Midden 2021 besloten we om onze huidige (vervuilende) dieselwagen te vervangen door een EV. Bij een bezoek aan de lokale Audi dealer LAC-Verschaeren te Heist-op-den-Berg werd ons trots hun nieuwe model Q4 voorgesteld. Ondanks het feit dat dit model nog niet beschikbaar was in de showroom, onze vele twijfels in verband met de laadsnelheid en rijbereik beslisten we toch in september ’21 een bestelbon te ondertekenen. Onze keuze viel op het technisch meest geavanceerde model (hun exclusieve lanceringsversie - AUDI Q4 SPORTBACK E- 50 E-TRON QUATTRO EDITION ONE GREY). De verwachtte levertermijn op de bestelbon was midden maart 2022 – 6 maanden - wat perfect overeenkwam met de einddatum van ons lopende leasecontract. Zo ver het goede nieuws.We zijn nu meer dan 2 jaar verder en… hebben onze wagen nog steeds niet ontvangen. Telkens werden we in het ongewisse gelaten van een concrete leverdatum. Ons huidig leasecontract dienden we aan een hoog maandtarief te verlengen en een laadstation hangt al geruime tijd ongebruikt aan onze gevel. Echter wat ons vooral stoort, is dat wij nu ook moeten vaststellen dat D’Ieteren in een persbericht trots aankondigt dat dit model in Vorst van de band zal rollen en in het nieuw wordt gestoken! Er wordt niet enkel een facelift, maar ook doorgedreven verbeteringen op het vlak van standaard opties, motor- en laadvermogen en efficiëntie aangekondigd. Nieuwe Audi Q4 krijgt exta rijbereik en... wordt in België gebouwd! - FLEET.beKortom, we hebben een reeds “verouderde” versie (lees: lanceringsmodel besteld bij de lancering van dit model!) en we moeten onze wagen nog in ontvangst nemen. We hebben dit meermaals aangekaart bij de heer Brecht Debaere, verkoopadviseur Audi van LAC-Verschaere -Email: brecht.debaere@groep-lac-verschaeren.be - Tel: +32 (0) 15/25.80.76, die onze ergernis begreep maar enkel kon terugvallen op standaardantwoorden (Ukraine, pandemie, chips…). Ik ben zelf werkzaam in een industriële multinational en verantwoordelijk voor EMEIA. Mijn werkgever heeft partners in Rusland en Oekraïne, dus ik ben wel degelijk op de hoogte van de toeleveringsproblemen naar aanleiding van de situatie in Oekraïne. Iedereen heeft moeten leren omgaan met de pandemie. Hiervoor heb ik het nodige begrip. Echter ik moet vaststellen dat andere merken die eveneens al deze problemen hadden, inclusief Europese premiummerken, hier klaarblijkelijk veel beter mee omgingen dan Audi. Verschillende collega’s binnen ons Belgisch filiaal hebben einde 2022 en zelfs begin 2023 hun bestelling geplaatst en inmiddels hun voertuig ontvangen (EQB’s, EQE’s, EQS, Polestar’s, verschillende BMW’s…). Dit terwijl deze Audi Q4 het eerste EV was dat besteld werd in onze Belgische afdeling (als proef voor het elektrificeren van het Belgische wagenpark en de nieuwe carpolicy). De geleverde wagens zijn geen opgewaardeerde verbrandingsmotormodellen (zoals EQC), geen Chinese modellen… zoals de heer De Debaere eerst aanhaalde, echter allen volwaardige EV’s. Uiteindelijk werden we door de heer Debaere doorverwezen naar de dienst ‘Customer Care’ bij D’Ieteren. Vandaag ontvingen we via mail van deze klantendienst( Anne Dardenne / Audi Customer Care / Audi Belgium / D'Ieteren Automotive SA/NV - Tel: + 32 2 754 02 67 -Customer Care Audi customercare@audi.be referentie klacht: 00749604 ) een antwoord dat onze wagen in productie is genomen en verwacht wordt om ergens einde dit jaar geleverd te worden. “Volgens de informatie van de fabriek wordt uw auto eind dit jaar aan u geleverd”. Wel met de extra vermelding: “Deze informatie moet onder alle voorbehoud worden meegenomen, omdat de data nog kunnen variëren.”Ondanks het feit dat de overeenkomst met d’Ieteren werd aangegaan, schuiven zij elke verantwoordelijkheid af op de fabrikant, en kunnen geen enkele upgrade of tegemoetkoming doen. Zij schrijven letterlijk: “het spijt ons…” en verwijzen ons voor verdere communicatie terug naar de dealer… dus terug naar af. Blijkbaar krijgt aandacht voor bestaande klanten bij d’Ieteren veel minder prioriteit dan het binnenhalen van nieuwe klanten via allerlei reclamecampagnes.De vraag is of dit zomaar kan of er enige manier is om dit toch aan te kaarten? Of er een oplossing mogelijk, is – annulering order, plaatsen nieuw order van nieuw model met een normale levertermijn. Eigenlijk hoeft deze waégen iet meer voor mij. En ik wens ten minste lezers erop te wijzen dat d’Ieteren het niet zo nauw neemt met klantenservice. Vanzelfsprekend staat het u vrij om contact op te nemen met de dealer en importeur en om hun reactie te vragen (bestelnr BE030 / 6.049.057).