Op 16 april 2021 heb ik bij de winkel HEYTENS te Ninove een klacht ingediend, omdat 2 van de 4 stores na het wassen 17 cm zijn gekrompen, volledig zijn vervormd én dit bij het naleven van de door de firma HEYTENS uitgevaardigde onderhoudinstructies, die duidelijk vermeld staan op de bestelbon. Het antwoord van de klachtendienst luidde dat ze helaas niets meer kunnen ondernemen, omdat het reeds 15 jaar geleden is dat de stores door ons werden aangekocht en dat de garantieperiode voorbij is. Door dit antwoord ben ik er vrij zeker van dat ons verhaal verkeerdelijk of zeker niet volledig aan de klachtendienst werd overgemaakt door de winkelverantwoordelijke, aangezien dit anders een ongepast én zeker een héél klantonvriendelijk antwoord zou zijn van de klachtendienst. Relaas der feiten:- Op 15 april 2021 hebben we, na 15 jaar, besloten om onze stores te wassen. We hadden voordien nog nooit onze stores gewassen, omdat wij een kleur hebben gekozen waarop je niet snel het stof ziet liggen. Na 15 jaar begon er toch een opstapeling van stof zichtbaar te worden en hebben we besloten om ze na al die jaren voor een eerste keer te wassen. Destijds heb ik de bestelbrief goed bijgehouden, omdat daarop duidelijk en in detail vermeld staat op welke manier je de stores dient te wassen en omdat we weten dat je eventueel problemen kan hebben als je de wasvoorschriften niet meticuleus opvolgt. Echter, na het wassen van 2 van de 4 stores hebben we vastgesteld dat ze ongeveer 17 cm zijn gekrompen en dat ze bovendien volledig vervormd uit de wasmachine zijn gekomen.- Ik versta dat de firma HEYTENS zou kunnen redeneren dat wij kunnen verklaren dat wij in 15 jaar onze gordijnen niet hebben gewassen, maar is dat wel zo? Hierbij hebben we eigenlijk een geluk bij een ongeluk en dat is dat er slechts 2 van de 4 stores werden gewassen. Op deze 2 ongewassen stores zie je dus nog de laag stof liggen (van 15 jaar) én zijn de afmetingen van deze 2 ongewassen stores nog identiek dezelfde als deze die vermeld staan op de oorspronkelijke bestelpon. Hiermee leveren we ontegensprekelijk het bewijs dat deze stores nog nooit werden gewassen. Deze 2 ongewassen stores kunnen bovendien eventueel worden gebruikt als bewijs dat ze wel degelijk krimpen en vervormen als ze gewassen worden volgens de door de firma HEYTENS aangegeven wasvoorschiften op de bestelbrief.- Na het vaststellen van onze gekrompen stores zijn we dan de dag nadien naar de winkel HEYTENS te Ninove gegaan om ons verhaal uiteen te zetten. Hierbij kwamen we toevallig bij de verkoopster terecht, die ons 15 jaar geleden had bediend. Na het lezen van de wasvoorschriften die vermeld staan op de oorspronkelijke bestelbrief, waren wij verbaasd dat de verkoopster ons verklaarde dat deze voorschriften helemaal NIET CORRECT waren. Integendeel, op de bestelbrief staat vermeld dat de stores op 30° moeten worden gewassen met machinewas met een verminderd toerental en ZEKER NIET naar de droogkuis mogen worden gebracht, terwijl de verkoopster verklaarde dat het eigenlijk net andersom moet. Deze stof mag ENKEL gereinigd worden door middel van droogkuis en mag ZEKER NIET gewassen worden met machinewas. Met het voorgaande staat het dus m.a.w. buiten kijf dat het toepassen door ons van deze foutieve wasvoorschriften de oorzaak is waardoor de stores gekrompen en vervormd uit onze wasmachine zijn gekomen. Hierbij wil ik nog meegeven dat je volgens de wasvoorschriften, die vermeld staan op de bestelbrief, de stores op de laagste stand mag strijken. Dit hebben wij echter niet gedaan en wij hebben onze stores onmiddellijk opgehangen, zodat ze op deze manier konden drogen.- Bovendien vond de verkoopster het ook vreemd dat de samenstelling van de stof niet vermeld staat op de bestelbrief, omdat er op deze manier en in extremis dan misschien bij ons een belletje zou kunnen gerinkeld hebben dat we deze bepaalde stof niet mogen wassen in de wasmachine. Maar zelfs mocht dit vermeld geweest zijn, dan is het natuurlijk nog steeds niet aan de klant om de samenstelling van een stof te beginnen analyseren én om zelf onze conclusies te moeten trekken of we al dan niet onze stores mogen wassen. Wij hebben rekening gehouden met de wasvoorschriften die de firma HEYTENS, via de bestelbrief, aan ons heeft opgelegd.- Als laatste zou ik ook onmiddellijk willen inspringen op het feit dat de firma HEYTENS misschien zou kunnen argumenteren dat er altijd een klein risico bestaat dat stores kunnen krimpen bij het wassen. Indien dit het geval zou zijn, dan zou dat zeker geen 17 cm (mogen) zijn en mocht dit toch zo zijn, dan dient dit om evidente redenen en logischerwijze bij de wasvoorschriften vermeld te worden, zodat de klant zelf kan bepalen of hij al dan niet het risico neemt om de stores te wassen (een risico dat ik in dit geval zeker niet zou genomen hebben).Rekening houdend met bovenstaande feiten is het wel duidelijk dat het antwoord dat we hebben gekregen van de klantendienst kort door de bocht en zeker niet relevant is. Als laatste wil ik verwijzen naar jullie aansprakelijkheid, zoals bepaald in jullie algemene verkoopsvoorwaarden, hoofdstuk VI (Aansprakelijkheid): “ De naleving van de onderhoudsvoorschriften (geschikte reiniging bijvoorbeeld) is een essentiële voorwaarde voor de inwerkingtreding van de aansprakelijkheid van Heytens”. Hierbij hebben wij de onderhoudsvoorschriften strikt nageleefd, maar deze werden spijtig genoeg verkeerdelijk vermeld op de bestelbrief (bevestigd door verkoopster van de winkel HEYTENS te Ninove).