Ik opende een Vinted-account om voor het eerst een kledingstuk te verkopen via deze applicatie. Hierop krijg ik een chat van een persoon die een item wilt aankopen en die vraagt of ik haar mailtje al ontvangen heb. Ik had een mail van Vinted ontvangen dat mijn product verkocht is en ik enkel nog mijn bankrekening moet verifiëren om het geld over te maken. Ik klik op de link van de mail en kom op de website van Vinted terecht waar mijn product als verkocht staat + naam en adres naar waar ik het pakje moet versturen + een knop om de betaling over te maken op mijn rekening. Ik klik op deze knop en word naar een 'beveiligde zone gebracht om m'n kaart te verifiëren’. Er opent een live chatbox die me bijstaat de te ondernemen stappen te voltooien. Ik moet m'n kaart in een betaalbakje steken en de gegevens invullen zoals vermeld. Ik krijg een 'zogezegde foutmelding' en moet het opnieuw doen. Dit tot 3 maal toe. De medewerker vraagt me een andere kaart te gebruiken. Het mag zelfs de kaart van een andere persoon zijn. Tegelijkertijd bleef de zogezegde koper in vinted de hele tijd tips geven over hoe ik dit moest activeren en toen ik meldde dat mijn kaart geblokkeerd was, zei die: ma kan je geen andere kaart gebruiken. Dan begint er een belletje bij mij te rinkelen dat dit wel allemaal heel louche klinkt. Ik ga terug naar de mail om het afzendadres van de mail te controleren. Er staat Vinted als afzender, bestelnummer Bestelnummer #V429U87G als onderwerp. Ik rechterklik op de naam Vinted om te kijken welk e-mail adres erachter zit. Dit blijkt een vreemd e-mail adres te zijn. Dit is wanneer ik doorheb dat deze mail niet van Vinted zelf komt, maar van een fraudeur/hacker. Intussen krijg ik via KBC ook een melding dat mijn kaart geblokkeerd werd omwille van een vermoeden van fraude en veiligheidsredenen. Ik heb hierna gebeld naar de dienst Fraude Detectie van equensWorldline, de partner voor fraudedetectie van KBC en heb dadelijk mijn kaart laten blokkeren.