Factuur is niet voor intracommunautaire levering opgemaakt
Aard van probleem:
FactuurKlacht
R. V.
Naar: bol.com
Geachte mevrouw/heer, Op 05/02/2025 heb ik van u (via uw partner) de factuur 2025-00900 ontvangen voor een bedrag van € 79, incl. 21%BTW. De bestelling werd gedaan via mijn account en vermelding van het BTW-nr van mijn vennootschap. Dat moet echter een vergissing zijn: het handelt hier over een intracommunautaire levering (dus zonder BTW) en aldus is een correctiefactuur/creditnota en terugstorting van de BTW nodig. Dit is dan ook mijn vraag naar uw partner en via authorities@bol.com sinds 05/02/2025. Ik betwist die factuur dan ook en vraag u om ze na te kijken en te corrigeren aub? Mijn boekhouding vraagt hier ook naar. Omdat ik reeds 14 dagen wacht op een rechtzetting, maak ik me zorgen of dit ook zal gebeuren. Vooral omdat ik vanuit authorities@bol.com geen enkele reactie krijg en dit is toch het mailadres dat via de website wordt aangeboden voor vragen/klachten. Jammer, dat er geen reactie komt en alleszins ... Ik ben dus helaas gedwongen om via deze weg (via Testaankoop) een poging tot respons en rechtzetting te verkrijgen. Met vriendelijke groet, Rik Vaesen
Berichten (13)
bol.com
Naar: R. V.
Beste Rik, Bedankt voor je bericht. De partner waarbij je de bestelling hebt geplaatst, hebben we op de hoogte gesteld van je bericht. Zij zullen contact met je opnemen. Met vriendelijke groet, Sheriva Smit Webcare – Special Care Service Operations - privacycs@bol.com webcare@bol.com Papendorpseweg 100, 3528 BJ Utrecht, The Netherlands Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: woensdag 19 februari 2025 17:45 Aan: webcare webcare@bol.com Onderwerp: Factuur is niet voor intracommunautaire levering opgemaakt
R. V.
Naar: bol.com
Beste Bol.com, dat klopt en uw partner reageerde al snel en stortte de BTW al terug, doch de factuur voor de intracommunaitaire levering is nog niet aangekomen. Ik vroeg ze wel op, doch deed dit al meerdere keren. Zodra de juiste factuur binnen is, kan ik de klacht afsluiten. Mvg, Rik Vaesen
R. V.
Naar: bol.com
Beste Bol.com; een 2de (en laatste) vraag, die nog open staat is en nog niet beantwoord werd vanuit authorities@bol.com, is: 2) Ik zie ondertussen dat er via jullie website ook een mogelijkheid bestaat om een bedrijf als account aan te maken. Ik wilde dit ook al doen, doch ik kan hetzelfde private mailadres (zie mijn eerdere mail aan u) niet toevoegen, omdat dit al in gebruik is. Thans is het mailadres privé en zakelijk bij mij hetzelfde. Kunt u hiervoor het nodige doen en mijn bedrijfsaccount aanmaken met de gegevens (en BTW-nr) hieronder? Mijn paswoord voor de toegang tot de beide account mag hetzelfde blijven voor mij. Dank alvast voor uw respons. Mvg, Rik.
bol.com
Naar: R. V.
Goedendag Rik, Bedankt voor je bericht. Het is niet mogelijk om het e-mailadres dat je nu gebruikt voor je particuliere koopaccount, ook te gebruiken voor je zakelijk koopaccount. Een e-mailadres kan namelijk maar gebruikt worden voor één account. Als je wenst om het e-mailadres te gebruiken voor een zakelijk koopaccount, dan kan je een verwijderverzoek indienen voor je particuliere koopaccount via je account. Het verwijderproces duurt maximaal 40 dagen. Na dit termijn wordt het e-mailadres vrijgegeven om opnieuw te kunnen gebruiken. Dit proces kunnen we niet versnellen. Uiteraard kan je er ook voor kiezen om een ander e-mailadres te gebruiken voor een zakelijk koopaccount. Hieronder vind je de instructies voor het aanmaken van een zakelijk koopaccount. Voor het aanmaken van een zakelijk account raad ik je aan de instructies op onze website te volgen: Klik opwww.bol.comop ‘Inloggen’. Klik rechts onder ‘Nieuw bij bol?’ op ‘Voor je bedrijf’. Klik daarna op ‘Maak een account aan’. Kies het vestigingsland. Voer het ondernemingsnummer in (voor Nederlandse bedrijven: KvK-nummer, voor Belgische bedrijven: btw-nummer). Controleer de bedrijfsgegevens en voer het factuuradres en de gebruikersgegevens in. Klik op 'Registreer'. We sturenbinnen driewerkdagen een brief met validatiecode naar het vestigingsadres van je bedrijf, deze validatiecode heb je nodig om bij andere adressen dan het vestigingsadres te laten leveren. Je kunt nu wel al meteenzakelijke bestellingen plaatsen, zelfs zonder de validatiecode gebruikt te hebben. Let op:het is niet mogelijk een zakelijk koopaccount aan te maken met een postbus als bedrijfsadres. Wanneer je zakelijke account is aangemaakt ontvang je een bevestiging per e-mail en kun je direct gebruik maken van het account, echter zijn nog niet alle functies direct beschikbaar voordat het account gevalideerd is. We versturen een validatiebrief per post naar het vestigingsadres van je organisatie/bedrijf. In deze validatiebrief staat een validatiecode die je invult in het accountoverzicht in je zakelijke account via de blauwe melding 'Validatiecode invullen'. Met vriendelijke groet, Bol Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: donderdag 20 februari 2025 15:16 Aan: webcare webcare@bol.com Onderwerp: Nieuw bericht van RIK V
R. V.
Naar: bol.com
Beste Bol.com, uw partner ALDORR.nl heeft me nog steeds niet de juiste factuur gestuurd voor de intracommunautaire levering. Ik vind het jammer dat hier al zoveel pogingen voor moesten ondernomen worden. Uw Bol.com-mailadres (authorities@bol.com) werd ook mee in het contact betrokken. Ik ben benieuwd wanneer ik nu eindelijk de juiste factuur zal ontvangen. De betaling is vooraf gebeurd door mij (als klant), doch de levering van de goederen en de juiste boekhoudkundige documenten zijn de opdracht van Bol.com en haar partner(s). Graag dus actie voor de juiste factuur aub? Mvg, Rik.
bol.com
Naar: R. V.
Goedendag Rik, Bedankt voor je bericht. Spijtig dat je geen reactie meer hebt ontvangen van de verkoper. Het is voor ons (bol) niet mogelijk om je te voorzien van een factuur omdat de koopovereenkomst niet met bol is, maar met de verkoper. We zullen de verkoper verzoeken om een juiste factuur te leveren. Met vriendelijke groet, Bol Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: woensdag 26 februari 2025 08:45 Aan: webcare webcare@bol.com Onderwerp: Nieuw bericht van RIK V
R. V.
Naar: bol.com
Beste Bol.com, ik begrijp dat u me geen correcte factuur kunt bezorgen, maar uw partner doet dit ook niet. Ik heb, na herhaalde pogingen van Bol.com en van mij, deze nog steeds niet mogen ontvangen. Mag ik u daarom vragen dat Bol.com de intracommunaitaire factuur voor me opvraagt bij ALDORR.NL en dat jullie me deze factuur dan toesturen aub? Ik heb de bestelling bij Bol.com geplaatst en ook aan jullie betaald. Indien ik als klant geen correcte factuur krijg, dan kan ik niet anders dan Bol.com hiernaar vriendelijk vragen. Ik vermoed en hoop toch dat ik hier geen verdere stappen naar instanties moet gaan inschakelen, want mijn vraag is compleet correct en legitiem. Ik ben hoopvol dat u uw partner wel kunt aansporen om de juiste factuur op te maken en dat ik deze voor het einde van deze week (dus voor 07/03/2025) mag ontvangen. Dank alvast voor uw inspanningen, die ik helaas moet inroepen. Met vriendelijke groeten, Rik Vaesen
bol.com
Naar: R. V.
Goedendag Rik, Bedankt voor je bericht. We zullen de partner contacteren met het verzoek om je te voorzien van een juiste factuur. Met vriendelijke groet, Bol Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: dinsdag 4 maart 2025 08:30 Aan: webcare webcare@bol.com Onderwerp: Nieuw bericht van RIK V
R. V.
Naar: bol.com
Beste Bol.com, dit verhaal lijkt werkelijk te escaleren, doch ik speel het maar mee. Mijn vraag was erg eenvoudig aan u en uw partner. Deze laatste (firma ALDORR.nl) blijkt echter geen communautaire factuur (IS EEN FACTUUR MET 0% BTW!) niet te kunnen of willen opmaken. U stuurt zonet een bericht dat mijn factuur klaar staat bij het bestelde product en op de website van Bol.com. Kijkt u even na, want dit is toch niet de gevraagde (enige JUISTE!) factuur, dus met 0% BTW. Ik begrijp niet dat hier zo een geschiedenis over moet geschreven worden, doch daar zorgt Bol.com zelf voor. Beste, nog steeds is dit niet de correctie factuur en dit weet ALDORR.nl ook al ondertussen. Hoe kan het zijn dat u een factuur maakt voor een intracommunautaire levering en toch BTW aanrekent? ALDORR.nl heeft me immers de BTW al terugbetaald, dus moet de factuur opgemaakt worden met 0% BTW. Nog een laatste poging dus om een juiste factuur te bezorgen aub? Anders kan ik het enkel maar doorgeven aan het ministerie van economische zaken in België. Mvg, Rik
bol.com
Naar: R. V.
Beste Rik, Bedankt voor je reactie. We zien inderdaad terug dat de partner je een btw-factuur heeft gestuurd. Omdat de aankoop is gedaan met een Belgisch particulier koopaccount bij een Nederlands bedrijf, is een verkoper niet verplicht om een 0% factuur te leveren. Mocht je de btw willen terugvragen, dan kan je dit doen bij de partner. Zij kunnen je de betaling handmatig overmaken. Voor toekomstige zakelijke bestellingen, adviseren we je om een zakelijk koopaccount aan te maken. Zakelijk Bestellen bol Met vriendelijke groet, Bol Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: dinsdag 4 maart 2025 12:31 Aan: webcare webcare@bol.com Onderwerp: Nieuw bericht van RIK V
R. V.
Naar: bol.com
Beste, u ziet toch dat de factuur werd opgemaakt op mijn zaak en dat de BTW werd teruggestort, zoals ik scheeef. Ik begrijp niet waarom de factuur dan niet gecorrigeerd is.
R. V.
Naar: bol.com
Beste Bol.com, ik ben nog steeds afwachtende op een antwoord en een juiste factuur (dus op mijn vennootschap, doch met 0% BTW omwille van de intracommunautaire levering). Indien ik deze factuur vandaag niet ontvang, dan verplicht u mij om hiervoor via rechtswege aan te komen en om het dossier aan mijn advocaat te overhandigen. Alle kosten zullen dan ook moeten worden doorgerekend aan Bol.com waar we de aankoop gedaan hebben en waar we de betaling aan deden. Mvg, Rik
bol.com
Naar: R. V.
Goedendag Rik, Bedankt voor je reactie. Wij hebben de partner nogmaals gevraagd of zij een 0% factuur kunnen sturen. Zij zijn hier niet toe verplicht omdat je de aankoop hebt gedaan met een particulier koopaccount bij een Nederlandse verkoper. Ik adviseer je om toekomstige zakelijke bestellingen, met een zakelijk koopaccount te doen zodat je alleen nog kunt bestellen bij een Belgische partner en de juiste facturen ontvangt. Wij (bol) kunnen geen 0% factuur je maken en sturen omdat de bestelling niet is geplaatst bij bol, bij de partner via ons platform. Mocht je verdere stappen willen ondernemen, dan wil ik je vragen om je dan ook verder te richten tot de partner waarmee je de koopovereenkomst hebt afgesloten. Met vriendelijke groet, Bol Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: vrijdag 7 maart 2025 08:00 Aan: webcare webcare@bol.com Onderwerp: Nieuw bericht van RIK V
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten