Terug

Distributieriem Peugeot 5008 (2020)- driecilinder 1.2 PureTech-motor

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

N. S.

Naar: PEUGEOT

24/08/2023

Beste Ook wij ervaren problemen met onze distributieriem, met een slechte service van Peugeot als gevolg. Hieronder ons verhaal...Eind december 2020 kochten bij onze nieuwe Peugeot 5008, driecilinder 1.2 PureTech-motor. Het onderhoud werd gebeurd bij een Peugeot-garage in de termijn van de lopende garantie. Met een kilometerstand van 33 000km en het einde van onze 2 jaar garantie merkte onze garagist in april 2023 op dat de distributieriem al begon te scheuren. Dit vond hij en wij zeer vreemd voor een jonge auto met 33 000km op de teller. De geruchten over de productiefouten binnen Peugeot over de distributieriem kwam ook aan onze oren, waarna we naar onze Peugeot verdeler zijn gereden. Ons model kwam niet in aanmerking voor de terugroepactie, waarbij er volgens onze Peugeot-verdeler geen probleem met onze riem is. De riem begon wat te scheuren, maar hier moesten we ons zeker geen zorgen over maken. Ook niet dat we met deze auto in de zomer 5000km gingen maken tijdens onze rondtrek. Zolang we geen storingsmelding kregen op het dashboard, kon de Peugeot-verdeler niets doen wat binnen de garantie zou kunnen vallen. Want hij vertelde ons dat we 6 jaar garantie hebben op het vervangen van de distributieriem. We boekten voor de zekerheid toch maar vliegtuigtickets om onze vakantie op een veilige manier in te zetten. Juli 2023 kwam er een storing te voorschijn op het dashboard. Tijdens het gebruik van een autosnelweg trok de auto niet meer op en moest de motor direct uitgezet worden (hier sta je dan op de autosnelweg met een kind van 5jaar in de wagen --> levensgevaarlijk) We contacteerde onze garagist of deze storing de juiste storing bleek te zijn, die we nodig hadden om beroep te doen op onze garantie van de distributieriem. En ja hoor, dit was de storing.Foutmelding 1: storing cruisecontrolFoutmelding 2: probleem met de motoroliedruk : schakel motor uit De storing kwam een beetje ongelukkig omdat ons verlof op dat moment begon. Na het verlof zijn we dadelijk in actie geschoten. Onze auto werd door onze verzekering getakeld naar onze Peugeot-verdeler en we kregen netjes een vervangwagen van onze verzekering. En toen begon de nachtmerrie...De Peugeot-verdeler haalt aan dat we 6 jaar garantie (of onder de 100 000km) hebben op de distributieriem, maar dat we aan een aantal voorwaarden moeten voldoen. Namelijk: de juiste olie moest gebruikt worden (ok: detailfacturen van onze garagist gemaild). Het punt waar zij over vallen, was dat het laatste onderhoud van de auto 2 maanden te laat gebeurden. Hierdoor zou onze garantieclaim geweigerd worden, maar hier weten we pas binnen 3 weken antwoord op. Terwijl dit laatste geen oorzaak van het probleem is.De garage kan pas de garantieclaim indienen, wanneer de distributieriem door hun gemaakt wordt. Na 3 weken weten we of de factuur door hun betaald word, of dat deze onze richting uitkomt. Maar eigenlijk dienen ze al geen claim in te dienen, want doordat we 2 maanden te laat waren met het onderhoud, zal dit waarschijnlijk afgekeurd worden. Het enige waar we op kunnen hopen is dat de medewerker dit laatste over het hoofd ziet. We melden aan onze Peugeot-verdeler dat we enkel de riem willen maken, indien dit binnen de garantie valt. Maar volgens hun kunnen ze enkel een garantieclaim indienen, wanneer de riem herstelt is door hun, dus na de herstelling en niet voor de herstelling. Hierdoor verplichten ze ons om de riem door Peugeot zelf te laten vervangen (hoog kostenplaatje) EN eventueel geen recht te hebben op de garantie. Momenteel wordt er niet aan de auto gewerkt en lopen we vast op hetgeen hierboven. Het feit dat mijn man en ik samen al 4 auto's bij hun hebben gekocht (trouwe klanten lijkt mij?), plus dat we een zeer jonge auto hebben met 35 000km op de teller, speelt voor hun geen rol. Bovendien zou je volgens hun 100 000km kunnen rijden met een riem, maar daar doet er nu ook niet meer toe. Met vriendelijk groeten


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform