Betreft: Disproportionele invordering administratieve boete NMBS
Geachte mevrouw, heer,
Hierbij dien ik een klacht in tegen de NMBS wegens onrechtmatige invordering en buitensporige kosten.
Situatieschets
In mei 2024 ontving ik een administratieve boete van de NMBS voor een vermeend gebrek aan geldig vervoersbewijs. Hoewel ik in het bezit was van een geldig vervoersbewijs, kon ik dit op het moment van controle niet tonen.
Ik heb binnen de gestelde termijn van 30 dagen bezwaar aangetekend via het officiële contactformulier van de NMBS. Dit bezwaar is echter door een interne communicatiefout binnen de NMBS naar de verkeerde dienst ('Verkoop') gestuurd, en bijgevolg nooit behandeld.
Onregelmatigheden in de procedure
De NMBS beschuldigt mij onterecht van het niet tijdig reageren, terwijl hun eigen interne communicatiesysteem heeft gefaald.
Een NMBS-medewerker heeft tegenover de Ombudsman Rail schriftelijk verklaard dat de boete zou wegvallen indien alleen de gerechtskosten werden betaald. De deurwaarder vordert echter het volledige bedrag, inclusief de oorspronkelijke boete.
De NMBS was niet bereid tot een constructieve dialoog toen de miscommunicatie aan het licht kwam.
Zonder verdere waarschuwing werd een gerechtsdeurwaarder (Modero) ingeschakeld die inmiddels beslag dreigt te leggen.
Buiten proportie kosten
Het meest schokkende aspect is de totale vordering van €959 voor een oorspronkelijke boete van €250. Deze bijna verviervoudiging van het bedrag is buitensporig en staat niet in verhouding tot de aard van de overtreding.
Verzoek
Ik verzoek Test-Aankoop deze zaak te onderzoeken en mij bij te staan in deze oneerlijke handelspraktijk. Ik ben van mening dat de NMBS:
Haar interne communicatie moet verbeteren
Verantwoordelijkheid moet nemen voor fouten in haar administratieve verwerking
Een redelijke betalingsregeling moet aanbieden zonder disproportionele kosten
Tot slot verzoek ik Test-Aankoop te onderzoeken of dergelijke praktijken structureel voorkomen en andere reizigers op vergelijkbare wijze worden behandeld.
Ik ben uiteraard bereid aanvullende informatie te verstrekken indien gewenst.
Met vriendelijke groet,
M.R en L.D.