We ontvingen een afrekening Elektriciteit en zouden 20.679,17 euro moeten bijbetalen…We dachten dat er bij de opname van de meterstanden door de opnemer een fout was gemaakt en een komma vergeten was. Na contact met Fluvius blijkt echter dat de meterstanden sinds de installatie van de meter in juli 2017 altijd fout zijn doorgegeven. We zouden een meter hebben zonder decimalen, terwijl er bij de opname steeds was uitgegaan dat het laatste cijfer op de meter de decimaal zou zijn.Bij de laatste afrekening werd het bedrag dus zonder decimaal geïnterpreteerd en dus krijgen we een verrekening van de hele periode van 07/17 tot 09/23.Enkele bemerkingen hierbij:- We gingen er steeds te goeder trouw van uit dat het laatste cijfer van de meter een decimaal is, ongeacht of dat cijfer zwart of rood is. We hebben nooit weet gehad van een meter zonder decimalen. We wisten niet eens dat dit bestond. Bij de installatie van die meter heeft de installateur ons daar ook niet op gewezen. - Deze meter heeft betrekking op onze werkruimte, waarin een kleine hobbybrouwerij stond waarin om de 6 weken een klein brouwsel werd gebrouwen (die activiteiten zijn gestopt eind 2021), en een kleine keramiekstudio. Dat we al die jaren een klein voorschot hebben betaald, daar stonden we niet bij stil. We gingen ervan uit dat de meterstanden correct werden doorgegeven, en dat de hobbybrouwerij niet veel energie zou opslorpen. Dat het voorschot en de factuur van ons privé-gedeelte veel hoger lag dan dat van het handelsgedeelte, lijkt ons logisch. Het privé-gedeelte heeft voortdurend energie nodig, bevat de wasmaschine, vaatwas, en ook mijn professionele muziekstudio die ook veel energie vraagt. - Bij de recente meteropname zei de opnemer van Fluvius letterlijk: ‘alles ligt in de lijn van de verwachtingen geen buitensporen verbruik te melden’. Dat is dus iets anders dan een toename van 1831 tot 20413 (verbruik dag) en 3834 tot 43598 (nacht). Normaal zou die opnemer meteen een rood signaal moeten gekregen hebben bij het invoeren van de cijfers. Waaruit dus blijkt dat de opnemer ook uitging van een meter met decimalen.- En dan nu de belangrijkste klacht. Volgens Fluvius is er in 2019 ook een opname gedaan door hun personeel. Toen werd de meter ook als een meter met decimalen gelezen (een getal met 4 cijfer, en niet een getal met 5 cijfers). Die cijfers zijn toen doorgegeven, en de afrekening is op basis daarvan gemaakt en ons doorgestuurd. Het verbruik lag dus nog steeds in de lijn van de vorige jaren. Fluvius heeft toen dus een grote fout gemaakt. Fluvius had toen MOETEN aangegeven hebben dat het een meter zonder decimalen was en had TOEN AL de correcte cijfers moeten ingegeven hebben. Dan zou enerzijds de afrekening een correctie zijn geweest voor de twee vorige jaren (van juli 2017 tot eind 2019). Maar anderzijds – en dat is van fundamenteel belang! – hadden we toen geweten dat ons voorschot 10 maal hoger zou liggen, dan zouden we dan al met die hobbybrouwerij gestopt zijn en ons energiebedrag aangepast hebben. Omdat we te goeder trouw uitgingen van de correctheid van de afrekening die we toen gehad hebben, hebben we ons energie bedrag daarop afgesteld en zijn we verder blijven doen. - Door de grote fout van Fluvius in 2019 zijn we dus nodeloos veel energie blijven verbruiken, zonder dat we daarvan de kostprijs wisten. Dat bedrag hadden we anders NOOIT uitgegeven! Het gaat immers om een hobby, niet om mijn echte beroep (dat is docent aan meerdere hogescholen). Een hobby mag wat geld kosten, maar niet van die orde. Onze vraag is dus een compensatie van Fluvius voor de fout die ze in 2019 gemaakt heeft, en een gedeeltelijke kwijtschelding van de factuur.