Terug

Fraude op Monizzekaart

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

C. D.

Naar: Monizze

04/03/2022

BesteOp 20/02 ontdekte ik dat er 311,37 euro aan ecocheques van mijn Monizzekaart was gedebiteerd voor de aankoop van een elektrische step bij Zero Steps. Ik heb die aankoop nooit gedaan! Meteen melding gedaan bij Monizze. Zij zouden de zaak onderzoeken. Ook aangifte gedaan bij de politie. Pure fraude op de kaart! Blijkbaar werd de step aangekocht met allemaal verschillende monizze-kaarten en zijn er al meerdere klachten over frauduleus gebruik gekend. Bij Monizze zou men hiervan reeds op de hoogte zijn. Uit alle informatie die ik bekwam (Politie, de winkel waar de fraude plaats vond, persberichten, telefonisch gesprek met een medewerker van Monizze) lijkt het dat de fraude te herleiden is tot een (groot) datalek bij Monizze. Zowel Monizze, Zero Steps als de politie wisten me te informeren dat er veel gedupeerden zijn! Monizze kon niet onmiddellijk informeren over het verdere verloop van deze klacht aangezien ze overspoeld waren door soortgelijke meldingen.  Vandaag, bijna 2 weken later krijg ik volgend nieuws via mail:We hebben alle nodige stappen ondernomen op de veiligheid van uw resterende saldo te verzekeren. Wij raden u sterk aan om:  Uw wachtwoord van het emailadres gekoppeld aan uw Monizze account te wijzigen. Een nieuw wachtwoord aan te maken voor uw Monizze account. Het wachtwoord moet minstens 8 tekens bevatten, waaronder één hoofdletter, één speciaal teken en één cijfer. Een grondige audit heeft de veiligheid van uw gegevens in onze systemen bevestigd. Wij staan in nauw contact met de afdeling cybercriminaliteit van de federale politie, die de mogelijkheid onderzoekt naar een lek op een site van derden. Wij nodigen u uit om te controleren of uw inloggegevens een inbreuk hebben gekend van uw persoonlijke gegevens op derden platformen via de volgende website: https://monitor.firefox.com.Aangezien de transacties plaatsvonden op een platform waarvan wij geen eigenaar zijn, kunnen wij helaas niet instaan voor de terugbetaling. Alle schuld wordt hiermee bij de gedupeerden gelegd. Wetende dat ze hun veiligheidsmaatregelen verscherpt hebben nadat meldingen binnen begonnen te komen. Gezien de massa van meldingen kunnen zij wellicht niet alle gedupeerden meer vergoeden, wat in het verleden (lees: in december/februari) wel nog gebeurde. Dit stond onlangs nog in een artikel in de Gazet van Antwerpen. Ik wens deze klacht dan ook via alle mogelijke kanalen bekenbaar te maken zodat mensen weten dat dit kan. En eigenlijk machteloos staan! Waarom worden de eerste gedupeerden wel vergoed? Waarom werden de veiligheidsmaatregelen verscherpt na meerdere telefonische oproepen van mij? Mochten mijn gegevens gestolen geweest zijn via een website van derden, hoe weten die fraudeurs dan mijn paswoord (dat gelinkt was aan mijn telefoonnummer) en dat van andere slachtoffers die ook toevallig klant zijn bij Monizze? Hoe kunnen dan dergelijke aankopen gedaan worden waarbij er meerdere ecocheques van verschillende kaarten kunnen gebruikt worden? Waarom is dit niet beveiligd? 

Berichten (2)

C. D.

Naar: Monizze

17/03/2022

Nog geen reactie ontvangen

Monizze

Naar: C. D.

29/03/2022

DATA NOT AVAILABLE


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform