Terug

Echt verbruik versus opname

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

D. D.

Naar: Techem

02/10/2015

In juni werden bij ons in het gebouw nieuwe warmtemetertjes van Caloribel geplaatst.Nu merk ik dat ik niet overal dezelfde metertjes heb. Zo is het bijvoorbeeld dat ik wanneer ik in de badkamer op het metertje 5 eenheden tel, ik voor dezelfde hoeveelheid 'vloeistof' in de woonkamer 10 eenheden tel en zodanig dus dubbele eenheden krijg?Dat lijkt me niet correct.Bovendien werd me per mail door de syndicus vermeld dat de metertjes warmtegevoelig zijn vanaf 28°C of meer maar dat schijnt evenmin te kloppen daar ik het erg koel houd hier binnen en het vloeistofniveau in alle metertjes (zonder enig echt verbruik!) toch al gezakt is met gemiddeld 1,5 à 2 eenheden.Het moet gezegd, ik gebruik enkel de radiator in de woonkamer en die telde dit jaar 14 eenheden. Toch heb ik een totaal van 29 eenheden (de andere radiatoren meegerekend) wat betekent dat ik voor 15 eenheden zal 'bijbetalen' hoewel ik die nooit verbruikt heb en jah ... Bewijs dat maar eens!Het is telkens weer hopen dat er geen al te strenge winter aankomt en dat kan toch absoluut niet de bedoeling zijn, koude te lijden?Overigens, wanneer ik Techem zelf contacteer, mag ik nooit een antwoord ontvangen.Echter ik weet nu dat het bedrag van mijn totaalrekening voor verwarming 'opgaat' aan niet verbruikte energie.Graag een duidelijk antwoord hieromtrent.Bedankt.Deborah De Leenheer - Singel 55 bus 3 2640 Mortsel

Berichten (1)

Techem

Naar: D. D.

29/10/2015

Geachte Mevrouw, Wij bevestigen u de ontvangst van uw klacht via testaankoop. In het dossier hebben wij u mail van 16 mei gevonden, die wij via desyndicus ontvangen hebben. Op 20 mei hebben onze diensten hierop geantwoord. Eencopie hiervan is bijgevoegd. Ziehier onze antwoorden op uw vragen. - Op 11 juni heeft onzemaatschappij de jaarlijkse verbuiksopname van de warmtekostenverdelersuitgevoerd. Niet alleen in uw appartement, maar ook in al de appartementen vandit gebouw. Er werden geen nieuwe toestellen geplaatst. Zoals elk jaar, komtonze afgevaardigde om het geregiseerde verbuik te noteren. Hij haalt hetvloeistofbuisje uit de houder en plaatst het links in het toestel, om konolemogelijk te maken. Rechts plaatst hij een nieuw buisje voor de nieuweregisatieperiode.- Daarenboven moet men wetendat aan elk toestel een bepaalde schaalverdeling toegekend werd. Deze varieertvan radiator tot radiator en is afhankelijk van het type en de afmetingen vande radiator waarop deze bevestigd is. Zo zal een kleine radiator een kleinenumerieke schaal dragen (vb. 20) en een grote radiator een grote numeriekeschaal (vb. 80). Bij een kleine numerieke schaal is de onderlinge afstandtussen de graduaties (seepjes) kleiner dan bij grote numerieke schalen. Ditis normaal omdat een grote radiator meer warmte afgeeft dan een kleineradiator, en er ook meer energie voor nodig is.- Men moet weten dat dit typewarmtekostenverdelers volgens het verdampingsprincipe werken. Door diteenvoudig principe is het moegelijk dat er een spontane verdaming opeedt,veroorzaakt door hoge omgevingstemperatuur tijdens de zomermaanden of anderewarmtebronnen. Hieruit mag geenszins besloten worden dat de toestellen defectzijn. Neen, deze verdampingen zijn eigen aan dit systeem en kunnen nietvermeden worden. Trouwens, het wordt erkend in de europese norm EN835, vantoepassing op deze toestellen.- Inderdaad, de vloeistofverdampt pas vanaf een temperatuur van 28°C. Deze spontane verdampingen doennochtans geef afbreuk aan het principe van een billijke verdeling van deverwarmingskosten. Deze eedt overal op, niet alleen bij u, en ongeveer 10%bedraagt van de toegekende schaalverdeling.- Alleen door hetoverschakelen naar eleconische warmtekostenverdelers kunnen deze spontaneregisaties vermeden worden. let op, deze zijn niet compatibel met de huidigetoestellen en moeten bijgevolg op al de radiatoren in dit gebouw geplaatstworden. Met de meeste achting, E-mail willy.delo@techem.be Website www.techem.be P Please consider the environment beforeprinting this e-mail


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform