Terug

Factuur niet conform en fraude

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Factuur

Klacht

C. J.

Naar: Sani secours

03/10/2025

Gent, 2 oktober 2026 Aangetekend schrijven SANISECOUR BV Steenkapperstraat 58 unit 8 1740 TERNAT Betreft: Ingebrekestelling – Factuur d.d. 30/09/2026 – €795,00 Geachte heer Bouzid, Sanisecour Via deze weg stellen wij u in gebrek voor de volgenden feiten; De in deze factuur vermelde werken werden niet uitgevoerd. Dit werd bevestigd door een onafhankelijke technieker de dag nadien. Bovendien hebben jullie erkend dat de schade niet kon worden hersteld en dat het probleem niet werd opgelost. Desondanks werd ons toch een disproportioneel bedrag van €795,00 aangerekend voor het “ontluchten van 10 radiatoren”. Er staat nergens vermeld dat het gaat om spoeddiensten. De door u gefactureerde werken konden feitelijk onmogelijk worden uitgevoerd binnen de tijdspanne van 15 minuten, zijnde de werkelijke duur van de interventie. Ook de huurders van het pand te Neuseplein 3, 9000 Gent, waar de interventie plaatsvond, bevestigen dat er geen werken werden uitgevoerd en dat uw medewerker slechts gedurende die korte periode aanwezig was. Op de factuur staat vermeld: "Om te voldoen aan de wettelijke bepalingen inzake consumentenbescherming, zijn wij verplicht om dit contract met u af te ronden voordat de werkzaamheden worden uitgevoerd, zodat alle aspecten duidelijk zijn en u weloverwogen beslissingen kunt nemen." Deze bepaling is in strijd met de realiteit. De som werd immers pas na de niet-uitgevoerde werken aan ons voorgelegd, zonder duidelijke voorafgaande overeenkomst. Dit vormt een schending van de Belgische consumentenwetgeving, in het bijzonder de bepalingen inzake misleidende handelspraktijken (art. VI.93 e.v. WER). Wij hebben bovendien vernomen dat gelijkaardige klachten eerder door andere klanten werden geuit, hetgeen het vermoeden wekt van een structurele frauduleuze handelspraktijk. Op uw factuur wordt vermeld dat elke betwisting of klacht binnen de 72 uur aangetekend moet worden verstuurd. Met deze ingebrekestelling, die per aangetekend schrijven aan u wordt overgemaakt, respecteren wij volledig deze door uzelf opgelegde voorwaarden. Wij verzoeken u dan ook formeel om het bedrag van €795,00 uiterlijk op maandag 6 oktober 2026 terug te storten op rekeningnummer: IBAN: BE11 0019 2625 0248 ten name van: Mevrouw Cinthya Jaramillo Gevolgen bij niet-naleving: Indien wij de terugbetaling niet tijdig ontvangen, zien wij ons genoodzaakt om verdere juridische stappen te ondernemen, waaronder: - een gerechtelijke vordering tot terugbetaling, vermeerderd met schadevergoeding en intresten; - een klacht bij de FOD Economie wegens frauduleuze handelspraktijken. Wij verzoeken u deze ingebrekestelling ernstig te nemen en binnen de gestelde termijn uit te voeren. Hoogachtend, Dhr. Jelle De Boeck Juridische dienst Gent


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform