Weigering wettelijke garantie van 2 jaar
Geachte mevrouw/heer,
Op 20 september 2025 kocht ik een Stromer ST1 Speedpedelec van 3,5 jaar oud in uw webshop en betaalde er €3.389,0 voor. De fiets kon enkel online besteld worden. Omdat ik tot dan toe steeds tevreden was van eerdere aankopen bij Decathlon, had ik er het volste vertrouwen in dat de levering goed zou verlopen.
Direct bij levering bleek de fiets zelf in nieuwstaat maar de batterij volledig leeg en niet herlaadbaar met de meegeleverde lader waardoor de speedpedelec uiteraard niet als dusdanig gebruikt kon worden. Ik heb de uitneembare batterij meegenomen naar een Decathlon winkel om het defect te laten vaststellen of vervangen maar daar verwees men me door naar de online klantendienst. Na heel wat communicatie met deze klantendienst en verschillende bezoeken van mezelf aan Stromer dealers in de buurt is de status nu als volgt:
- de batterij is effectief defect bevonden,
- de fiets werkt prima met een andere batterij en is ingeschreven op m'n naam bij DIV,
- hoewel er zowel op de fiets als op de batterij een garantie van 2 jaar werd beloofd bij de verkoop, weigert Decathlon de batterij te vervangen en staat Decathlon ook niet toe dat de batterij wordt gereviseerd op hun kosten (bv door bikebat.be of gelijkwaardig).
Overeenkomstig de wettelijke garantie van 2 jaar verzoek ik u derhalve om reparatie of revisie van het de batterij en indien dit onmogelijk blijkt, om vervanging van de batterij zonder kosten voor mij.
Indien ik binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief geen antwoord heb ontvangen, zal ik niet aarzelen juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen.
Met vriendelijke groet,