Beste,
U melde ons dat het dossier bij uw advocaat lag maar daarna bleef het doodstil, hetgeen betekent dat U niet eens de moeite doet om op een constructieve manier in te gaan op de problemen.
Wij bestelden een grote keuken, bijkeuken en berging bij verkoper E., Ixina Genk. Sinds ondertekening van de bestelbon(nen) loopt alles mis. Er is geen enkele opvolging van ons dossier. Daarbij is verkoper telefonisch ook nog is slecht of niet meer bereikbaar. Met onze vragen, bezorgdheden en problemen worden we van het kastje naar de muur gestuurd. Verkoper verwijst naar planner en planner verwijst naar verkoper. Feit is dat we zo maar rondjes blijven draaien. Er wordt wel vanalles beloofd maar ze houden hun hier zelden aan. Dit gaat dan van simpelweg terugbellen tot het intern regelen van zaken met andere afdelingen, leveranciers, plaatsers.
Een greep uit de voornaamste dieptepunten:
Een kastje was foutief geleverd (60 cm ipv 30 cm breed). Een heel aantal zaken zoals koelkast, combi, LED-strip, fronten vaatwasser (één voor zichtbare display, één reserve voor onzichtbare display in geval nieuwe vaatwasser in toekomst) en andere accessoiries waren niet geleverd voor zowel keuken als berging. Noch wij, noch de plaatsers waren hiervan op de hoogte. Plaatsers waren zelf gefrustreerd op eerste dag daar er vanalles onduidelijk was, verkeerd geleverd of ontbrak. Dit was bijzonder onaangenaam voor ons. Kastjes stonden op de verkeerde plaats.
We kregen regelmatig te horen dat we zaken niet besteld hadden en deze daarom niet geleverd of uitgevoerd waren. Zelfs na alles zwart op wit in de bestelbon en/of op mail te hebben staan, waren er nog discussies en moesten we hun hiervan steeds overtuigen. Zelfs naleveringen waren regelmatig verkeerd en later dan voorzien. We werden hiervan ook zelden op de hoogte gebracht, tenzij we zelf belden.
Opmeting had geen enkele meerwaarde. Er werd geen info gegeven en er werd geen rekening gehouden met onze opmerkingen. Zo werden de hoge kasten plots voorzien van zijwangen terwijl er was afgesproken, en zo ook in 3D model zichtbaar, dat we deze zelf gingen afkasten. Positie van de hoge kasten t.o.v. de deur en het eiland is hierdoor niet zoals gewenst.
Na ondertekenen van de bestelbon, ook bij/na opmeting, hebben we geen enkel advies meer gekregen. De verkregen installatieplannen voor dampkap afvoer, sanitair en elektriciteit waren niet correct of zeer amateuristisch. Zo kregen we problemen met de afvoerleiding die niet tussen de ruimte paste tussen achterwand kast en wand zitgedeelte. Er is dan maar in de kast een extra opening gezaagd. Achteraf is de wand van het zitgedeelte dan toch nog verplaatst dienen te worden, daar de oversteek te groot was en de stopcontacten in het tablet anders in de ladekasten vielen.
Deurtjes in nis konden niet volledig open. De handvaten kwamen nml. tegen de zijwanden aan. We hebben dit zelf moeten afplakken met beschermfolie.
Zo bleef ook het gewicht aan de uittrekbare kraan steeds hangen achter/op leidingen. Het uittrekbare gedeelte kwam dus nooit vanzelf terug goed te zitten. Leidingen waren voorzien zoals op plan. Echter zijn er toch kruisingen die achteraf onnodig bleken te zijn. De voorziene dubbele vuilbak paste hierdoor dus ook al niet en maakte het geheel onmogelijk om het gewicht (bal) van de kraan vrij spel te geven. Vuilbak kunnen wisselen maar het systeem werkt niet naar behoren.
Ook moesten we wéken wachten op een werktablet. Kruimels, stof, water en vet vielen overal in en achter. Zelfs met de tijdelijke mdf planken die ze ook eerst niet wouden plaatsen. Ook kastjes en correcte deurtjes bleven achter. Over de ontbrekende combi oven die een half jaar geleden reeds besteld is, wordt geen levertijd meer gecommuniceerd. Bij ‘levering’ hebben we echter reeds het volledige bedrag moeten betalen of ze namen alles wat wel geleverd was terug mee.
Het tablet zelf bleek ook niet in één stuk gemaakt te kunnen worden. Dit zijn we ook pas te weten gekomen bij een bezoek aan de leverancier. Dat er twee stukken zijn geplaatst is nu heel duidelijk zichtbaar, temeer omdat het kleine stuk niet op dezelfde hoogte ligt (ook niet aan de zijkanten). Zelfs de voet van een wijnglas kan je op alle plaatsen laten trillen over beide randen. Uiteindelijk heeft de steenkapper het probleem erkent en is dit redelijk gecorrigeerd geweest.
Ook steekt het tablet zeer schuin over omdat één van de zijwanden/kasten schuin is geplaatst. Deze is terug gedeeltelijk losgesneden. Zowel plaatser tablet als plaatser keuken dienen hiervoor terug te komen. Ixina neemt hier echter geen initiatief voor of houdt ons alleszins niet op de hoogte. Ook deurtjes/fronten hangen nog steeds serieus scheef en zijn zelf krom getrokken. Handvaten komen niet overal gelijk met de tabletrand.
Onder het zitgedeelte dient nog een steun te komen omdat het tablet bij gewicht kan breken door de grote oversteek. Als we dit niet zelf in vraag hadden gesteld, zou deze nooit voorzien zijn. Volgens leverancier tablet is dit echter een ‘must’. Hun oplossing was een wand voor een wand. De stoelen konden dan echter niet meer volledig onderin geschoven worden. Er is nu een oplossing gekomen maar dit heeft veel voeten in de aarde gehad.
De ‘cut-out’ voor de dampkap in de afkasting die we zelf hebben geplaatst boven het eiland zouden ze zelf maken daar we de afmetingen hiervoor nooit gekregen hebben. Hiervoor werd door plaatsers gewoon extra geld gevraagd aan ons omdat zij hiervan niet op de hoogte waren. Het was echter al snel duidelijk dat de dampkap te hoog was voor de voorziene afkasting. We hadden echter ook meermaals achter de te voorziene hoogte gevraagd maar nooit gekregen. Wel hebben ze een minimale hoogte doorgegeven. We hebben hier nog 5 cm bij geteld.
Zelfs al zou de dampkap passen, dan zaten we nog met het probleem van de afvoer naar buiten toe, die recht boven het midden van de dampkap was getekend en dus ook zo is voorzien. Echter heeft een dampkap blijkbaar steeds een zijaansluiting. Voor een alternatieve dampkap hebben we uiteindelijk een afspraak gemaakt omdat er vanuit Ixina zelf geen initiatief kwam. De meerprijs was ten onzer laste. Hun voorstel, tevens de gemakkelijkste voor hun, zou zijn om nog een kleine afkasting onder de bestaande afkasting te hangen. Lelijk!
Voorschot voor bijkeuken/berging is teveel betaald. Na meer dan twee maanden en veel aandringen hebben we dit eindelijk terugbetaald gekregen. Idem voor composiet tablet van goedkopere prijsklasse waar we dan nog zelf het verschil van hebben moeten doorgeven (stond gewoon op email en was ook uit de verschillende offertes te halen).
Resultaat was twee maanden na plaatsing nog steeds een halve, onafgewerkte keuken. Ondertussen nog twee maanden verder zijn er nog steeds ernstige gebreken en af te werken zaken. Beetje bij beetje worden er wel zaken opgelost maar we komen steeds terug achteraan de wachtrij. Uiteindelijk worden we ook helemaal niet meer op de hoogte gehouden, dus we weten niet wat de volgende stappen zijn. Dan toch 9 maanden na start is alles 100% afgewerkt (niet 100% tevreden) maar er blijft een wrange nasmaak en veel frustratie achter. Ook is er veel tijd verloren gegaan door de bijna 10-tallen interventies waarop we steeds dienden te zorgen dat we thuis waren. We hebben nu 13 extra of verkeerd geleverde deurtjes en 1 volledig meubel op overschot.
Allemaal bijzonder frustrerend na zoveel geld te hebben betaald voor een gloednieuwe keuken. We hebben er dan ook nog niet ten volle van kunnen genieten, integendeel. Van een firma als Ixina hadden we duidelijk meer transparantie, dienstverlening en kwaliteit verwacht. Daar de service zéér ondermaats was, de kwaliteit niet is wat we van Ixina mogen verwachten en er nog steeds grote tekortkomingen zijn, vragen we een duidelijke schadevergoeding van ‘minstens’ de meerprijs voor de dampkap en een duidelijk antwoord met excuses. Ixina Genk, en bij uitbreiding Ixina België, blijven hun hoofd in het zand steken. Enz. Mvg,