Terug

Foutieve meterstand doorgegeven bij omwisselen terugdraaiende teller naar digitale meter

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Factuur

Klacht

S. R.

Naar: FLUVIUS

30/10/2025

Beste, Op 30/06/2025 werd onze terugdraaiende teller vervangen door een digitale meter door een technieker van Teaplus. Tijdens deze interventie vroeg de technieker mij om een handtekening om "aan te geven dat hij langs geweest was". Achteraf bleek op het verslag een verkeerde eindstand van de elektriciteit genoteerd te zijn alsook doorgegeven werd. Ik kon het verslag die dag ook niet nalezen en er werd mij tevens niet gezegd dat er meterstanden op vermeld stonden. Na het opvragen van de genomen foto's bij zowel Fluvius als Teaplus mocht ik enkel onduidelijke foto's ontvangen. Echter blijft Fluvius beweren dat voor hun duidelijk "999205" te lezen staat op de teller. Bij het raadplegen van vorige afrekeningen is het duidelijk dat deze eindstand onmogelijk kan kloppen. Wij hadden een terugdraaiende teller en hadden de voorgaande jaren dan ook telkens een eindstand die kleiner was dan de beginstand. Hieronder een overzicht van de voorbije jaren: - Periode: 22.08.2019 - 10.09.2020: Beginstand = 999.098, eindstand = 997.508 (Essent) - Periode: 09.09.2021 - 06.10.2022: Beginstand = 997.098, eindstand = 996390 - Periode: 07.10.2022 - 18.09.2023: Beginstand = 996.390, eindstand= 996.208 - Periode: 19.09.2023 - 13.10.2024: Beginstand = 996.208, eindstand = 996.208 (geschat). Voor de periode 2020-2021 kan ik mijn facturen niet meer opvragen via MyLuminus, de vraag werd gesteld om deze alsnog naar mij door te sturen. Volgens Fluvius zou de eindstand op 13/10/2024 door hen geschat geweest zijn op 996.208 met als basis ons vorig verbruik, wegens het niet doorgeven van de actuele meterstanden. Ik heb reeds verschillende klachten ingediend bij zowel Fluvius als Luminus. Nu heeft Fluvius, nadat ik een klacht had ingediend, beslist om zomaar mijn eindstand van 2024 aan te passen. Op wat baseren zij zich? Mij lijkt het heel sterk dat zij zich momenteel heel erg proberen indekken en nu zelf onze meterstanden beginnen te veranderen enkel en alleen om hun gelijk te halen over die foutief doorgegeven meterstand. Het is mij heel duidelijk dat er bij elke eindstand een significant dalende trend waar te nemen is waardoor het onmogelijk is dat wij opeens een meterstand zouden hebben van 999205. Dit is een stijging van maar liefst 3000 kw/h en dit zonder dat wij extra elektrische toestellen en dergelijke hebben aangeschaft. Er is werkelijk niets dat deze stijging kan verantwoorden. Daarom kan ik dan ook enkel besluiten dat er een menselijke fout gebeurd is bij de technieker en deze een verkeerde meterstand heeft doorgegeven. Als u een beetje moeite doet, kan u het ook aflezen van de (nog steeds onduidelijke) foto die getrokken werd van de terugdraaiende teller. Aan het silhouet van de cijfers kan u zien dat de eerste twee cijfers een "9" zijn, maar het derde cijfer duidelijke geen "9" is. Graag de fout van de technieker ongedaan maken zodat wij een correcte afrekening ontvangen.

Berichten (3)

FLUVIUS

Naar: S. R.

10/11/2025

Fluvius - Intern Beste Ik heb uw melding goed ontvangen. Na controle van uw dossier merk ik op dat de technieker geen duidelijke foto heeft genomen van de eindmeterstand. Ik heb nagevraagd of de technieker over andere foto’s beschikt. Dat is niet het geval. Ik begrijp dat u met de eindmeterstand 999205 kWh (30.06.2025) en de herrekende meterstand 997949 kWh (14.10.2024) een elektriciteitsverbruik heeft. In voorgaande verbruikshistoriek was dat niet het geval. Na intern overleg heb ik aan onze afdeling Validatie gevraagd om de meterstanden van 14.10.2024 en 30.06.2025 aan te passen naar 996208 kWh (14.10.2024) en 996205 kWh (30.06.2025). Deze aanpassing werd doorgevoerd en zal binnenkort verstuurd worden naar uw energieleverancier. Hieronder geef ik u een overzicht van de doorgevoerde aanpassing. Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Met vriendelijke groeten . . Kris Vermeersch Medewerker KlachtencommissieKlachtenbeheer Brusselsesteenweg 199, 9090 Merelbeke-Melle www.fluvius.be

S. R.

Naar: FLUVIUS

18/11/2025

Beste, Kan u mij een tijdsindicatie geven wanneer deze wijziging zal doorgegeven worden? Bij Luminus zijn ze nog niet op de hoogte. Alvast bedankt!

FLUVIUS

Naar: S. R.

19/11/2025

Fluvius - Intern Beste Ik heb uw reactie goed ontvangen en meer informatie opgevraagd bij onze afdeling Marktoperaties. De rechtzettingen werden verstuurd naar uw energieleverancier op 10.11.2025. De aanpassingen worden via een marktbericht verstuurd via het Centraal Markt Systeem. Elk bericht heeft een unieke code. De codes van de marktberichten met het aangepast verbruik, vindt u hieronder 2023-09-18 tot 2024-10-13 werd verstuurd in bericht: 6810aa93-d9ca-4dd6-8fab-7dc1467afbb8 2024-10-13 tot 2025-06-29 werd verstuurd in bericht: 7eb7f13c-3863-4d7c-a767-112f1faf2036 2025-06-29 tot 2025-07-11 werd verstuurd in bericht: 553bc67b-4862-49d1-a95f-aadec1e37927 2025-07-11 tot 2025-09-30 werd verstuurd in bericht: 07b528e6-7a57-46f0-b9ac-efc3d71ac99f Het is wel mogelijk dat uw energieleverancier deze berichten nog dient te verwerken. Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Met vriendelijke groeten . . Kris Vermeersch Medewerker KlachtencommissieKlachtenbeheer Brusselsesteenweg 199, 9090 Merelbeke-Melle www.fluvius.be


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform