Terug

garantie uitvoering

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. S.

Naar: Voordeelvanger

13/10/2025

Onderwerp: Formeel beroep op wettelijke garantie – bestelling 302337377 Geachte, Op 13 oktober 2025 ontving ik uw bericht waarin mijn retouraanvraag voor bestelling 302337377 werd afgewezen, hoewel u tegelijk aangeeft dat “de leverancier dit product kan vervangen”. Ik wens u erop te wijzen dat de wettelijke garantie op dit product uiteraard van toepassing is. Het uurwerk vertoont een duidelijk fabricage- of functioneringsdefect binnen twee maanden na aankoop, en valt daardoor onder de non-conformiteitsgarantie zoals voorzien in de Belgische wet (art. 1649quater e.v. BW en Richtlijn 1999/44/EG). De verkoper blijft volgens deze bepalingen volledig aansprakelijk voor een kosteloze herstelling of vervanging, zonder bijkomende kosten of vertraging. Een afwijzing van de retour zonder gegronde reden is dan ook niet conform de wettelijke verplichtingen. Ik verzoek u dan ook formeel om: ofwel het defecte uurwerk onmiddellijk om te ruilen tegen een nieuw en volledig werkend exemplaar, ofwel de aankoopprijs volledig terug te betalen, en dit binnen een termijn van 14 dagen na ontvangst van dit bericht. Bij uitblijven van een correcte oplossing zal ik mij genoodzaakt zien de zaak voor te leggen aan het Europees Consumenten Centrum (ECC Belgium) en, indien nodig, de FOD Economie. Met beleefde groet, Johan Schandevyl [jouw adres of enkel naam + mailadres] Bestelnummer 302337377 – aankoop augustus 2025

Berichten (1)

J. S.

Naar: Voordeelvanger

18/10/2025

Onderwerp: Laatste verzoek tot correcte afhandeling – bestelling 302337377 (wettelijke garantie) Geachte, Ik verwijs naar mijn eerdere berichten van 13 en 14 oktober betreffende het defecte uurwerk (bestelling 302337377). Tot op heden ontving ik van uw klantenservice enkel standaardantwoorden met de herhaalde vraag om een “filmpje als bewijs”, en dit ondanks mijn duidelijke toelichting dat het om een functioneringsdefect gaat dat zich onregelmatig voordoet en niet visueel kan worden aangetoond. Zoals u weet, hoeft een consument bij dergelijke gebreken geen visueel bewijs te leveren. Volgens artikel 7:18 lid 2 van het Nederlands Burgerlijk Wetboek en Richtlijn (EU) 2019/771 wordt een defect dat zich binnen de eerste 12 maanden na levering voordoet vermoed aanwezig te zijn geweest bij levering. De verkoper is dan verplicht om het product kosteloos te onderzoeken, herstellen of vervangen, zonder dat verzendkosten of andere voorwaarden aan de consument mogen worden opgelegd. Ik stel vast dat u er bovendien voor kiest om buiten het Testaankoop-platform te antwoorden, wat de transparantie van de communicatie niet ten goede komt. Ik had net via dit kanaal gehoopt op een correcte, traceerbare behandeling. Ik verzoek u daarom nog éénmaal om binnen 7 dagen schriftelijk te bevestigen dat u: een gratis retourlabel bezorgt voor terugzending van het product, of een kosteloos vervangend exemplaar toestuurt. Bij uitblijven van een correct antwoord zal ik het dossier overmaken aan het Europees Consumenten Centrum (ECC België) en, indien nodig, aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in Nederland. Met beleefde groet, Johan Schandevyl 📧 johan.schandevyl@telenet.be Bestelnummer 302337377


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform