Terug

Formele klacht : Onterechte afsluiting van onderzoek retourzendingen

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

E. V.

Naar: ZALANDO

05/11/2025

Beste, Ik dien hierbij een formele klacht in met betrekking tot een retourzending die volgens jullie zogezegd niet is aangekomen, ondanks het feit dat ik een geldig afgiftebewijs kan voorleggen. Tot mijn verbazing werd het onderzoek onmiddellijk afgesloten zonder enige vorm van grondig nazicht. Dat is niet alleen onzorgvuldig, maar kan worden beschouwd als nalatigheid en in strijd met de wettelijke verplichtingen inzake consumentenbescherming. Daarnaast stel ik vast dat de klantenservice bijzonder onvriendelijk en onprofessioneel reageert. Vragen worden afgewimpeld, er wordt geen enkel begrip getoond en ik krijg geen duidelijke antwoorden op eenvoudige verzoeken. Bovendien weigert men mij mijn eigen klantnummer mee te delen. Dit mag niet zomaar- als consument heb ik het recht om toegang te krijgen tot mijn persoonlijke gegevens. Het achterhouden van zulke basisinformatie is in strijd met het principe van transparantie zoals vastgelegd in de Europese privacywetgeving (GDPR). Volgens het Europees consumentenrecht ligt de bewijslast van ontvangst bij de verkoper zodra de klant een afgiftebewijs kan voorleggen. Met andere woorden: de verantwoordelijkheid ligt bij Zalando om te bewijzen dat de retourzending niet is ontvangen. Ik verwacht dan ook dat mijn dossier onmiddellijk wordt heropend, dat het afgiftebewijs wordt onderzocht en dat het onterecht openstaande bedrag wordt geannuleerd. Tot zolang zal ik uiteraard geen betaling uitvoeren. Indien dit niet wordt rechtgezet, zal ik mij genoodzaakt zien om klacht neer te leggen bij de Economische Inspectie en, indien nodig, verdere juridische stappen te ondernemen wegens wanprestatie en mogelijke misleiding van de consument. Gelieve de ontvangst van deze klacht te bevestigen, mijn klantnummer mee te delen en mij te informeren over de heropening van het onderzoek. Met vriendelijke groet, Evy

Bemiddeling door Testaankoop 01 december 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform