Terug

Fictief verbruik

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

M. D.

Naar: FLUVIUS

12/02/2023

Beste,Mijn jaarlijke factuur loopt van januari tot januari. In augustus is de nachtteller uitgeschakeld en heeft Fluvius de meterstanden geregistreerd.Als ik mijn verbruik bereken van januari tot januari kom ik op een totaal van 1320 kWh.Door die registratie in augustus, werd mijn verbruik in 2 periodes opgedeeld en wordt mij een totaal verbruik aangerekend van 2123 kWh, dus 803 kWh meer dan het reëel jaarverbruik.Niemand had me verwittigd dat het afschaffen van de nachtteller zo'n effect zou hebben en ik vind het ook niet correct dat mij een fictief verbruik wordt aangerekend.

Berichten (5)

FLUVIUS

Naar: M. D.

13/02/2023

BesteIs het mogelijk om na te gaan over welk adres dit gaat?Alvast bedankt!Met vriendelijke groeten,Kris VermeerschKlachtencommissieBrusselsesteenweg 1999090 Mellewww.fluvius.be s:www.fluvius.be/disclaimer

M. D.

Naar: FLUVIUS

13/02/2023

Dit gaat over Steenland 7, 9300 Aalst

FLUVIUS

Naar: M. D.

13/02/2023

Dag mevrouw De Cnop,Ik heb uw klacht goed ontvangen.Na onderzoek kan ik u hierover het volgende meedelen.Ik begrijp dat u tracht een oplossing te bekomen voor de opgewekte energie die u kwijt bent door de tariefwissel buiten uw jaarlijkse opnamemaand te hebben laten uitvoeren.Gelet op de geldende regelgeving, mogen wij geen compensatie toepassen bij een tariefwissel buiten de opnamemaand. info VREG: Indien de metervervanging (of in uw geval de tariefwissel) gebeurt op initiatief van de klant, dan wordt er niet gecompenseerd (bv. klant vraagt verzwaring, wissel van tweevoudige naar enkelvoudige meter,.)Op de website van Fluvius (s:www.fluvius.be/nl/thema/factuur-en-tarieven/dag-nachttarief) staat vermeld dat het tijdstip van een omschakeling van een tweevoudige meter naar een enkelvoudige meter best zo dicht mogelijk bij de jaarlijkse meteropname dient te gebeuren omdat een eventueel negatief saldo bij een tariefwissel op nul wordt gebracht.Ik kan begrijpen dat uw ongenoegen hier niet mee is weggenomen, maar helaas kan ik vanuit de Klachtencommissie geen andere wending aan uw dossier geven.Met vriendelijke groeten,Klachtenbeheer Fluvius s:www.fluvius.be/disclaimer

M. D.

Naar: FLUVIUS

20/02/2023

Voor mijn aanvraag heb ik telefonisch contact gehad met een medewerker van jullie. Die heeft dit helemaal niet vermeld. Dat lijkt me dan ook niet correct, aangezien dit me heel veel geld kost.Ik vraag me ook af wat er dan gebeurt als ik een digitale meter aanvraag. Wordt dit dan ook zo toegepast?

FLUVIUS

Naar: M. D.

20/02/2023

Dag mevrouw De Cnop,Nee, daar is dit niet het geval. Conform de geldende regels wordt het verbruik op uw analoge meter nog niet in rekening gebracht op die meter maar meegenomen naar de eerstvolgende afrekening.Artikel 3.1.52, §1, vierde lid, tweede zin, van het Energiebesluit:Bij de plaatsing van een digitale meter bij bestaande prosumenten wordt het verschil in meterstand ten opzichte van de laatste afrekeningsfactuur ten gevolge van de compensatie verbonden aan de terugdraaiende teller meegenomen naar de eerstvolgende afrekeningsfactuur.Uw injectieoverschot wordt dan op afname geplaatst. De regulator heeft dit zo beslist omdat de afnametarieven duurder zijn dan de injectietarieven (wat dus in het voordeel van de klant is).Hopend u hiermee voldoende gea¯nformeerd te hebben.Met vriendelijke groeten,Klachtenbeheer Fluvius s:www.fluvius.be/disclaimer


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform