Terug

Foute invoer meterstanden met desastreuze gevolgen

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

G. K.

Naar: FLUVIUS

27/10/2023

We ontvingen een afrekening Elektriciteit en zouden 20.679,17 euro moeten bijbetalen…We dachten dat er bij de opname van de meterstanden door de opnemer een fout was gemaakt en een komma vergeten was. Na contact met Fluvius blijkt echter dat de meterstanden sinds de installatie van de meter in juli 2017 altijd fout zijn doorgegeven. We zouden een meter hebben zonder decimalen, terwijl er bij de opname steeds was uitgegaan dat het laatste cijfer op de meter de decimaal zou zijn.Bij de laatste afrekening werd het bedrag dus zonder decimaal geïnterpreteerd en dus krijgen we een verrekening van de hele periode van 07/17 tot 09/23.Enkele bemerkingen hierbij:- We gingen er steeds te goeder trouw van uit dat het laatste cijfer van de meter een decimaal is, ongeacht of dat cijfer zwart of rood is. We hebben nooit weet gehad van een meter zonder decimalen. We wisten niet eens dat dit bestond. Bij de installatie van die meter heeft de installateur ons daar ook niet op gewezen. - Deze meter heeft betrekking op onze werkruimte, waarin een kleine hobbybrouwerij stond waarin om de 6 weken een klein brouwsel werd gebrouwen (die activiteiten zijn gestopt eind 2021), en een kleine keramiekstudio. Dat we al die jaren een klein voorschot hebben betaald, daar stonden we niet bij stil. We gingen ervan uit dat de meterstanden correct werden doorgegeven, en dat de hobbybrouwerij niet veel energie zou opslorpen. Dat het voorschot en de factuur van ons privé-gedeelte veel hoger lag dan dat van het handelsgedeelte, lijkt ons logisch. Het privé-gedeelte heeft voortdurend energie nodig, bevat de wasmaschine, vaatwas, en ook mijn professionele muziekstudio die ook veel energie vraagt. - Bij de recente meteropname zei de opnemer van Fluvius letterlijk: ‘alles ligt in de lijn van de verwachtingen geen buitensporen verbruik te melden’. Dat is dus iets anders dan een toename van 1831 tot 20413 (verbruik dag) en 3834 tot 43598 (nacht). Normaal zou die opnemer meteen een rood signaal moeten gekregen hebben bij het invoeren van de cijfers. Waaruit dus blijkt dat de opnemer ook uitging van een meter met decimalen.- En dan nu de belangrijkste klacht. Volgens Fluvius is er in 2019 ook een opname gedaan door hun personeel. Toen werd de meter ook als een meter met decimalen gelezen (een getal met 4 cijfer, en niet een getal met 5 cijfers). Die cijfers zijn toen doorgegeven, en de afrekening is op basis daarvan gemaakt en ons doorgestuurd. Het verbruik lag dus nog steeds in de lijn van de vorige jaren. Fluvius heeft toen dus een grote fout gemaakt. Fluvius had toen MOETEN aangegeven hebben dat het een meter zonder decimalen was en had TOEN AL de correcte cijfers moeten ingegeven hebben. Dan zou enerzijds de afrekening een correctie zijn geweest voor de twee vorige jaren (van juli 2017 tot eind 2019). Maar anderzijds – en dat is van fundamenteel belang! – hadden we toen geweten dat ons voorschot 10 maal hoger zou liggen, dan zouden we dan al met die hobbybrouwerij gestopt zijn en ons energiebedrag aangepast hebben. Omdat we te goeder trouw uitgingen van de correctheid van de afrekening die we toen gehad hebben, hebben we ons energie bedrag daarop afgesteld en zijn we verder blijven doen. - Door de grote fout van Fluvius in 2019 zijn we dus nodeloos veel energie blijven verbruiken, zonder dat we daarvan de kostprijs wisten. Dat bedrag hadden we anders NOOIT uitgegeven! Het gaat immers om een hobby, niet om mijn echte beroep (dat is docent aan meerdere hogescholen). Een hobby mag wat geld kosten, maar niet van die orde. Onze vraag is dus een compensatie van Fluvius voor de fout die ze in 2019 gemaakt heeft, en een gedeeltelijke kwijtschelding van de factuur.

Berichten (6)

FLUVIUS

Naar: G. K.

30/10/2023

BesteHiervoor werd een dossier opgestart met referentie 2000026058/ES.Ik neem contact op met de betrokken dienst van Fluvius en kom hier op terug van zodra ik meer informatie heb.Met vriendelijke groeten,Klachtenbeheer Fluvius s:www.fluvius.be/disclaimer

FLUVIUS

Naar: G. K.

09/11/2023

Beste heer KeunenIk heb op heden een aanpassing aan de verbruiken laten doorvoeren. Ik geef u hieronder de nodige toelichting.Deze verbruiken worden nog doorgestuurd naar uw leverancier voor aanpassing van de facturatie.Zoals u zelf aanhaalt, werden de meterstanden in het verleden door zowel Fluvius als uzelf verkeerd doorgegeven.Concreet werd telkens het laatste cijfer niet genoteerd/opgenomen alsof dit het cijfer na de komma zou zijn.De meter op uw adres betreft echter een teller met 7 cijfers voor de komma en geen cijfers erna.Bij de meteropname op 20/09/2023 werd voor de eerste maal de correcte meterstanden genoteerd en kreeg u bijgevolg een heel groot verbruik aangerekend.Omwille van de vergissingen die werden begaan, werd op heden voor de laatste 2 jaar van het verbruik een rechtzetting doorgevoerd, conform de geldende regelgeving.Concreet werd bij elke meterstand achteraan een nul toegevoegd om zo het werkelijke verbruik te berekenen.Zo werden de meterstanden van 15/09/2022 aangepast van 1831 kWh naar 18310 kWh (dagtarief) en van 3834 kWh naar 38340 kWh (nachttarief).Let wel, op de factuur zullen nog steeds de oorspronkelijke meterstanden van 24/09/2021 terug te vinden zijn. Deze meterstanden mogen op heden immers niet meer aangepast worden omdat deze buiten de termijn van 2 jaar vallen. Het verbruik in de periode 24/09/2021 - 15/09/2022 werd wel aangepast in functie van de meterstanden met een nul achteraan erbij.Hieronder een overzicht van de aanpassingen:Dagtarief: * Periode 15/09/2022 - 20/09/2023: verbruik werd aangepast van 18582 kWh naar 2103 kWh * Periode 24/09/2021 - 15/09/2022: verbruik werd aangepast van 192 kWh naar 1920 kWhNachttarief: * Periode 15/09/2022 - 20/09/2023: verbruik werd aangepast van 39764 kWh naar 5258 kWh * Periode 24/09/2021 - 15/09/2022: verbruik werd aangepast van 548 kWh naar 5480 kWhDit betekent een kwijtschelding van 14751 kWh verbruik op dagtarief en 29574 kWh op nachttarief.Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.Met vriendelijke groeten,Klachtenbeheer Fluvius s:www.fluvius.be/disclaimer

G. K.

Naar: FLUVIUS

09/11/2023

Beste Klachtenbeheer Fluvius,Dankjewel voor je antwoord en de tegemoetkoming. Dat wordt ten zeerste geapprecieerd.Ik wacht nog even op de nieuwe factuur van Mega, om te zien wat die financieel precies betekent (want dat is me niet niet volledig duidelijk).Alvast dank en vriendelijke groet,Gert

G. K.

Naar: FLUVIUS

20/11/2023

Beste,Ik heb nog steeds geen nieuwe factuur van Mega gekregen, met de aangepaste berekeningen.Wanneer zou dit dossier afgerond kunnen worden?Dank en vriendelijke groet,Gert

FLUVIUS

Naar: G. K.

22/11/2023

Beste heer KeunenDe aanpassing door de leverancier laat mogelijks nog enkele weken op zich wachten, dit is niet ongewoon. Heeft u hieromtrent al navraag gedaan bij Mega?Fluvius heeft immers geen zicht op de facturatie van de leverancier.Met vriendelijke groeten,Klachtenbeheer Fluvius s:www.fluvius.be/disclaimer

G. K.

Naar: FLUVIUS

22/11/2023

Beste klachtenbeheer,Dank voor je antwoord. Mega liet me weten dat er nog geen nieuwe gegevens doorgegeven werden, maar wellicht zal de communicatie elkaar doorkruist hebben. Ik wacht dus nog af.Hartelijk dank en vriendelijke groet,Gert


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform