Terug

facturatie

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Factuur

Klacht

G. V.

Naar: Farys

18/07/2025

Geachte heer/mevrouw, Ik wens via deze weg een formele klacht in te dienen over mijn waterfacturen van Farys, die volgens mij al vier jaar lang structureel foutief en buitensporig hoog zijn. Ondanks meerdere pogingen om dit via Farys zelf op te lossen, krijg ik telkens het antwoord dat hun metingen correct zijn. Ondertussen blijf ik, de eerst 2jaar als alleenstaande en de 2jaarerna met mijn gezin van vier, gemiddeld €440 per kwartaal betalen, wat neerkomt op €1.772,96 per jaar – bijna het dubbele van wat volgens verbruikscijfers en tarieven te verwachten valt. Feiten op een rij: Klantnummer: 15275206. Voorbeeldfactuur: Nr. 3602996502 (€886,48 voor 206 dagen) Adres: Victor Van Sandelaan 25, 9230 Wetteren Verbruik volgens Farys: ± 312 m³/jaar. Werkelijk verbruik (meterstand): ca. 179 m³/jaar Tarieven: Basistarief: €2,8415/m³Comforttarief: €5,6830/m³Mijn berekening: 179 m³ x €5,6830 = €1.017,26/jaar → gemiddeld €254,32/kwartaalVerschil: €440 - €254 = €186 verschil per kwartaal → op 4 jaar: bijna €3.000 te veel. Wat werd reeds ondernomen: Lekdetectie uitgevoerd door Farys én door de huisbaas → geen lekken vastgesteld. Meterstanden kloppen met geregistreerd verbruik. Een gedeelde aansluiting met andere woning(en) zou een oorzaak kunnen zijn (niet geweten puur een hypothese) Farys stelt voor om een watermetertest uit te voeren op eigen kosten (€263,51) Farys verwijst naar het Waterverkoopreglement, zonder mijn kernprobleem echt te onderzoeken Ik heb ook meermaals gewezen op de onlogica: een gezin van 4 met normaal verbruik (douche per dag, wasmachine 3x per week, geen tuin of zwembad) zou rond de 108 m³/jaar moeten verbruiken. De huidige facturatie impliceert een gebruik dat overeenkomt met 4,5 douches per persoon per dag – wat volstrekt onrealistisch is. Ik vraag u dus om: Een objectieve analyse van mijn verbruiksgegevens. Bemiddeling met Farys om een onafhankelijk technisch en administratief onderzoek te verkrijgen. Inzage in de mogelijkheid van een gedeelde aansluiting of foutieve toewijzing van verbruik. Na bevestiging van fouten: herberekening van mijn facturen en terugbetaling van onterecht betaalde bedragen. In bijlage vindt u de originele klacht die ik aan Farys richtte, evenals hun reactie. Ik ben bereid om verdere documentatie (meterstanden, foto’s, correspondentie) door te sturen indien nodig. Dankjewel, George. george.vilabona@gmail.com 0470 84 67 38 Victor van Sandelaan 25 9230 Wetteren

Berichten (1)

Farys

Naar: G. V.

24/07/2025

Geachte heer, mevrouw Wij bezorgen onze klant - onder meer om redenen van privacy - een antwoord via een aparte e-mail. U vindt meer informatie over ons privacybeleid op www.farys.berivacybeleid. Heeft u nog vragen, dan helpen wij u graag verder via www.farys.be/contact of via het nummer 078 35 35 99. Met vriendelijke groeten Farys klantendienst Oorspronkelijke tekst Van:klachten@test-aankoop.beAan:Klantendiensten klantendienst@farys.beCC:Verzonden:18.07.25 13:16:09Onderwerp:facturatie ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform