Terug

Facturatie op basis van foutief verbruik

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Factuur

Klacht

L. B.

Naar: TotalEnergies

10/08/2025

Geachte mevrouw/heer, Ik was klant bij uw onderneming voor de afname van elektriciteit. Op 24/6/25 ben ik overgeschakeld naar een andere leverancier. Ik heb van u de eindafrekening gekregen op 28/7/25 voor een bedrag van 137,55 EUR. Deze afrekening slaat op de periode 15/4/25 tot 24/6/25. Ik betwist echter deze factuur omdat de berekening gebeurd is op basis van een door u verhoogd verbruik. Sinds 15/4/25 hebben wij een digitale meter en die geeft voor de betreffende periode een verbruik weer van 118,4 + 271,3 kWh (de werkelijke afname). Ik zie geen reden om aan de juistheid van deze cijfers te twijfelen. De gegevens op Mijn Fluvius bevestigen dit. In de begeleidende brief wordt op een nogal onduidelijke manier uitgelegd dat u ons verbruik 'op een ander manier hebt verdeeld', en er wordt zelfs geïnsinueerd dat de meterstand zou gemanipuleerd zijn, wat ik zeer beledigend vind. Het verbruik wordt dan verhoogd naar het zogenaamde RLP-profiel, een standaard verbruikersprofiel. Naar mijn mening is dit standaard profiel geenszins van toepassing op onze situatie, gezien we een zeer performante batterij zonnepanelen hebben die ruimschoots ons eigen verbruik produceren (zeker in de voorbije maanden april, mei en juni) en we ook zoveel mogelijk zelf verbruiken als de zon schijnt (auto opladen, wassen, stofzuigen, e.d.). De alternatieve berekening die u in deze factuur hebt toegepast, geeft dan ook een zeer overschat gebruik. Ik zie trouwens geen reden waarom de digitale teller zou 'liegen'. Bovendien was er op 21/4/25 al een afrekening gebeurt voor de periode voorafgaand aan de installatie van de digitale teller (17/10/25 tot 15/4/25). Ik ga er dan ook van uit dat de teller op 15/4/25 start op 0 kWh en niet op de door u vermelde 999359 kWh. Mag ik u verzoeken om de eindfactuur op basis van die elementen spoedig en uiterlijk binnen de 10 dagen te willen corrigeren? Ondertussen ga ik vanzelfsprekend geen betaling uitvoeren. Met vriendelijke groet, Luc Bonnarens

Berichten (1)

TotalEnergies

Naar: L. B.

12/08/2025

Uw Referentie: E10263225 Beste meneer Bonnarens Ik kom terug op uw klacht via het Test-Aankoop platform. U kreeg inderdaad een digitale meter geplaatst op 15/04/2025. Bij de wissel van een analoge naar een digitale meter wordt de overproductie op een specifieke manier gecompenseerd. Wanneer de digitale meter wordt geplaatst, wordt het eindsaldo van de klassieke meter bewaard en verrekend met het saldo op de digitale meter bij de eerstvolgende jaarafrekening, in uw geval uw eindafrekening. Dit betekent dat de productieoverschotten niet verloren gaan, maar worden meegenomen naar de nieuwe meter. We gaan nu het verbruik/de injectie van de oude meteraftrekken van de “0” meterstand van de nieuwe meter.We laten de meter dusterug- of vooruiraaien, afhankelijk van of de oude meter overproductie of verbruik heeft geregistreerd. Om dit te verrekenen, beginnen we met getal 1.000.000 in plaats van 0. Dit omdat een meter na dit cijfer terug op nul gedraaid is; Fluvius wil vermijden dat uw productie verloren gaat. U ontving op 21/04/205 een tussentijdse afrekeningN2500210653 waarop uw voorschotten werden afgetrokken en met een nulverbruk. De rechtzetting wordt op de volgende jaarlijkse afrekeing gedaan, in dit geval uw eindafrekeningE2504365400 op28/07/2025 waarop uw meter start op 999359. Dat is 999999-de productie die op uw oude meter stond. Op die manier is deze niet verloren gegaan. Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd. Bedankt voor uw vertrouwen Kathleen Customer Services TotalEnergies TotalEnergies Power Gas Belgium Rue Saint-Laurent 54 4000 Liège - BELGIQUE www.totalenergies.be CONFIDENTIALITÉ. Ce courrier électronique (y compris ses éventuelles pièces jointes) peut contenir des informations susceptibles d'être confidentielles. Il ne peut être utilisé autrement que pour la finalité pour laquelle il a été envoyé. Au cas où il ne vous serait pas destiné, merci de le supprimer et d'en avertir immédiatement l'expéditeur. CONFIDENTIALITY. This email (including attachments, if any) may contain confidential information. It may not used for purpose other than that for which it has been sent. If you are not the intended recipient, please delete it and notify the sender immediately. --------------- Oorspronkelijk bericht --------------- Van: [klachten@test-aankoop.be] Verzonden: 10/08/2025 15:45 Aan: support@totalenergies.be Onderwerp: Facturatie op basis van foutief verbruik ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ref:!00D0Y033WA3.!500QD0e74xg:ref


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform