Terug

Farys annuleert voorschotten zonder toestemming

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

G. V.

Naar: Farys

30/08/2023

BesteFarys heeft in de loop van dit jaar mijn voorschotten zelf geannuleerd zonder mijn toestemming, en ik heb dit geconstateerd 3 maanden geleden waardoor ik gelukkig nog 60 (3X20) euro als voorschot kon gebruiken, en ik krijg nu een slotfactuur voor 140 euro (als farys dit niet had gewijzigd had ik een tegemoetkoming van hun ontvangen)

Berichten (4)

Farys

Naar: G. V.

30/08/2023

Geachte klant,Wij hebben uw bericht goed ontvangen en zullen dit zo spoedig mogelijk behandelen. Mogen wij u vragen uw e-mail niet opnieuw te versturen, we verliezen uw vraag zeker niet uit het oog.Dit is een automatische mail. Gelieve hier niet op te antwoorden.Met vriendelijke groeten,Farys klantendienstOnek de snelste manier om uw klantzaken te regelen: via MyFarys, ons online klantenportaal op www.farys.be/myfarys. Wist u trouwens dat u er ook uw verhuis kan regelen?Farys - opdrachthoudende vereniging - Maatschappelijke zetel: Stropstraat 1 - 9000 GentRPR Gent - KBO BTW BE 0200.068.636 - Belfius BE61 0910 1709 0217 - BIC: GKCCBEBB----------------------------------------------------------------------------Si vous habitez dans une commune à facilités (Drogenbos, Linkebeek, Renaix ou Wemmel), vous trouvez la traduction de cet e-mail sur www.farys.be/fr/message-automatique.----------------------------------------------------

Farys

Naar: G. V.

30/08/2023

Geachte klant,Wij hebben uw bericht goed ontvangen en zullen dit zo spoedig mogelijk behandelen. Mogen wij u vragen uw e-mail niet opnieuw te versturen, we verliezen uw vraag zeker niet uit het oog.Dit is een automatische mail. Gelieve hier niet op te antwoorden.Met vriendelijke groeten,Farys klantendienstOnek de snelste manier om uw klantzaken te regelen: via MyFarys, ons online klantenportaal op www.farys.be/myfarys. Wist u trouwens dat u er ook uw verhuis kan regelen?Farys - opdrachthoudende vereniging - Maatschappelijke zetel: Stropstraat 1 - 9000 GentRPR Gent - KBO BTW BE 0200.068.636 - Belfius BE61 0910 1709 0217 - BIC: GKCCBEBB----------------------------------------------------------------------------Si vous habitez dans une commune à facilités (Drogenbos, Linkebeek, Renaix ou Wemmel), vous trouvez la traduction de cet e-mail sur www.farys.be/fr/message-automatique.----------------------------------------------------

Farys

Naar: G. V.

31/08/2023

DATA NOT AVAILABLE

Farys

Naar: G. V.

31/08/2023

Geachte heer Vermeersch  U meldt ons via Test-Aankoop dat:Farys uw tussentijdse facturen (voorschotten) annuleerde zonder uw toestemminguw verbruiksfactuur van 2023 hierdoor niet resulteerde in een terugbetaling.  Eerst en vooral geven wij u de wettelijke context, die u vindt in artikel 17 §2 van het Algemeen Waterverkoopreglement:'De exploitant heeft het recht om tussentijds aan te rekenen op het waterverbruik en op de bijdrage of de vergoeding voor sanering. Deze tussentijdse aanrekening komt in mindering van de verbruiksfactuur of de eindfactuur. Het aan te rekenen bedrag wordt bepaald op basis van de voorafgaande afnamekarakteristieken van de klant. Op verzoek van de klant kan het aangerekende bedrag worden aangepast op basis van een wijziging in de afnamekarakteristieken.  De tussentijdse aanrekening gebeurt via een aanbetaling of een tussentijdse factuur. De exploitant bepaalt de betalingsvoorwaarde van de aanbetaling. De klant, die zich niet akkoord verklaart met een aanbetaling, ontvangt een tussentijdse factuur. De klant heeft het recht om op zijn vraag een aanbetaling te doen of een tussentijdse factuur te ontvangen. De frequentie is hierbij driemaandelijks.'  Concreet in uw dossier werden er niet automatisch voorschotten voorzien bij opmaak van uw verbruiksfactuur van 1 september 2022. Dit was het gevolg van de berekening die gebeurde door onze systemen, op basis van uw relatief lage verbruik tijdens de betrokken verbruiksperiode.  Op pagina 1 van de factuur van 1 september 2022 werd expliciet het volgende vermeld:'Gezien uw verbruikspatroon ontvangt u het komende jaar geen tussentijdse facturen.'  Zoals u kan lezen in de reglementering hierboven:is dit een kwestie waarover de exploitant autonoom beslist (op basis van uw voorafgaande afnamekarakteristieken).heeft u het recht om ons te vragen om driemaandelijkse tussentijdse facturen op te maken.  U vroeg ons pas op 17 maart 2023, via ons online klantenportaal MyFarys, om maandelijkse tussentijdse facturen te voorzien.  Bijgevolg stuurden wij u 3 'maandelijkse' tussentijdse facturen (wat eigenlijk een gunst is van Farys: volgens de geldende reglementering moeten wij op vraag van de klant immers slechts 'driemaandelijkse' tussentijdse facturen voorzien).  Na opmaak van uw tussentijdse factuur van 21 mei 2023 wijzigde u de frequentie van uw tussentijdse facturen, via MyFarys, van maandelijks naar driemaandelijks. Door deze wijziging werden er geen tussentijdse facturen meer opgemaakt vóór uw jaarlijkse verbruiksfactuur van augustus 2023.  Conclusie: Farys handelde steeds correct en conform de reglementering ter zake.  Voor de volledigheid:Tussentijdse facturen rekenen een voorschot aan op de jaarlijkse verbruiksfactuur. Hierdoor kan de klant zijn betalingen voor drinkwaterverbruik spreiden. Het is niet de bedoeling dat voorschotten zelf worden gewijzigd om ervoor te zorgen dat de verbruiksfactuur resulteert in een terugbetaling. U vind meer informatie over tussentijdse facturen op www.farys.be/tussentijdse-facturen.Het voorschotbedrag van uw volgende maandelijkse tussentijdse facturen is telkens 30 euro.U kan ons vóór 1 oktober 2023 vragen (via MyFarys of via onze contactgegevens hieronder) om uw verbruiksfactuur van 27 augustus 2023 gespreid te betalen via een afbetalingsplan. Indien u ervoor kiest om vóór deze datum geen afbetalingsplan te vragen, dan bieden wij de factuur aan voor betaling via uw domicilieringsopdracht.  Heeft u nog vragen, dan helpen wij u graag verder via www.farys.be/contact of het nummer 078 35 35 99.  Met vriendelijke groetenFarys klantendienst    Indien u na de behandeling van uw klacht meent dat de zaak in kwestie in strijd is met het Algemeen Waterverkoopreglement, dan kan u contact opnemen met de bevoegde toezichthouder:VMM, Afdeling Operationeel Waterbeheer, Koning Albert II-laan 20, bus 16, 1000 Brussel (toezichrinkwater@vmm.be).  Uw eventuele aanvraag voor een behandeling in tweede lijn van uw klacht - gedocumenteerd met de nodige bewijsstukken - moet schriftelijk gebeuren.  Oorspronkelijke tekst


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform