Beste, Eind maart 2022 kwam een technieker van Fluvius langs om een nieuwe digitale meter te plaatsen.Daarop volgde eind april een tussentijdse jaarafrekening voor electriciteit en gas. De jaarafrekening is jaarlijks voorzien voor December. Op de jaarafrekening voor de periode december 2020 - december 2021 van Eneco was te zien dat het totaal verbruikt volume gas in kubieke meter 302 bedroeg. Dit toen verbruikte volume gas, voor een gezin van 3 personen in een woning met B als EPC waarde (net geen EPC-A) was volkomen logisch. Na het ontvangen van de jaarafrekening van Eneco, kregen we ongeveer de helft van onze maandelijks betaalde voorschotten terug.Eind november 2021 veranderde de gezinssamenstelling van 3 personen naar alleenstaand. Waarop het verbruik van warm water met minstens 2/3 daalde. Tevens werden 2 ruimtes minder, verwarmd tijdens de wintermaanden. Warm water en verwarming worden voorzien via de boiler op gas. Tevens is de boiler het enige toestel in huis die gas verbruikt.Op de tussentijdse factuur voor de periode van 135 dagen tijdens de maanden december 2021 - maart 2022, zou het totaal verbruikt volume gas, na opname van de meterstanden door de technieker van fluvius, maar liefst 474 kubieke meter bedragen. Volgens Fluvius, zou ik als alleenstaande dus ANDERHALVE KEER het jaarverbruik (381 dagen) met een gezin van 3 personen hebben verbruikt in 135 dagen tijd, los van de positieve gevolgen naar verbruik toe wegens wijziging van gezinssamenstelling.Hierop volgde een telefoongesprek met Eneco. De werknemer aan de lijn vertelde me dat meterstand voor gas onmogelijk kon kloppen. Eneco vroeg mij om de foto van de meterstanden op te vragen bij Fluvius en deze hen te bezorgen. Hierop volgde een telefoongesprek met Fluvius. De werknemer aan de lijn vertelde me dat er een fout is gebeurd tijdens het opnemen van de meterstanden en ze de foto van de meterstanden niet in hun bezit hebben. Volgens Eneco neemt de technieker van Fluvius ALTIJD een foto als bewijs van de in te dienen meterstanden. Tevens stelde de technieker me niet op de hoogte dat de meterstanden zouden worden opgenomen. Noch dat er een tussentijdse jaarafrekening zou volgen. Hierop volgde een intern onderzoek bij Fluvius. Fluvius deelde mee dat er binnen 14 dagen een oplossing zou worden aangeboden. 4 weken later belde ik uiteindelijk zelf terug naar Fluvius. Uit dit gesprek bleek dat het intern onderzoek nog niet werdt afgerond. 2 weken later ontving ik een brief van fluvius waarin staat dat: De technieker langskwam om een digitale meter te plaatsen, de meterstanden werden opgenomen. Mijn handtekening die 'door de technieker werdt gevraagd' voor akkoord met de opgenomen meterstanden, op het eind van elke bladzijde staat.Zoals eerder vermeld, werdt mij niet meegedeeld dat de meterstanden werden opgenomen, tevens werdt er geen handtekening gevraagd door de technieker.Onderaan elke bladzijde (gas en elektriciteit) staat onder 'handtekening voor akkoord': 'niet in staat'. Hierop volgde een telefoongesprek met Fluvius, andere werknemer aan de lijn dan voordien: Geen antwoord op de vraag ivm het ontbreken van handtekening en de vraag ivm 'niet in staat'. Onderzoek loopt. 7 juni 2022 belde ikzelf dan nogmaals terug naar Fluvius ivm een opvolging van de klacht en het intern onderzoek. Alweer een andere werknemer aan de lijn, met als antwoord: Het onderzoek loopt nog, er wordt een tweede klacht toegevoegd aan het klachtendossier om er spoed achter te zetten. Tevens geeft de werknemer toe dat er een foutieve meterstand werdt doorgegeven door de technieker, uit onderzoek na de eerste klacht van april. Tijdens dit gesprek werdt de vraag ivm de handtekening en 'niet in staat' opnieuw gesteld, zonder antwoord.In tussentijd kreeg ik van Eneco, door een fout, meerdere aanmaningen met het dreigen dat, indien de factuur niet zou worden betaald, het contract voor gas zou worden opgezegd. Dit werdt snel rechtgezet, factuur staat on hold. Vandaag, 4 juli 2022, ontving ik een brief van Fluvius.De brief vermeldt het volgende: We hebben uw dossier onderzocht en kunnen u het volgende voorstellen:Verbruik voor gas bij jaaropname voor 381 dagen: 302 kubieke meter. Verbruik voor gas bij de wegname op 135 dagen: 474 kubieke meter.Het verbruik in de wintermaanden is altijd hoger. Een gasmeter kan alleen maar vooruittellen als er effectief een volume door gaat, als er dus toestellen in gebruik zijn. Hierop belde ik nogmaals naar Fluvius, met de vraag of er tijdens de periode van december 2020 - december 2021 geen winter was?! Voor zover ik weet start de jaaropname voor de eerste volgende jaarafrekening in december 2021 (WINTER) tot december 2022 (WINTER). Tussentijdse afrekening van het zogezegde verbruik van 474 kubieke meter gas is voor december 2021 - maart 2022 (WINTER).Hiervoor graag een logische verklaring en oplossing, gezien het gebrek aan bewijs. (los van de door de technieker ingevulde meterstand, ontbreekt mijn handtekening voor akkoord, en de afbeelding van de meterstanden als bewijs) Hierop kreeg ik, door alweer een andere medewerker, het volgende antwoord:Het verbruik voor 135 dagen is inderdaad niet logisch. Het onderzoek van 7 juni werdt afgerond. (Eerste klacht van april werdt blijkbaar verticaal geclasseerd).Het dossier werdt gesloten, ik weet niet hoe ik u verder nog kan helpen. Hierop antwoordde ik dat de nodige stappen om tot een oplossing te komen zouden worden ondernomen.Fluvius slaat alle vragen en hulp in de wind, ook na het toegeven dat hun technieker een foutieve meterstand invuldde. Met andere woorden zou ik volgens Fluvius financieel moeten opdraaien voor fouten die hun werknemers begaan. Los daarvan houden ze me al sinds april aan het lijntje... Na uren in wacht vooraleer er een werknemer aan de lijn kwam, uitermate onrespectvol behandeld door Fluvius Alle telefoongesprekken werden normaalgezien door Fluvius opgenomen.