Ik had een overeenkomst om een oldtimer kopen op voorwaarde dat de wagen door het VAB diagnose centrum goed gekeurd werd en er geen grote gebreken/kosten vastgesteld zouden worden. Ik vraag aan VAB of zij ook oldtimers van een bepaald type keuren wat zij bevestigen en maak een afspraak. Op 25/028/22 komt de verkoper met de wagen naar het diagnose centrum waar wij tezamen te wagen laten keuren. Ik zeg tegen de expert van VAB, dat ik vooral wil weten of er grote gebreken ( zoals bijvoorbeeld een lekke Koppakking) met grote herstellingskosten aan de auto zijn.Na een uur worden wij samengeroepen om de diagnose te bespreken. Wij ( verkoper, analist en ik) krijgen een diagnoseverslag (DIA2022_05xx) van (10 +3) dertien pagina’s.Er werden meer dan 200 punten gecheckt, alleen kon men de emissie testen niet uitvoeren en het storingsgeheugen niet uitlezen omdat men een specifieke connector ( OBD) niet kon vinden om dit te doen . ZEER SPIJTIG, ik had deze testresultaten graag gehad, zijn ZEER belangrijk voor mij (en ik heb voor een volledige test betaald ).De diagnosticus overloopt alle bladen en geeft deskundig commentaar, op P7 , zie ik: olieresten in Koelvloeistof. Ik roep, OH NEE “de joint de culasse,” en zeg tegen de verkoper: sorry man maar de verkoop gaat NIET door. De verkoper zegt dat hij dat niet kan geloven en dat zeker ook niet wist. MAAR, de diagnosticus zegt (met een geruststellende glimlach) dan dat het NIET de koppakking is want zo een gebrek vertoon en aantal symptomen die hij bij deze wagen niet kon vaststellen. Zoals witte rook/ water uit de uitlaat, lekken rondom de pakking, aanslag/vuil onder de vuldop oliepeil onjuist, etc …). Hij zegt het lek zit hem in de oliekoeler (warmte uitwisselaar). Hij maakt er ook een tekening bij op de achterkant van diagnose blad P6, en toont/tekent de rubber afsluitringen die lekken. Hij zegt die joints kosten bijna niets maar het is bewerkelijk/ kostelijk aan werkuren ( en olie en koelvloeistof) om ze te vervangenWij gaan verder, op pagina 9 , geen opmerkingen Alles OKPagina 10 is een overzicht-pagina met alle opmerkingen/ bij de opmerking : olie in het koelwater, zegt Mr Verhulst nogmaals dat oorzaak NIET en lekke koppakking is. Zijn eindconclusie is dat dat deze wagen (ondanks zijn 30 jarige ouderdom) in prima conditie is! Hij zegt er bij dat vele jonge wagens, van een paar jaar oud, er meestal slechter aan toen zijn en dat ik de auto met een gerust gemoed kan kopen.Dit wordt nogmaals herhaald tijdens het naar de uitgang gaan.Op de parking bespreken de verkoper en ik nogmaals het feit dat het gelukkig niet de Koppakking is, want dat dan de verkoop niet zou doorgegaan zijn.Wij brengen de wagen naar mijn garage .Een paar dagen daarna bespreek ik de herstellingen van de wagen mijn garage gespecialiseerd in onderhoud van dit type oldtimers. Wij bespreken het 13 delig rapport en hij onderzoekt de auto. Hij zegt dat hij dit autotype zeer goed kent en precies weet wat de verouderings-gebreken zijn.Hij onderzoekt de koelvloeistof en het reservoir en zegt dat de koppakking van deze wagen reeds langer tijd lekt. Herstelling kost 3000 tot 4000 Euro. Hij vind nog vijf (5) gebreken van kapotte niet functionerende uitrusting/onderdelen. Deze gebreken zijn NIET in het rapport terug te vinden. Hij vind ze omdat hij dit al 40 jaar doet, hij weet waar hij moet kijken. Van 2 gebreken vind hij het zeer erg dat VAB mij hier niet op gewezen heeft omdat deze zeer belangrijk zijn bij de aankoop van een gebruikte wagen.De volgende dag neem ik contact op met VAB en wordt terug gebeld door de verantwoordelijke manager.Ik leg hem uit wat er gebeurd is en dat ik speciaal de wagen door het Diagnosecentrum heb laten keuren om te VOORKOMEN wat er nu toch gebeurd is. Na advies van test aankoop Rechts hulp, stel ik VAB mondeling in gebreke maar stel een minnelijke schikking voor, waarbij VAB de kosten voor de herstelling van de Koppakking voor zijn rekening neemt. Hoe dit moet gebeuren mag VAB beslissen.Ik zeg nogmaals tegen Mr. Jacques dat ik al vele jaren een tevreden klant ben van VAB en ook het diagnosecentrum al meerder malen gebruikt of aangeraden heb, steeds met voldoening en tevredenheid. Maar nu werden er paar fouten gemaakt die mijn veel geld kostenIk heb nu al een tijdje de beschikking over deze wagen (documenten in orde) maar kan er GEEN gebruik van maken (derving van rij genot).Mr Jacques heeft mij laten weten dat VAB niet geïnteresseerd was in een minnelijke schikking en ik heb gezegd dat de ingebrekestelling schriftelijk zou opgesteld worden met het advies van Test aankoop Rechtshulp (VGU) en eerdaags bij VAB zal aangeboden wordenDe Auto is ondertussen in herstelling. Er zal een aparte factuur gemaakt worden voor de herstelling van de koppakking. Het is mijn verwachting dat VAB deze factuur zal betalen als schadevergoeding.. De kapotte koppakking wordt bewaard voor controle.