Terug

Foutieve afrekening na installatie zonnepanelen

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

W. D.

Naar: Eneco

19/03/2024

Beste, in mijn jaarafrekening (factuur nr 141051033541, klantnummer 5450495233) zit er een fout in de vaststelling van de verbruiksgegevens. M.n. in het geval van de piekuren is het verbruik -1.413,00 kWh in plaats van 0,00 kWh. -1.413,00 kWh is het verschil tussen de beginmeterstand op 17/08/2023 (1.829,00 kWh) en de eindmeterstand op 29/02/2024 (416,00 kWh). In het geval van de daluren, injectie piekuren en injectie daluren, is het verbruik correct weergegeven. Kan u de nodige correcties doen en bijgevolg een creditnota opmaken? De begin- en eindmeterstanden werden correct door Fluvius genoteerd en doorgegeven. Dank en vriendelijke groeten

Berichten (6)

Eneco

Naar: W. D.

26/03/2024

Beste,Wij ontvingen een klacht via Test Aankoop met betrekking tot je afrekening.Op 16/08/2023 is er een digitale meter geïnstalleerd. Door de installatie van de nieuwe meter volgt er een afrekening. Deze afrekening sluit de oude meter af. Echter kan dit een negatieve invloed hebben op de opwek van je zonnepanelen. Om er voor te zorgen dat er geen negatieve invloed is, past Fluvius een compensatie mechanisme toe. Dit houdt onderstaande in.Bij de afsluiting van de oude meter waren er onderstaande meterstanden.16/05/2023: * Dagmeter: 22769 kWh * Nachtmeter: 27242 kWh16/08/2023: * Dagmeter: 20940 kWh * Nachtmeter: 26990 kWhVerbruik: * Dagmeter: (20940 - 22769) -1829 kWh * Nachtmeter: (26990 - 27242) -252 kWhIn de afrekening is een 0 verbruik afgerekend. De opwek die er nog was is administratief overgezet naar de nieuwe meter. De aangepaste meterstanden vind je hieronder. De meter begon echter vanaf 0 te tellen. Je kon de opwek dus verbruiken zonder dit aangerekend wordt. * Dagmeter: 1829 kWh * Nachtmeter: 252 kWhEen fijne dag gewenst.Met vriendelijke groeten,JordiEneco Customer Care - klachtenbemiddelingHeb je nog vragen?Stel je vraag via onze Hulp and Contact pagina. Neem zeker ook eens een kijkje bij de veelgestelde vragen.Facturen raadplegen of je voorschotbedrag aanpassen? Dat kan via het online platform My Eneco. Registreer hier en onek alle voordelen van je eigen Eneco account.Een kopij van deze email wordt verzonden naar Test Aankoop.

W. D.

Naar: Eneco

26/03/2024

Beste Jordiwat u schrijft wist ik ook en is nog steeds geen antwoord op mijn vraag. De telefonische helpdesk van Eneco kwam ook niet verder dan uw antwoord.Ik herhaal nog maar eens mijn vraag, en bouw verder op waar u eindigt: - De aangepaste meterstanden op 16/08/2023 die gelden als beginmeterstanden van deze jaarafrekening, zijn, zoals u correct concludeert:Dagmeter: 1829 kWhNachtmeter: 252 kWh - De eindmeterstanden op 29/02/2024 zijn (zie nieuwe afrekening):Dagmeter: 416 kWhNachtmeter: 533,78 kWhHet verbruik in de facturatieperiode van deze jaarafrekening is dan:Piekuren: 416 - 1829 = -1.413 kWhDaluren: 533,78 - 252 = 281,77 kWhMaar op de afrekening staat er als verbruik:Piekuren: 0 kWh (i.p.v. -1.413 kWh)Daluren: 281,77 kWhIk stel dus vast dat in het geval van de daluren het verbruik (in casu een positief verbruik) correct wordt vastgesteld, en correct wordt verrekend in de jaarafrekening. Het detail hiervan staat op p. 5 van de jaarafrekening.Maar in het geval van de piekuren wordt het verbruik (in casu een negatief verbruik) niet correct vastgesteld (0 kWh in plaats van -1.413 kWh), en, dus ook niet verrekend in de jaarafrekening. Dit negatief verbruik is volledig afwezig in het detail van p. 5.Als bij de opmaak van de volgende jaarafrekening (bijvoorbeeld in 2025) de eindmeterstanden van de huidige afrekening worden gehanteerd als beginmeterstanden van de nieuwe jaarafrekening, en met name in het geval van de piekuren 416 kWh wordt gehanteerd als beginmeterstand van de volgende jaarafrekening, is het verbruik van -1.413 kWh definitief verdwenen.Ik verzoek u dus van deze correctie alsnog te doen, het negatief verbruik te verrekenen aan de geldende eenheidsprijs per kWh, en hiervoor een creditnota op te maken.Dank en vriendelijke groeten

W. D.

Naar: Eneco

26/03/2024

Beste Jordidank voor uw antwoord per mail: u stelt: 'een negatief verbruik wordt als een 0 verbruik afgerekend' en 'het teveel 'opgewekte verbruik' is verloren.'. Ik heb dus energie geproduceerd en wordt daar niet voor vergoed.Kan u me zeggen wat de rechtsbasis hiervan is? Wat is het betreffende wetsartikel, dat dit toelaat? Met vriendelijke groeten

W. D.

Naar: Eneco

27/03/2024

Beste Jordide link naar de vreg site die u geeft leidt naar algemene informatie in verband met een analoge meter die ik al lang niet meer heb en vermeldt geen enkel wetsartikel. Het is nog steeds geen antwoord op mijn vraag. U hebt ondertussen de eerste prijs behaald in het niet beantwoorden van vragen van klanten!Ik herhaal mijn vraag: wat is het wetsartikel waarop u zich baseert en dat als rechtsbasis dient?Met vriendelijke groeten

Eneco

Naar: W. D.

29/03/2024

Beste Wouter,Bedankt voor je antwoord!De verbruiken om af te rekenen ontvangen we van de netbeheerder. Met verdere vragen rond de regelgeving verwijzen je door naar Fluvius en de Vreg.Een fijne dag gewenst.Met vriendelijke groeten,JordiKlantendienst EnecoHeb je nog vragen?Stel je vraag via onze Hulp and Contact pagina. Neem zeker ook eens een kijkje bij de veelgestelde vragen.Facturen raadplegen of je voorschotbedrag aanpassen? Dat kan via het online platform My Eneco. Registreer hier en onek alle voordelen van je eigen Eneco account.

Eneco

Naar: W. D.

03/04/2024

Beste Wouter,Bedankt voor je antwoord!De verbruiken om af te rekenen ontvangen we van de netbeheerder. Met verdere vragen rond de regelgeving verwijzen je door naar Fluvius en de Vreg.Een fijne dag gewenst.Met vriendelijke groeten,JordiKlantendienst EnecoHeb je nog vragen?Stel je vraag via onze Hulp and Contact pagina. Neem zeker ook eens een kijkje bij de veelgestelde vragen.Facturen raadplegen of je voorschotbedrag aanpassen? Dat kan via het online platform My Eneco. Registreer hier en onek alle voordelen van je eigen Eneco account.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform