Geachte heer JanssenDag ThomasIntern Fluvius heb ik je klacht overgenomen voor opvolging via de klachtencommissie en heb ik contact gehad met de betreffende dienst Marktwerking.Oprecht excuses voor het ongemakken die je ervaart als gevolg van de moeilijkheden wat betreft het doorgeven van je meterstanden en verbruiksgegevens aan je energieleverancier.Sinds november 2021 werd een nieuw gecentraliseerd gegevensbeheersysteem gea¯mplementeerd voor de energiemarkt.Deze CMS (Centraal Markt Systeem) moderniseert het berichten- en dataverkeer tussen distributienetbeheerders en leveranciers.Het platform standaardiseert de uitwisseling van gegevens tussen de IT-systemen van de netwerkbeheerders en die van de elektriciteits- en gasleveranciers. Dit noemen we het MIG6-protocol.In uitzonderlijke gevallen loopt de berichtgeving van/naar de leverancier vertraging op. Vandaar dat we spreken over MIG6 uitval.Maar helaas moeten we melden dat het probleem met de uitwisseling, van de meterstanden en verbruiksgegevens naar je leverancier, tot op vandaag nog steeds niet volledig opgelost is!De foutmeldingen op de nieuwe toepassing van de MIG6-regels hebben impact op alle commerciele leveranciers en alle distributienetbeheerders (dus ook de Brusselse en de Waalse).Het lijkt simpel om de leveranciers die gegevens op alternatieve wijze door te geven, helaas is dit geen houdbare oplossing.In absolute cijfers is de uitval te groot, echter in percentages is de uitval niet anders dan vóór het nieuwe gegevensuitwisseling-platform.Onze dienst Marktwerking meldt dat er nog steeds een foutmelding op je EAN-code van elektriciteit (541449206008117945) voorkomt,waardoor de marktberichten richting je energieleverancier ook nog steeds geblokkeerd blijven.Oprecht excuses voor het feit dat de pogingen om je EAN-code vrij te geven niet succesvol zijn.Meer info kan u ook hier terugvinden:vertraging energiefactuur FluviusNaar aanleiding van deze nieuwe klacht, heb ik je dossier intern Fluvius opnieuw geescaleerd naar de experten van onze IT-afdeling voor prior opvolging.Zonder enige zekerheid dat ik het probleem per direct kan oplossen, kan ik je wel garanderen dat een support-team er werkelijke alles aan doet om manueel de errors weg te werken.Ook kan ik je bevestigen, hopelijk ook geruststellen, dat we je dossier opvolgen tot de technische issues definitief opgelost zijn!Ik ben me bewust dat ik je ongenoegen over de situatie niet kan wegnemen of eerder zal aansterken omdat ook ik je vandaag nog steeds geen concrete oplossing kan aanreiken.Intern de klachtencommissie blijf ik je dossier opvolgen en van zodra het probleem is opgelost, zal ik je hiervan op de hoogte stellen.Steeds tot je dienst!Fijne dag verder.Cindy EyckmansDirectie Klantendienst - Actieve klantgerichtheidKlachtencommissieBrusselsesteenweg 199, 9090 Melleklachtencommissie@fluviuswww.fluvius.be s:www.fluvius.be/disclaimer