Terug

Fraude Dossier onopgelost!

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

E. D.

Naar: ING - Bank and kantoren

24/12/2024

Donderdag 05/12: aankoop via marketplace Facebook betaald via 'valse' Payconiqlink. (Meteen kaart geblokkeerd via Cardstop. Er is geen geld van de zichtrekening gegaan.) Vrijdag 06/12: voor de zekerheid contact opgenomen met ING via de chatfunctie in de ING-app. Na 3 medewerkers te hebben gesproken de zekerheid zwart op wit dat er geen gevaar was en dat er niemand geld kon afhalen behalve mezelf. Dit moest ik met zekerheid weten daar mijn loon gestort werd op 10/12. Als ze me geen veiligheidsgarantie konden geven, had ik mijn loon op een andere rekening laten overschrijven. Fraude ook gemeld aan ING. Dinsdag 10/12: ik word opgebeld door ING Dienst Fraude dat er verdachte zaken gebeuren op mijn rekening en dat mijn gestorte loon meteen overgeboekt is naar Nuvei Limited (rekening leeggehaald). Ik reageer geschokt en doe opnieuw mijn verhaal en maak duidelijk dat ik hen hiervoor verantwoordelijk acht. Ik krijg als antwoord dat men gaat proberen de fondsen terug te werven, maar dat zij hiervoor niet tussenkomen en dit dus ook niet zullen compenseren! Ik verneem dagen niets meer en tracht elke dag te informeren naar de stand van zaken, maar word genegeerd en in de app blijft de status 'in behandeling' staan! Ik ben alleenstaande mama met 2 zoontjes en kan op niemand terugvallen! Rekeningen kunnen niet betaald worden, aanmaningen ontvangen, kan geen boodschappen doen en geen reserves en dat met de feestdagen. Ze begrijpen duidelijk niet de schade die ze hebben veroorzaakt en vind het erg betreurenswaardig en allesbehalve professioneel hoe ze hun verantwoordelijkheid ontlopen. Gisteren (23/12) nog maar eens telefonisch contact opgenomen, weer krijg ik te horen dat ze het zelf erg vreemd vinden hoe het gelopen is en word ik zonder antwoorden weer afgewimpeld met de belofte dat ze dit als prioritair zullen behandelen. Vandaag ontvang ik een email dat de fraudezaak werd afgesloten. Geen oplossing, laat staan de beleefdheid en klantvriendelijkheid mij hiervoor persoonlijk te contacteren! Ik weet niet hoe ik deze maand moet doorkomen, want de muizen vallen dood in de kasten. Om nog maar te zwijgen van de extra problemen en kosten dat dit met zich meebrengt. Als ze me op 06/12 de juiste informatie hadden gegeven en niet de zekerheid hadden gegeven dat alles veilig was dan had ik mijn voorzorgsmaatregelen kunnen nemen door mijn loon op een andere rekening te laten storten en had ik nu alles kunnen betalen en de feestdagen op een fijne manier kunnen doorbrengen met mijn zoontjes. Ik heb zelf nog getracht oplossingen te vinden door hier OCMW tijdelijk hulp te vragen, maar alle diensten zijn komende dagen ook gesloten. Bedankt ING, maar dit kan ik niet zo laten! Uiteraard heb ik alle mails en chatgesprekken uitgeprint als bewijs.

Berichten (2)

ING - Bank and kantoren

Naar: E. D.

07/01/2025

O. Ref. CCPY/SF04568070 U. Ref. REF_ID@ce005024a037960fb8@REF_ID Beste Mevrouw Dioos, Wij betreuren het dat u het slachtoffer bent geworden van fraude en willen u graag wat uitleg geven. In tegenstelling tot wat u wellicht dacht, is de fraude niet geïnitieerd via Payconiq. Het blijkt dat op 27 november jl. een nieuwe ING Banking app werd geïnstalleerd op een nieuwe smartphone. U heeft deze initialisatie gevalideerd via Itsme. En ING heeft u deze installatie bevestigd via sms : Aangezien u daarop niet hebt gereageerd, kon ING met recht aannemen dat u de bron van deze installatie was. Het was echter via deze smartphone dat de transactie die u betwist, werd geregistreerd. Na uw klacht tegen de transactie van € 808,00 die op 10 december werd geregistreerd, heeft de afdeling Fraude van ING geprobeerd het geld terug te vorderen van de begunstigde financiële instelling. Na deze interventie werd het geld op 30 december op uw rekening teruggestort. Om u te beschermen tegen fraudeurs en cybercriminelen, nodigen wij u uit om het online beschikbare advies te raadplegen : ING fraude en veiligheid. Met vriendelijke groeten,

ING - Bank and kantoren

Naar: E. D.

07/01/2025

O. Ref. CCPY/SF04568070 U. Ref. REF_ID@ce005024a037960fb8@REF_ID Beste Mevrouw Dioos, Wij betreuren het dat u het slachtoffer bent geworden van fraude en willen u graag wat uitleg geven. In tegenstelling tot wat u wellicht dacht, is de fraude niet geïnitieerd via Payconiq. Het blijkt dat op 27 november jl. een nieuwe ING Banking app werd geïnstalleerd op een nieuwe smartphone. U heeft deze initialisatie gevalideerd via Itsme. En ING heeft u deze installatie bevestigd via sms : Aangezien u daarop niet hebt gereageerd, kon ING met recht aannemen dat u de bron van deze installatie was. Het was echter via deze smartphone dat de transactie die u betwist, werd geregistreerd. Na uw klacht tegen de transactie van € 808,00 die op 10 december werd geregistreerd, heeft de afdeling Fraude van ING geprobeerd het geld terug te vorderen van de begunstigde financiële instelling. Na deze interventie werd het geld op 30 december op uw rekening teruggestort. Om u te beschermen tegen fraudeurs en cybercriminelen, nodigen wij u uit om het online beschikbare advies te raadplegen : ING fraude en veiligheid. Met vriendelijke groeten, Customer Care Centre Client Services T. + 32 (0)2 54761 02 Mailbox FR : plaintes@ing.be Mailbox NL : klachten@ing.be ING België Marnixlaan, 24, 1000 Brussel


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform