Terug

Garantie met bijkomstige kosten.

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

T. T.

Naar: PEUGEOT

04/08/2022

Beste, in 2016-2017 kocht ik een Peugeot 3008 1.2 Benzine (nieuwe versie). Deze auto is altijd bij dezelfde Peugeot garage binnengebracht voor onderhoud en herstellingen.Een paar maanden geleden kreeg ik op mijn dashboard de melding 'motorstoring - laat auto repareren'. Toen ik aankwam op mijn bestemming was deze melding weg en zag ik deze niet meer tot twee weken voor de afspraak van mijn groot onderhoud. (zit ongeveer een drie maanden tussen)Tijdens dat onderhoud heb ik de garagist erop attent gemaakt dat ik deze melding kreeg. Ze gingen het tijdens het onderhoud nakijken en de auto uitlezen.Toen ik de auto ging afhalen, zeiden ze dat deze opnieuw nagekeken moest worden en eigenlijk een 'speciaal' stappen plan van Peugeot moesten volgen om de motor volledig te ontmantelen. Ik vroeg wat hun diagnose was, want uiteindelijk, ze deden er een beetje geheimzinnig over.Ze spraken tegelijk ook over een erkende storing in de motor die Peugeot als garantie / terugroepactie onder de 100.000 kilometer volledig zou vergoeden. Ik bracht drie weken later mijn auto binnen (dat was dinsdag 02.08.2022). De kostprijs om de motor te ontmantelen bedraagt ongeveer een 350 euro. Ik was al niet echt happig op het feit dat ik dit moest betalen omdat het om een erkende productiefout ging. Maar goed, wat kan je anders? Diezelfde dag werd ik opgebeld door de garage met het nieuws dat de hele motor kapot was. Peugeot kwam hier in tussen en zou een nieuwe motor opsturen twv 6 a 7000 euro. Nu: en hier wringt het schoentje, om die motor te installeren, wist de garage mij te melden dat er een bijkomstige kost van +- 480 euro aangerekend wordt. Dit om de auto opnieuw uit te lijnen en de aicro bij te vullen, ... Daardoor kost heel deze 'garantie' mij om en bij de 780 euro. Ik kan leven met de diagnose die 350 euro kost, maar om dan weer eens bijna 480 euro op te hoesten voor uiteindelijk iets wat een 'gevolg' is van een niet naar behorend werkende motor vind ik er over. De motor werd door Peugeot erkend als productiefout (kreeg zelfs de prijs van 'engine of the year'... Lachwekkend). Uiteindelijk ben ik van mening dat alle bijkomstige kosten, uitlijning, vullen airco, ... niet voor mijn rekening zijn omdat dit letterlijk een gevolg is van hun slecht functionerend onderdeel. Voorbeeld: als mijn loodgieter voor de slechte plaatsing van een leiding mijn bezetting van de muur moet halen, is het opnieuw bezetten en schilderen ook voor zijn rekening. Niet alleen de buis vervangen.In mijn Peugeot vestiging deden ze alsof hun neus bloedde toen ik hen hiermee confronteerde. Ik kon letterlijk niets anders dan akkoord gaan met deze som. Anders kreeg ik de auto niet terug, de auto kan zonder motor namelijk niet rijden. Ook zou de herstelling nog eens +2 weken bedragen. Waarop ik ook geen vervangwagen ter beschikking kreeg.Ik vind dit alles behalve correct en eis de extra kosten via deze weg te recupereren.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform