Terug

Dringende Klacht en Ingebrekestelling Krëfel weigert wettelijke garantie

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Garantie

Klacht

M. H.

Naar: KREFEL

28/10/2025

Geachte heer/mevrouw, Hierbij dien ik een openbare en formele klacht in tegen Krëfel NV wegens het aanhoudend en onwettig weigeren om hun wettelijke garantieverplichtingen na te komen betreffende een defecte televisie. Feiten van de Zaak: 1. Aankoop: Op 29/08/2025 kocht ik in uw winkel een Hisense 75-inch televisie voor €600,00 (bon/factuur beschikbaar). 2. Defect: Kort na aankoop en bij de eerste ingebruikname vertoonde het toestel een duidelijk defect: zichtbare dode pixels op het scherm. Dit is een technisch gebrek waardoor de tv niet voldoet aan het doel waarvoor deze is aangeschaft. Er is geen fysieke schade aan het toestel; het betreft een softwarematig of intern technisch defect. 3. Garantieverzoek & Weigering: Op 11/09/2025 diende ik een verzoek in tot herstelling onder de wettelijke garantie. Krëfel weigert tot op heden elke tussenkomst, met als enige argument dat ik het toestel zelf heb opgehaald (via Click & Collect) en het vervoer de oorzaak zou zijn. 4. Tegenargumenten: • Het zelf ophalen via Click & Collect is een optie die Krëfel zelf aanbiedt en hierover werd geen enkele waarschuwing gegeven dat dit de garantie zou schaden. • De televisie is zorgvuldig vervoerd in een ruime wagen (bestelwagen/camionette) en de schade is niet fysiek, maar softwarematig/technisch. • Krëfel is ingegaan tegen de wettelijke garantie door een onwettige meldingsperiode van 24 uur te hanteren, in strijd met de wet (Art. 1649quater, §2 BW) die een termijn van twee maanden voorziet. 5. Bemiddelingsfalen: De bemiddeling via Test-Aankoop is gestrand omdat Krëfel slechts de optie van herstelling op mijn kosten aanbiedt, wat de facto een weigering van de wettelijke garantie is. 6. Ondoorzichtige Communicatie: De communicatie vanuit Krëfel was traag, onprofessioneel en inconsistent (o.a. wisselende instructies over terugbrengen/ophalen). Mijn Eis: Krëfel is op basis van de wettelijke garantie van twee jaar (Art. 1649quinquies BW) verplicht het toestel kosteloos te herstellen of te vervangen. Ik stel Krëfel hierbij formeel in gebreke en eis dat u: 1. Het defecte toestel kosteloos laat herstellen conform de garantie, OF 2. Een nieuw, gelijkwaardig vervangtoestel levert, OF 3. De volledige aankoopprijs (€600,00) terugbetaalt. Ik eis dat hier binnen vijf (5) werkdagen een concrete en positieve oplossing voor wordt geboden. Waarschuwing: Indien Krëfel blijft weigeren om haar wettelijke verantwoordelijkheid te nemen en deze onrechtvaardige behandeling van een klant voortzet, zal ik mij genoodzaakt voelen om alle beschikbare stappen te ondernemen, inclusief: • Het indienen van een klacht bij de Federale Overheidsdienst Economie (Algemene Directie Economische Inspectie). • Het ondernemen van gerechtelijke stappen. • Het publiceren van een gedetailleerde negatieve recensie op alle relevante publieke platforms (waaronder Google Reviews), waarin de gang van zaken en de lakse houding van Krëfel ten aanzien van de wettelijke garantie en klantenservice openbaar worden gemaakt, om andere consumenten te waarschuwen. Ik hoop oprecht dat u alsnog blijk geeft van de nodige professionaliteit om dit dossier snel en correct af te handelen. Met vriendelijke groet, Hafiani Khabbach Klantnummer: 33455006 Klachtnummer: 13436901

Berichten (3)

KREFEL

Naar: M. H.

03/11/2025

Hallo, We hebben je aanvraag goed ontvangen. Onderstaand vinden jullie ons standpunt in dit verhaal. We hebben je mail goed ontvangen en willen ons verontschuldigen voor de laattijdige behandeling hiervan. We hebben al reeds contact gehad met de klant. De klant kocht in afhaling een tv van 75 ( 166.0 cm breed en 93.4 cm hoog), dit zijn de maten zonder de doos. Qua vervoer is dit niet gemakkelijk om deze te vervoeren in een gewone personenwagen. Wanneer een klant een toestel komt ophalen in de winkel, wordt deze voor de afhaling nagekeken om schade bij transport van merk naar Krëfel uit te sluiten. Wanneer klant toestel meeneemt, valt de schade die opgelopen kan zijn door middel van transport of installatie op de klant. We kunnen voor de klant wel een herstelaanvraag indienen, maar indien dit geen technisch defect van het toestel is zal Hisense een factuur van deze interventie bezorgen aan de klant. Wij blijven bij dit standpunt en zullen hier niet in tussenkomen. We willen ons alvast excuseren voor de opgelopen ongemakken. Bij verdere vragen zijn we steeds bereikbaar via chat en via telefoon op het nummer 02 255 00 00. Met vriendelijke groeten, Kilian Customer Happiness Teammember krefel.be Krëfel nv Steenstraat 44 B-1851 Grimbergen

M. H.

Naar: KREFEL

06/11/2025

Hallo, Ik sta open voor een herstelling vanuit jullie kant. Kunnen jullie laten weten wanneer de technicus kan langskomen? In privé krijgen we enkel een negatieve reactie, maar zoals eerder aangegeven: de tv is defect aangekomen. Laten we dus concreet afspreken wanneer de expert kan passeren om dit te bekijken. Met vriendelijke groeten, Mo.hafiani2020@gmail.com

M. H.

Naar: KREFEL

06/11/2025

Geachte, Ik wens nogmaals te benadrukken dat mijn tv defect werd geleverd en dat ik het niet eens ben met jullie standpunt dat er sprake zou zijn van transportschade. Er is geen enkel bewijs dat dit het geval zou zijn. Volgens de Belgische consumentenwetgeving geldt bij een defect binnen de garantietermijn het vermoeden dat het probleem al bij levering aanwezig was. Ik vraag dan ook dat Krëfel deze wet respecteert en het toestel kosteloos herstelt of vervangt. Ik blijf uiteraard openstaan voor een oplossing en een bezoek van een technicus om het toestel te onderzoeken. Ik hoop dat dit dossier nu eindelijk correct wordt behandeld. Met vriendelijke groeten,


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform