Oorzaak: Frauderende ex huisbaasGevolg: Ik krijg een dikke rekening.Acties: E-mails, telefonisch contact én Twitter.31-08-2019Einde huurcontract, overname documenten gas/elektra ingevuld & foto’s van de meters genomen.10-04-2020Ik ontvang een slotfactuur op basis van frauduleuze meterstanden.20-04-2020Ik betwist deze en staaf mijn argumenten met een foto van de meterstanden.20-05-2020Luminus zegt dat Fluvius het getekende energieovername document vraagt.20-05-2020Ik geef aan dat wij slechts een deels ingevuld energieovernamedocument in bezit hebben, gegeven dat de eigenaar op de dag van de sleuteloverdracht, 31-08-2020 niet op de afspraak is op komen dagen. Ik heb Luminus het gescande document overgemaakt.25-05-2020Luminus reageert dat ze niets kunnen doen en verwachten dat ik tot een akkoord kom met de huisbaas.25-05-2020Ik geef aan niet op te draaien voor de kosten van een ander.28-05-2020Luminus komt met een ‘canned response’: “Bedankt voor uw reactie. Bij een overname tussen twee partijen kan de meterstand enkel betwist worden op basis van een door beide partijen ondertekend overnamedocument. De netbeheerder eist dat wij over dergelijk document beschikken alvorens een aanpassing van de meterstanden aan te vragen. In dit kader ontvingen wij bijgevoegd energieovernamedocument. Dit document is dan ook de basis van de correctiefactuur. De handtekening op het document veronderstelt het akkoord van beide partijen met de ingevulde meterstanden.”Tevens stuurt Luminus een kopie van het energieovernamedocument door, zoals aangevuld en ondertekend door de huisbaas.29-05-2020Ik reageer:“ Dank voor het document. Dat bewijst namelijk dat met alle meterstanden is gefoefeld. Als bijlage nogmaals een foto van de meterstanden op 31 augustus 2019 om 18:04.Stel dat heel hypothetisch de huiseigenaar de volgende dag pas is langs kunnen komen om de meterstanden in te vullen, en er een kleine afwijking is, prima. Maar gegeven de grote verschillen én het feit dat we bij het verlaten van de woning de gas en de elektra verbruikers hebben uitgeschakeld is zo’n groot verschil vrijwel onmogelijk.Uiteraard zijn we niet van plan de kosten van de eigenaar te dekken dus zal uw factuur niet door ons betaald worden tenzij gemaand door het gerecht.Ik ga er vanuit dat een rechter een foto met datum van de meterstanden overtuigender zal vinden dan een overnamedocument, ingevuld op verschillende data in verschillende kleuren met aantoonbaar gefalsifieerde gegevens.”09-06-2020Luminus crediteert 205,05 EUR07-09-2020Luminus factureert 205,05 EUR16-09-2020Luminus factureert 122,47 EUR16-09-2020Luminus crediteert 82,23 EUR17-09-2020Luminus factureert 122,47 EUR18-09-2020Ik contacteer Luminus via Twitter met het hele verhaal en men belt en belooft te onderzoeken.Radiostilte tot men gewoon weer doodleuk facturen en herinneringen blijft sturen (aan 8 eur) en sinds gisteren dreigt met een deurwaarder als ik geen contact opneem of niet vraag om een betalingsplan.Dus bij deze, mijn reactie.Ik ben verantwoordelijk voor het verbruik en de meterstanden tot en met 31/08/2020. De foto’s tonen de meterstanden met locatie op 31/08/2020 om 18:04. Hoewel alles is afgezet mag Luminus gerust nog 6 uur in rekening brengen maar dat is ook alles.