is louter informatief, en stel dat uw meter eens enkele dagen niet uit zou lezen, dan staan er geïnterpoleerde waarden tussen, dat zijn gelijkmatige schattingen tussen 2 correcte meterstanden. De leverancier krijgt uw meterstanden en verbruiken via een andere weg door, via de daarvoor voorziene kanalen, via het marktoverkoepelende gegevensuitwisseling-platform (MIG6) dus, dit zijn deze meterstanden en verbruiken (die uw leverancier dus momenteel NIET doorkrijgt via het marktoverkoepelende gegevensuitwisseling-platform). Sinds de plaatsing van de meter op 12/06/25 tot vandaag heeft u een verbruik van 324 op de dagteller, 591 op de nachtteller, en een injectie van 1524 plus 515. De meterstanden en verbruiken van Fluvius zijn de enige juiste. Wat betreft uw verbruik: Van 12/06/25 tot 01/11/25: 230 dag 454 nacht 1485 injectie dag 507 injectie nacht Op de vorige meter, van 14/04/25 tot 12/06/25: 65 dag 209 nacht 803 injectie dag 246 injectie nacht Op de meter daarvoor, van 01/11/24 tot 14/04/25: 843 dag 1723 nacht 519 injectie dag 121 injectie nacht Op een jaar tijd had u dus een verbruik van: Dag: 1138 kWh Nacht: 2386 kWh Injectie dag: 2807 kWh Injectie nacht: 874 kWh -à Deze gegevens kan u dus doorgeven aan uw leverancier om een simulatie te maken. Met vriendelijke groeten, Klachtenbeheer Fluvius

S. V.

Naar: FLUVIUS

01/12/2025

OK, bedankt voor het overzicht, dat verduidelijkt al heel wat. Toevallig krijg ik vandaag 2 facturen van Luminus. 1 factuur van 15/04 t/m 30/06 1 factuur van 01/07 t/m 31/07 Wil dit zeggen dat de meterstanden eindelijk bij Luminus geraken? Wat met de andere maanden? IS dit één van de volgende dagen zodat we up to date geraken? vg Sven

FLUVIUS

Naar: S. V.

19/12/2025

Fluvius - Intern Dag meneer, Klopt, de problemen op uw EAN zijn van de baan. Alles werd intussen doorgestuurd naar uw leverancier. Met vriendelijke groeten, Klachtenbeheer Fluvius.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform