Voor het huren van een studio in Parijs werd door de verhuurder gevraagd voor het bedrag van de borg + een eerste maand huur (1.575 euro) een dépôt de garantie aan te gaan bij Western Union op naam van een familielid (ik koos mijn zoon hiervoor voor wie de studio bedoeld is) als bewijs dat wij het bedrag beschikbaar zouden hebben bij onze afspraak in Parijs, zodat het ter plaatse kon overgezet worden in een kantoor van WU op naam van de verhuurder en het contract ook meteen kon ondertekend worden. Ik stuurde een copie van het document per e-mail met de geruststelling dat als ontvanger de naam van mijn zoon stond ingevuld en het bedrag dus niet kon afgehaald worden.De afspraak ging niet door omdat de verhuurder meldde dat de notaris vroeg een zelfde document te hebben voor nog twee extra maanden huur (1000 euro). Na heel wat overleg met de verhuurder stortte ik bij Western Union ook dit bedrag en stuurde een copie naar hem door.Toen de verhuurder met een derde vraag kwam belde ik de fraudelijn van WU en vernam dat de beide bedragen reeds uitbetaald werden.Door WU werd een fraudedossier opgesteld (nr: 99632918) en gisteren kreeg ik bericht dat we voor beide transacties niet in aanmerking kwamen voor een terugbetaling.Ik heb de anti-fraude adviezen van WU gelezen, maar wil toch een klacht tegen hen indienen omdat zij tweemaal een uitbetaling doen aan een persoon die niet overeenkomt met de vermelde 'receiver': de WU-agent heeft dus de identiteit van de ontvanger niet of onvoldoende gecontroleerd, ofwel is Western Union het slachtoffer geworden van oplichting door iemand met een vervalst identiteitsbewijs. In beide gevallen draagt WU hiervoor de volle verantwoordelijkheid en moeten zij de nodige stappen zetten om de fraudeurs te laten opsporen.WU heeft tenslotte ook een 'transfer fee' ontvangen van in totaal 110 euro voor het in depot houden van mijn betaling tot de gerechtigde ontvanger het zou komen ophalen.