BesteZie hieronder mijn mailtje naar Luminus nav onze hoge energie- en gasfactuur:BesteGraag duid ik ons klantennummer: 41-36395-79Vraag/klacht mbt factuur: 4126071378 dd. 11.05.2020Schetsing van de situatieOp zondag 6 oktober 2019 werden wij aangesproken in Media Markt Kortrijk door een verkoopster van Luminus. Die vroeg naar onze - op dat ogenblik - energie- en gasleverancier. Wij vertelden dat wij - op basis van de VREG-test - bij een andere energie- en gasmaatschappij de goedkoopste leverancier hadden gevonden. De verkoopster in kwestie vertelde ons dat deze leverancier ons een vertekend beeld gaf en toonde aan met grafieken en cijfers dat Luminus (Greenfixabonnement) een goedkoper alternatief voor ons was. Ze verzekerde ons (en toonde dat ook aan op de grafieken die ze bij zich had) dat Luminus een betere én vooral goedkopere energie- en gasleverancier was. Om op 'safe' te spelen gaf ze ons de raad om onze voorschotfactuur (waarvan ze eerst had aangegeven dat die reeds redelijk hoog lag) lichtjes te verhogen naar 150 euro voor elektriciteit en gas per maand. Zo zijn we zeker dat we op het einde van de rit niet hoeven op te leggen (haar woorden). Mochten we dat wensen, dan konden we steeds deze voorschotfactuur aanpassen in de Luminusapp, vertelde ze. SlotfactuurOnze verbazing was uiteraard groot wanneer wij de factuur (dd. 11.05.2020) op 12 mei in onze mailbox aantroffen. Bovenop de voorschotfactuur van 150 euro per maand dienen wij nog eens 368,94 euro (!) te betalen. Bij onze vorige energieleverancier kregen wij steevast dit bedrag terug na 1 jaar klant te zijn. Bij Luminus is het net het omgekeerde na amper vijf maanden klant te zijn! Na de factuur uitvoerig te hebben bekeken, kwam ik tot de constatatie dat enerzijds de abonnementskosten/vaste vergoeding van het Greenfix abonnement voor elektriciteit meer dan 3,5 keer hoger liggen dan die bij onze vorige leverancier en bijna het dubbele voor gas. Uiteraard voelen wij ons heel erg hard bedrogen. Vooral omdat de verkoopster in kwestie in alle talen zweeg over de abonnementskosten, waardoor wij op een onvoldoende en niet correcte manier geïnformeerd waren.Ik geef ook mee dat wij ermee rekening houden dat de prijzen voor energie en gas het voorbij jaar gestegen zijn, maar zo een hoge factuur gaat ook ons petje te boven. Wij hopen via dit schrijven tot een gepaste oplossing te komen. Indien dit niet het geval is, dan zien wij ons genoodzaakt om andere partners in te schakelen. Eén ding staat voor ons al vast, wanneer we opnieuw worden aangesproken in Media Markt door dergelijke verkopers, dan zullen we het alvast niet nalaten om hen hierover aan te spreken. Wij vinden deze manier van handelen allesbehalve klantvriendelijk.Hopend op een positieve reactie.Met vriendelijke groetenJolien Vergote0495 68 33 12Ondertussen ook onderstaande feedback gekregen van Luminus:Beste mevrouw Vergote Wij hebben de slotafrekening met referentie 4126071378 gecorrigeerd, de vaste vergoeding werd prorata berekend, dit wil zeggen dat u enkel de vaste vergoeding voor de periode dat u klant was aangerekend krijgt. De nieuwe slotafrekening bedraagt 284,02€ ipv 368,94€.Met vriendelijke groeten Mariam Wij gaan echter niet akkoord met bovenstaande regeling. Is volgens ons nog steeds té duur.Alvast bedankt om dit te bekijken.Met vriendelijke groetenJolien Vergote 0495 68 33 12