Terug

forfaitaire vergoeding langdurige ongeplande stroomonderbreking

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Dienstonderbreking

Klacht

K. S.

Naar: FLUVIUS

19/09/2025

Betreft: Formele klacht m.b.t. afwijzing aanvraag forfaitaire vergoeding – referentie 3000064884 Geachte heer/mevrouw, Naar aanleiding van uw antwoord op onze aanvraag tot forfaitaire vergoeding (referentie 3000064884), wensen wij hierbij formeel klacht in te dienen. Wij stellen vast dat u de aanvraag heeft afgewezen op basis van een vermeende laattijdige indiening. Echter, deze beslissing achten wij onredelijk en strijdig met de beginselen van billijkheid en behoorlijk bestuur. De stroomonderbreking waarvan wij het slachtoffer waren, viel samen met een geplande vakantie van meer dan drie weken, waardoor het ons objectief onmogelijk was om de aanvraag binnen de gestelde termijn in te dienen. Wij betwisten bovendien de redelijkheid van de gehanteerde termijn voor indiening, zeker gelet op de ernst en impact van de stroompanne. Wij behouden ons dan ook uitdrukkelijk het recht voor om deze zaak juridisch verder te laten onderzoeken en desgevallend de nodige stappen te ondernemen. Wij verzoeken u met aandrang om alsnog tegemoet te komen aan uw eerder gecommuniceerde belofte tot vergoeding. De stroompanne heeft immers aantoonbare schade veroorzaakt aan diverse verse producten, hetgeen wij desgevraagd kunnen staven. In afwachting van uw gemotiveerd antwoord, verblijven wij, Met de meeste hoogachting, De familie Sergooris-Temmerman

Berichten (1)

FLUVIUS

Naar: K. S.

22/09/2025

Fluvius - Intern Dag meneer Sergooris, Ik heb uw klacht goed ontvangen. Na onderzoek kan ik u hierover het volgende meedelen. De verplichting om een forfaitaire vergoeding voor een stroomonderbreking binnen de maand (30 kalenderdagen) aan te vragen, is vastgelegd in hetVlaams Energiedecreet van 8 mei 2009, meer bepaald inTitel IV, Hoofdstuk I, Afdeling IV/1. Deze afdeling werd ingevoerd door het decreet van 20 december 2013 en regelt de forfaitaire vergoedingen bij laattijdige (her)aansluiting en langdurige stroomonderbreking De exacte termijn van 30 kalenderdagen voor het indienen van de aanvraag wordt ook bevestigd op officiële overheidswebsites, zoals Vlaanderen.be en Fluvius. De procedure luidt daar letterlijk: “U dient de aanvraag voor uw vergoeding in bij netbeheerder Fluvius. Dit moet gebeuren binnen 30 kalenderdagen na de effectieve (her)aansluiting of na de stroomonderbreking.” Samengevat: De wettelijke basis is het Energiedecreet van 8 mei 2009, Titel IV, Hoofdstuk I, Afdeling IV/1. De termijn van 30 dagen is dus decretaal vastgelegd en wordt verder uitgewerkt in het Energiebesluit van 19 november 2010. Zie ook: s:www.vlaanderen.be/vergoedingen-van-netbeheerders-bij-laattijdige-heraansluiting-en-stroomonderbreking Ik kan begrijpen dat uw ongenoegen hier niet mee is weggenomen, maar helaas kan ik geen andere wending geven aan uw dossier. Met vriendelijke groeten, Klachtenbeheer Fluvius Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: vrijdag 19 september 2025 10:31 Aan: Fluvius - Klantendienst - Klachtencommissie fluvius-Klachtencommissie@fluvius.be Onderwerp: forfaitaire vergoeding langdurige ongeplande stroomonderbreking ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Bemiddeling door Testaankoop 22 september 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform