Terug

email op voorschotfactuur

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

W. S.

Naar: OCTA+

27/10/2021

via een mail van Octa+ krijg ik de melding om mijn voorschot factuur te verhogenIs dit phising , of normaal en mag dit ? Beste klant,Jouw gemoedsrust in deze tijden van onstabiele energieprijzen, dat is onze prioriteit. Het afgelopen jaar is telewerk de nieuwe norm geworden voor heel wat huishoudens, met extra energieverbruik tot gevolg. De winter- en lentemaanden waren kouder dan gewoonlijk, waardoor we de verwarming wel eens een tandje hoger durfden te schakelen. Op wereldniveau komt daar dan nog eens een scherpe stijging van de energieprijzen bij, hetgeen een gevolg is van de heropstart van de economie nu het einde van de sanitaire crisis in zicht komt. Iedereen ondervindt in meer of mindere mate de gevolgen van deze verschillende factoren. Om te vermijden dat deze zich vertalen in een te hoge jaarafrekening, raden wij je aan om je maandelijkse voorschotten te verhogen met ongeveer 30%. Het verhogen van je voorschotten is heel eenvoudig: 1. Klik op de link hieronder en selecteer je leveringsadres.2. Klik op “Voorschot wijzigen” (heb je zowel aardgas als elektriciteit, doe dit dan tweemaal).3. Wijzig je voorschotbedrag en klik op “Opslaan”. Ik wijzig mijn voorschotbedrag Goed om te weten: deze link is 7 dagen geldig. Geen nood, je kan je voorschotbedrag daarna altijd nog aanpassen in je persoonlijke klantenzone. Zit je met vragen over jouw specifieke situatie? Neem dan zeker een kijkje in onze FAQ hieronder. Met energieke groeten,Vincent DeclerckCommercieel directeur Veelgestelde vragen • Waarom is het een goed idee om mijn voorschotten te verhogen? De stijging van zowel de energieprijzen als ons energieverbruik brengt bijkomende kosten met zich mee. Dankzij een verhoging van je maandelijkse voorschotten worden deze kosten gespreid. Zo hoef je ze niet in één keer te betalen op het moment van je jaarlijkse afrekening.• Ik heb een vast tarief, moet ook ik mijn voorschotten verhogen? We horen inderdaad vaak in de media dat personen met een vast tarief op hun twee oren kunnen slapen. Als je een vast tarief hebt, dan bevestigen we dat jouw prijs niet verandert gedurende je tariefperiode. Het is echter mogelijk dat je contract intussen werd hernieuwd zonder dat je naar aanleiding daarvan een afrekening hebt ontvangen. De hernieuwingsdatum van je contract valt immers niet noodzakelijk samen met je jaarlijkse meteropname, waarvan de datum wordt bepaald door je netwerkbeheerder. In dat geval laat een verhoging van uw voorschotten je toe om geen onaangename verrassing in de bus te krijgen. • Ik geniet van het sociaal tarief, is de verhoging dan nog van toepassing op mij? Als beschermde klant geniet je van een verlaagd energietarief. Jammer genoeg is ook dit tarief afhankelijk van de internationale energiemarkt en ligt je energieprijs dus hoger dan voordien. De impact ervan blijft gelukkig wel beperkt. Daarom raden wij in jouw geval een verhoging aan van 10% om je te beschermen tegen een hoge afrekening. • Mijn voorschot werd recentelijk al aangepast, moet ik het opnieuw aanpassen? Als je voorschotbedrag 1 à 2 maanden geleden werd gewijzigd naar aanleiding van je jaarlijkse afrekening, dan is het niet nodig om het opnieuw aan te passen. Als de wijziging langer geleden heeft plaatsgevonden, raden we wel een verhoging aan.• Ik heb zonnepanelen, geldt dit ook voor mij? Als je zonnepanelen hebt, gebruik je normaal gezien minder elektriciteit van het net. De elektriciteit die je wel van het net haalt, is echter ook onderhevig aan deze prijsstijgingen. Wij raden dus ook eigenaars van zonnepanelen aan om hun voorschotten wat te verhogen en zo een te hoge afrekening te vermijden.

Berichten (3)

OCTA+

Naar: W. S.

03/11/2021

Beste heer William,Hartelijk dank voor uw aanvraag.Wij hebben u een vrijblijvend voorstel opgestuurd om uw voorschotfactuur met 30% te verhogen.De reden is om u te behoeden van een eventuele hoge regularisatiefactuur bij de jaarlijkse meteropname.Als u niet wenst op dit voorstel in te gaan, dan respecteren wij u keuze.Wij doen geen aanpassingen zonder uw goedkeuring.Heeft u nog vragen, reageer dan gerust op dit bericht. Mijn collega's en ikzelf helpen u graag verder.Met energieke groeten,Kevin FagotOm al onze contactmogelijkheden, veelgestelde vragen en uw persoonlijke klantenzone te onekken, klikhier.

W. S.

Naar: OCTA+

03/11/2021

Mijn maandelijkse voorschotfactuur is al gestegen van 70€ naar 75€ alhoewel ik een vast contrat heb nog tot februarie 2022. Wat is de reden van ?GrtSoete william

OCTA+

Naar: W. S.

05/11/2021

Beste heer William,Hartelijk dank voor uw aanvraag.Wij hebben u gisteren de rede meegedeeld waarom wij ons voorstel hebben toegestuurd.Hieronder kunt u het nog eens nalezen.Wij hebben u een vrijblijvend voorstel opgestuurd om uw voorschotfactuur met 30% te verhogen.De reden is om u te behoeden van een eventuele hoge regularisatiefactuur bij de jaarlijkse meteropname.Als u niet wenst op dit voorstel in te gaan, dan respecteren wij u keuze.Wij doen geen aanpassingen zonder uw goedkeuring.Heeft u nog vragen, reageer dan gerust op dit bericht. Mijn collega's en ikzelf helpen u graag verder.Met energieke groeten,Kevin FagotOm al onze contactmogelijkheden, veelgestelde vragen en uw persoonlijke klantenzone te onekken, klikhier.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform