Beste,
Op zondag 12 oktober kocht ik via Edenred Voordelen een Zalando-voucher met 8% korting, met als doel een horloge aan te schaffen dat op dat moment in promotie stond bij Zalando.
Tot mijn verbazing kreeg ik tijdens het afrekenen de melding dat horloges niet met een voucher gekocht mogen worden, omdat dit zogezegd geen modeartikel zou zijn. Dit lijkt mij niet correct. Een horloge valt naar mijn mening wél onder modeaccessoires, zowel volgens de algemene opvatting als volgens Zalando’s eigen voorwaarden, waarin letterlijk staat:
"Goederen en diensten die in aanmerking komen, zijn producten bedoeld voor het uiterlijk van iemand."
Ook wanneer je opzoekt wat onder mode valt, is de opsomming duidelijk:
"Onder mode vallen kleding, schoenen en accessoires zoals sieraden, tassen en horloges."
In de algemene voorwaarden van Zalando (https://www.zalando.be/voorwaarden-cadeaubon
) is hier eveneens geen duidelijke uitsluiting van horloges te vinden. Wanneer je doorklikt naar de pagina met uitleg over welke artikelen je met een cadeaubon kan kopen (https://www.zalando.be/faq/Vouchers/what-items-can-i-purchase-with-my-gift-card.html
), kom je terecht op een algemene FAQ-pagina waar opnieuw nergens expliciet staat dat horloges uitgesloten zijn.
Toen ik op maandag 13 oktober contact opnam met Zalando via de livechat, kreeg ik als antwoord: “Het spijt ons dat onze algemene voorwaarden u niet aanstaan.” Een bijzonder onprofessioneel antwoord, dat bovendien de kern van de zaak negeert. Ook via e-mail werd ik herhaaldelijk doorverwezen naar algemene voorwaarden waarin ik geen duidelijke uitsluiting van horloges kon terugvinden. De klantendienst adviseerde me uiteindelijk om de voucher dan maar voor iets anders te gebruiken. Dat vind ik onaanvaardbaar, aangezien ik de voucher specifiek voor dit artikel heb gekocht.
Ik voel mij misleid: bij de aankoop van de voucher werd nergens duidelijk vermeld dat de bon niet gebruikt mag worden voor bepaalde categorieën zoals horloges, en ook in de officiële voorwaarden is dit niet transparant opgenomen. Daardoor kocht ik een waardebon die niet bruikbaar is voor het product dat ik als consument redelijkerwijs beschouwde als mode-accessoire.
Zelf wens ik dat de voucher wordt terugbetaald of dat ik alsnog het gewenste horloge met de voucher kan aankopen, maar de kern van mijn klacht is het gebrek aan transparantie en correcte informatie bij verkoop van dergelijke vouchers.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Met vriendelijke groeten,
C. M.