Terug

Foutieve jaar afrekening prosument met terugdraaiende teller

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

A. D.

Naar: Engie

19/10/2023

Beste, ik ben reeds jaren prosument met terugdraaiende teller, ik betaal het prosumenten tarief. Steeds werd verbruik verrekend van oktober tot oktober op basis van de meterstanden. Afgelopen jaar zijn er werken in de straat en wordt mijn huis op een andere kabel aangesloten. Dit gebeurde in april en daarbij werd een meterstand opgenomen. Aan de hand van deze tussentijdse meterstand rekent Engie mij het verbruik aan van oktober 2022 tot april 2023, maar zien ze mij terug als betaler van het prosumenten tarief voor de periode april 2023 tot okt 2023.Dit is in strijd met mijn recht tot terugdraaiende teller over mijn jaarfactuur.Ik steun hier op volgende bronnen bij de Vlaamse Energie Regulator:Bron: https://www.vreg.be/sites/default/files/document/veelgestelde_vragen_prosumententarief.pdfProsumenten met een terugdraaiende teller droegen tot 1 juli 2015 niet bij aan het gebruik van het distributienet van de netbeheerder (behalve in het geval van netto stroomafname), terwijl ze het net wel in twee richtingen gebruiken, namelijk voor afname (als de zon niet schijnt of als de installatie minder opwekt dan wat u verbruikt) en injectie (als uw installatie meer opwekt dan wat u op dat moment verbruikt). Ze gebruiken het net als het ware als een vorm van opslag voor het overschot van hun productie. Ze kunnen in de zomer overschotten injecteren in het net en die later, in de winter, opnieuw afnemen. Deze opslag en afname was vroeger gratis doordat het tarief volledig gebaseerd was op de teller die door het terugdraaien dit proces niet kan registreren.Dus ik protesteer de jaarfactuur.

Berichten (2)

Engie

Naar: A. D.

20/10/2023

Beste mevrouw, Beste heer,Test-Aankoop heeft ons uw klacht bezorgd.Dank u voor uw reactie, deze is heel belangrijk voor ons. We besteden veel aandacht aan de klachten van onze klanten en gebruiken deze waardevolle informatie om de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren.We stellen alles in het werk omzo snel mogelijk een gepaste oplossing te vinden voor uw klacht.Wij informeren u dat u deze e-mail niet kunt beantwoorden. Voor al uw vragen kunt u contact opnemen met onze diensten via onze websitewww.engie.be of via uw online klantenzone.Met vriendelijke groetenChère Madame, Cher Monsieur,Test-Achats nous a bien transmis la plainte que vous lui aviez adressée.Nous vous remercions pour votre démarche. En effet, nous accordons une attention toute particulière aux problèmes rencontrés par nos clients. Ce sont des informations précieuses qui nous permettent d'améliorer la qualité de notre service.Nous mettons tout en Å“uvre pour vous apporter une solution adéquate le plus rapidement possible.Nous vous informons qu'il ne vous est pas possible de répondre à ce mail. Pour toutes vos questions nous vous invitons à contacter nos services via notre sitewww.engie.be ou via votre espace client.Sincères salutations,Complaints Handling TeamBu Beneluxboulevard Simón Bolívar 361000 BrusselsBelgiumwww.engie.bePPlease consider the environment before printing this documente klachtenbox@test-aankoop.beEnvoyé: jeudi 19 octobre 2023 19:49À: MS MediatorsRequest (ENGIE Benelux) mediatorsrequests@engie.comObjet: Klacht - Foutieve jaar afrekening prosument met terugdraaiende teller - (CPTBE01900257-27)Klacht - Foutieve jaar afrekening prosument met terugdraaiende teller - (CPTBE01900257-27) ENGIE Mail Disclaimer: www.engie.com/disclaimer/ ENGIE Mail Disclaimer: www.engie.com/disclaimer/

Engie

Naar: A. D.

21/11/2023

Beste mevrouw, Beste heer,Als gevolg van uw vraag gericht aan Test Aankoop hebben onze diensten uw dossier geanalyseerd en hebben zij u een gedetailleerd antwoord bezorgd (hetzij via e-mail, hetzij per brief of telefonisch). Wij hopen aan uw verwachtingen te hebben voldaan en bedanken u voor uw reactie.Wij blijven beschikbaar voor alle bijkomende informatie en nodigen u uit om ons in de toekomst te contacteren via onze websitewww.engie.be,via uw klantenzone of via onze Energielijn op het nummer 078 35 33 33. Onze medewerkers zullen uw vragen graag beantwoorden en samen met u een geschikte oplossing zoeken.Wij informeren u dat u deze e-mail niet kunt beantwoorden.Met vriendelijke groetenChère Madame, Cher Monsieur,Faisant suite à votre demande via le système en ligne de Test Achats, nos services ont analysé votre demande et vous ont adressé une réponse circonstanciée (soit par courriel, par voie postale ou par téléphone). Nous espérons avoir répondu à vos attentes et vous remercions pour votre démarche.Nous restons toutefois à votre disposition pour tout complément d'information et vous invitons à nous contacter ultérieurement via notre sitewww.engie.be, via votre espace client ou via La Ligne Energie au numéro 078 35 33 33. Nos collaborateurs se feront un plaisir de vous répondre et de trouver avec vous une solution adéquate.Nous vous informons qu'il ne vous est pas possible de répondre à ce mail.Cordialement,Complaints Handling TeamBu Beneluxboulevard Simón Bolívar 361000 BrusselsBelgiumwww.engie.bePPlease consider the environment before printing this document ENGIE Mail Disclaimer: www.engie.com/disclaimer/


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform