Via de Proximus+ app ontving ik een melding dat ik als privéklant met een internetabonnement recht heb op een gratis abonnement op een Belgische krant. Aangezien ik aan deze voorwaarden voldoe, wilde ik hier graag gebruik van maken.
Bij het doorklikken in de app werd echter niet duidelijk hoe ik dit abonnement kon activeren. Daarom raadpleegde ik de AI-assistent van Proximus, die mijn recht op het gratis krantenabonnement bevestigde. Toch lukte het mij niet om het abonnement te activeren.
Ik nam vervolgens contact op met de Proximus Helpdesk. Medewerkster Florentina hielp mij vriendelijk verder, maar meldde dat ik géén recht heb op het krantenabonnement. Dit is in tegenspraak met de informatie die ik via de app en de AI-assistent heb ontvangen. Florentina verwees mij naar de website, waar volgens haar de voorwaarden duidelijk zijn neergeschreven.
Deze tegenstrijdige communicatie via officiële Proximus-kanalen is verwarrend en onduidelijk. Als consument ervaar ik dit als misleidend: er worden voordelen beloofd die vervolgens niet worden nagekomen. Ondanks mijn duidelijke verwijzing naar de communicatie in de app en via de AI-assistent (waarvan ik screenshots heb), werd mij geen toegang verleend tot het beloofde voordeel.
De AI-assistent stelt expliciet: “Voor privéklanten met een internetabonnement is het gratis inbegrepen.”
Ik bevestig:
• Ik ben privéklant
• Ik heb een internetabonnement bij Proximus
Volgens deze informatie heb ik dus recht op het krantenabonnement.
Ik wil u erop wijzen dat in België het consumentenrecht bepaalt dat bij onduidelijke of tegenstrijdige communicatie de interpretatie die het meest gunstig is voor de consument voorrang krijgt. Dit principe is verankerd in het Wetboek van Economisch Recht, met name in de artikelen VI.82 en VI.83 WER, en is gebaseerd op het bredere Europese consumentenrecht.
Ik verzoek u dan ook om:
1. Mij alsnog toegang te verlenen tot het beloofde gratis krantenabonnement;
2. Uw communicatiekanalen (app, AI-assistent, website en helpdesk) beter op elkaar af te stemmen om toekomstige verwarring te vermijden;
3. Mij schriftelijk te bevestigen welke rechten ik als klant heb in dit dossier.
Bijgevoegd vindt u de relevante screenshots ter ondersteuning van mijn klacht.