Terug

exuberante facturen

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

M. S.

Naar: Luminus

03/09/2023

Beste,Graag in het kort een schets van mijn situatie. November 2020 verhuisde ik naar de stationsstraat 79/2, 3980 Tessenderlo. Ik was 19j en ging voor de 1ste keer alleen wonen.In januari 2021 heeft men door de coronaperikelen geen opmeting van de meters gedaan maar wel een schatting. In januari 2022 zou de netbeheerder een opmeting hebben gedaan. Ik heb hier echter sterk mijn twijfels over aangezien de toegang tot de kelder in het flatgebouw waar ik woon ronduit gevaarlijk is. Er is geen trap of ladder aanwezig, enkel een stuk stelling. In januari 2023 heeft men alle oude meters vervangen door een digitale installatie en toen...toen kreeg ik eindelijk een afrekening. 4673,20€! moest ik terug betalen. Er werd duidelijk geen rekening gehouden met het feit dat ik 8 maanden lang een sociaal tarief had. Ik ben alleenstaand en heb een normaal gebruik. Het afbetalingsplan dat Luminus voorstelde was wurgend, meer dan 500€. Mijn maandelijkse bijdrage inbegrepen. Ik kan dit onmogelijk betalen. De cijfers kloppen echter niet.Op 12 april '23 neem ik contact op met Luminus. De geduldige en professionele telefoniste geeft toe dat het bedrag wel erg hoog is en vermoed ook dat er in januari 2022 opnieuw een schatting is gebeurd en geen reële opmeting. Ik kreeg een dossiernummer toegewezen 30 123 142 en zij beloofde mij hier werk van te maken met de verwittiging dat dit een paar maanden kon duren.Ondertussen word ik bestookt met mails en smssen i.v.m. wanbetaling en wordt reeds een incassobureau ingeshakeld.Ik geef het echter wat tijd. Het blijft ook effectief enkele maanden stil totdat ik een brief krijg i.v.m. gerechtsdeurwaarders. Ik neem op 14 augustus '23 opnieuw contact op met Luminus. De telefoniste van dienst vindt mijn dossier niet terug, (ik heb haar het nummer zelf moeten geven) en geeft toe dat er met mijn dossier niets is gebeurd. Ik vraag haar hoe dit komt doch krijg geen antwoord.Ik heb al die maanden mijn maandelijkse bijdrage van 220€ betaald. Ondertussen de openstaande factuur reeds opgelopen tot 6347.48€. Een week later werd het bedrag 6864,47€ bij. Dit is om gek van te worden. De chatbot noch het emailadres is bereikbaar. Luminus geeft Niet Thuis. Buiten telefonistes die van nergens op de hoogte zijn en mij aan het lijntje houden, is er niemand die ik kan bereiken.ondertussen kan ik niet meer inloggen bij Luminus. Mijn klantennummer wordt niet meer aanvaard. Ik krijg een brief van Fluvius die mij verteld dat zij nu mijn energiebedeling doen en ik nu elke maand 150€ aan hun moet betalen. Ik ben ten einde raad. Zo had ik mij het zelfstandig wonen niet voorgesteld.Alvast bedankt voor uw hulp

Berichten (1)

M. S.

Naar: Luminus

12/09/2023

Betreft: vordering van LUMINUS voor klant 0414148405 Mare SchreyDossiernr LUM2023223483Beste,Mijn dochter Mare ging in november 2020 alleen wonen in de Stationsstraat 79/2, 3980 Tessenderlo. Ze was toen 19 jaar. In januari 2021 werd er door de coronaperikelen door FLUVIUS geen opmeting gedaan van de meters en baseerde men zich op voorgaande gegevens om een schatting te maken. Geen enkele jaarafrekening of correctie volgt. Ondertussen valt mijn dochter zonder werk en krijgt zij het sociaal tarief toegewezen via het OCMW (zie bijlage).In januari 2022 wordt er wel een meting opgenomen doch deze wordt betwist door LUMINUS zelf. De cijfers lijken gebaseerd te zijn op een vorige schatting. Het sociaal tarief werd ook niet opgenomen. Aangezien de toegang tot de meters in de kelder van het appartementsgebouw ronduit gevaarlijk is (geen trap of ladder maar een gewoon los stuk stelling, zie foto in bijlage), vermoeden wij dat de FLUVIUS medewerker inderdaad niet het risico heeft genomen om af te dalen om de meterstanden te noteren. Opnieuw geen afrekening of correctie. Mijn dochter betaalt elke maand haar opgelegde bijdrage.In januari 2023 worden er door FLUVIUS werken uitgevoerd. De oude instalaties worden vervangen door digitale meters. Dan komt er eindelijk een afrekening: mijn dochter moet 4673,20€ betalen!!! Een enorm hoog bedrag. Het afbetalingsplan, over een jaar gespreid, dat Luminus voorstelt is wurgend voor een alleenstaand jong meisje. Samen met haar maandelijkse bijdrage voor energie moet zij over de 500€ per maand betalen. Mijn dochter durfde mij dit eerst niet zeggen en ging er volledig onderdoor.Ik heb dit uit haar handen genomen en heb LUMINUS zelf gecontacteerd. Op 12 april 2023 bel ik hun voor het eerst op en duidt hen op de bovenvermelde feiten. Verkeerde opmetingen (op basis van schatting), de gevaarlijke situatie wat betreft de toegang tot de meters, het niet in de berekening opnemen van de maanden sociaal tarief en het volstrekt uitblijven van correcte communicatie van LUMINUS uit. De enigen die bereikbaar zijn, zijn de medewerkers per telefoon die er niet voor terugdeinzen om het contact te verbreken. Elke keer kom je bij iemand anders uit. Elke keer mag je je verhaal opnieuw doen.Een bereidwillige medewerker ontdekt inderdaad fouten, opent een dossier met als nr 30 123 142 en belooft dit dossier met prioriteit op te volgen. De dame vermeld tevens dat dit enkele maanden kan duren.Het blijft een paar maanden stil. De dreigbrieven en smssen blijven uit. Tot augustus 2023. De dreigementen i.v.m. incasso bureaus en gerechtsdeurwaarders herbegint. Het bedrag is nu opgelopen tot 6347,48€. Een week later een nieuwe brief, 500€ er bij! Het is eigenlijk de schaamte voorbij! Op 14 augustus neem ik opnieuw contact op. De medewerker aan de telefoon is niet eens in bezit van het dossiernummer en is hoogst onprofessioneel. Het contact wordt verbroken en ik probeer opnieuw. Andere medewerker, dezelfde uitleg. Er kan geen hulp geboden worden. Ik krijg geen enkel contactadres maar wel de bevestiging dat met dossier 30 123 142 niet veel gebeurd is. Deze gesprekken kunnen opgevraagd worden?Ik neem contact op met de juridische dienst van TESTAANKOOP die mij waarschuwen geen cent te betalen. Zij zetten zich aan het werk. Ik ga hier ook verder mee. Mijn dochter is ondertussen bij LUMINUS “buitengegooid”. Zij verschuilen zich nu achter jullie, de gerechtsdeurwaardes, een laffe doch voor hun gemakkelijke oplossing. Wat ik vriendelijk aan jullie vraag is deze werkwijze te stoppen en LUMINUS op de hoogte te stellen. Er wordt geen cent aan intresten betaald! Mijn dochter deed al het mogelijke om Luminus op de hoogte te brengen. Haar treft geen schuld. Het is LUMINUS dat in gebreke blijft door het totaal ontbreken van correcte communicatie en professioneel handelen.Er moet opnieuw een opmeting gebeuren door FLUVIUS gebaseerd op juiste gegevens en niet op schattingen.De maanden sociaal tarief moeten in rekening worden gebracht. Kortom dit hele dossier moet nu eens eindelijk behandeld worden zoals het hoort. Mijn dochter is zich zeker bewust van het feit dat door de stijgende energieprijzen ze waarschijnlijk zal moeten bijbetalen. Doch op één jaar tijd kan dit bedrag voor een alleenstaande nooit duizenden euro’s omvatten!Alvast bedankt voor uw begrip,Met beleefde groetenHilde DuchateauVoor Mare Schrey+32 (0) 477 13 78 29


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform