De KBC hanteert KGB-praktijken bij een overlijden
Beste,
Gelieve hierbij het relaas te vinden van mijn wedervaren met deze instelling.
Na het overlijden van mijn echtgenote op 24 juni 2025 werden de gemeenschappelijke rekeningen en creditkaarten geblokkeerd op 11 juli 2025, zonder enige verwittiging op een vrijdag, de Vlaamse feestdag. Er werd op mijn vraag een leefgeld toegekend op de rekening waarop ook mijn pensioen wordt uitbetaald. Ik kan over leefgeld beschikken pas dinsdag 15 juli.
4 à 5 dagen zonder één Euro.
Op 1/8/2925 ben ik naar de winkel geweest, ik sta met een volle kar aan de kassa, wat blijkt, ik heb geen geld meer op de leefgeld rekening staan, mijn bankrekening is geplunderd.
Naar huis en de computer opgestart, inderdaad ik ben bestolen, door wie? Door de KBC.
Wat is er gebeurd. Ik had geld opgenomen via mijn creditcard, hun zogezegd Flex Budget dat toelaat geld ten belope van max 7500 Euro op te nemen en gespreid terug te betalen.
Op hun website hebben zij een uitleg om het verschil tussen lenen en Flex Budget aan te tonen. Daarin stellen zij dat Flex Budget kan gestopt worden en een lening niet.
Uiteraard zitten daar vormvereisten aan vast: een aangetekende brief en 2 maanden opzegtijd door de lening gever, zeer opmerkelijk deze informatie is nu van de website verdwenen maar was zeker nog aanwezig op 1/8/2025.
Er waren drie files: productfiche, vergelijking lening op afbetaling en een derde file in de zin van algemene richtlijnen., deze laatste is niet meer aanwezig en bevatte de wijze van opzeg door lening gever.
Ik heb nooit een aangetekende brief ontvangen en wat blijkt, er bestaat een interne procedure dat zij bij de eerste uitgavenstaat alles moeten recupereren bij een overlijden.
Ik heb nooit toelating gegeven om in mijn portefeuille te zitten, dit is regelrechte diefstal en zij publiceren valse informatie, puur gebruikersbedrog.
Ik heb een klacht ingediend bij de klachtenafdeling van de bank. Daarvoor heb ik gebruik gemaakt van het klachten document op hun website en daarin duidelijk vermeld de tekst op hun website, ik heb dit ook vermeld in mijn telefonisch contact met de dienst nalatenschappen, die geregistreerd werden.
Wat blijkt uit hun antwoord, zij kijken niet verder dan hun navel: de procedure is gevolgd. Hun organisatie laat niet toe de procedure in vraag te stellen.
Ik wil toch benadrukken dat ik ook een renovatielening bij de deze instelling lopen heb. Ik ben steeds mijn verplichtingen nagekomen, nooit achterstand.
In bijlage vindt u het antwoord van de klachtendienst.
Ik ben meer dan 50 jaar gebruiker van hun betalingssysteem, Ik weet al lang dat zij het begrip “klant” niet kennen en iemand in rouwperiode is zwak, die zal toch niet reageren.
U begrijpt dat door deze praktijken ik in ernstige financiële problemen zit. Misschien kunt u iets bereiken bij de KBC KGB, of tenminste kunt u de leden waarschuwen voor deze malafide praktijken.
Met vriendelijke groet
Norbert Vergaelen
GSM: 0475 83 88 27
ABON.NR.2236143-02