Onterechte garantieweigering door Lidl bij defecte haakse slijper van Parkside Performance:
IAN: 367746_2101
Type: PWSAP 20-Li-C3
Model Nr.: HG08179
S/N: 342763 - Versie: 08/2021
Garantieperiode: 5 jaar vanaf 07/12/2023
Na jarenlang tevreden klant te zijn bij Lidl, ben ik recentelijk teleurgesteld in de manier waarop mijn garantieklacht werd behandeld bij een defecte haakse slijper van Parkside Performance.
Situatie:
Ik gebruikte mijn Parkside Performance haakse slijper op accu iets langer dan normaal — niet buitensporig, gewoon langer dan een doorsnee slijpbeurt. Maar uiteindelijk kun je niet langer slijpen of afbramen totdat de batterij leeg is of je moet er een volgende op klikken.
Toen de batterij leeg was wou ik ze losklikken, maar dat ging niet. De batterij bleek vast gesmolten te zijn aan de haakse slijper.
Na een noodgedwongen demontage ontdekte ik dat de minpool van de haakse slijper volledig gesmolten was. De batterij zelf was intact, maar het plastic rond het contactpunt van de slijper was beschadigd door de oververhitting.
Om schade aan de batterij (die een hoge waarde had omdat het een Parkside-exemplaar was dat je kon verbinden worden met internet) te voorkomen, en ook omdat ik een geur waarnam die bleek afkomstig te zijn van gesmolten plastiek, was ik genoodzaakt de slijper gedeeltelijk te openen. Dit om de batterij veilig te kunnen verwijderen en om een eventuele brand te voorkomen.
Ik heb dit eerlijk gemeld aan Lidl (wat ik in dit geval blijkbaar beter niet had gedaan) en vroeg hoe dit zich verhoudt tot de garantie, aangezien de garantieperiode van de slijper nog liep.
De reactie van Lidl-klantendienst door een zekere Vanessa:
Referentienummer: 123742898
Het antwoord van Lidl was dat de fabrieksgarantie vervalt zodra je het toestel opent, omdat dit wordt gezien als een wijziging van het product. Zelfs als dit gebeurt om schade te beperken of om een acuut probleem zoals een smeltend onderdeel te verhelpen.
Mijn reactie:
Hieruit blijkt dat:
Ten eerste er een misverstand is over de regelgeving rond de wettelijke garantie versus fabrieksgarantie. De wettelijke garantie (die in België en veel andere EU-landen van toepassing is) van twee jaar biedt consumentenbescherming tegen gebreken die zich binnen die periode voordoen, en kan niet zomaar worden ingetrokken wanneer je een product opent om schade te beperken. De wettelijke garantie is onafhankelijk van de fabrieksgarantie (in dit geval 5 jaar) en kan enkel vervallen als er aantoonbaar sprake is van foutief gebruik of als de ingreep aan het toestel het defect heeft veroorzaakt.
Ten tweede was ik in dit geval genoodzaakt de slijper te openen om brandgevaar te voorkomen, wat absoluut binnen de redelijke handelingen valt om schade te beperken. Dit had dus geen invloed op mijn recht op garantie, tenzij de verkoper kan aantonen dat het defect door de gebruiker zelf is veroorzaakt. Het openen van het toestel om een acuut gevaar (zoals oververhitting of smeltgevaar) te verhelpen, kan volgens mijn juridische advies niet worden beschouwd als foutief gebruik. De juridische verplichtingen van de verkoper blijven gelden zolang het defect niet door de gebruiker zelf werd veroorzaakt.
Waarom Lidl volgens mij fout zit:
Lidl's standpunt negeert de mogelijkheid van schadebeperking en het voorkomen van gevaar. Een consument die een product op een verantwoorde manier opent om verder gevaar, zoals brand of schade, te voorkomen, zou niet zomaar zijn garantie mogen verliezen. Het is bovendien niet realistisch om te verwachten dat je eerst contact opneemt met de klantenservice of fabrikant om toestemming te vragen dat men de machine mag openen (zoals de Lidl-klantendienst beweert in hun mail), zeker in situaties waar onmiddellijke actie nodig is (zoals bij oververhitting of kortsluiting). Lidl heeft mijn garantieklacht onterecht geweigerd op basis van een foutieve interpretatie van de garantievoorwaarden. Het is bijzonder teleurstellend om als klant zo weinig ruimte te krijgen voor nuance of redelijkheid in een situatie waar ik alleen maar probeerde schade te voorkomen.