Terug

Digitale meter

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

P. A.

Naar: FLUVIUS

27/10/2019

Beste,Op 10 october stuurde ik ondergaande via uw platform.12 werkdagen later kreeg ik nog steeds geen antwoord.Wij hebben indertijd sterk aangedrongen bij EANDIS om de meter binnen te plaatsen, dit werd telkens afgewezen. Nu wenst u een digitale meter te installeren zodat u ons verbruik konstant kunt monitoren waar wijzelf dit onmogelijk kunnen (100m hier vandaan in een gesloten electriciteitskast).Wij wensen ook dit verbuikssignaal ook te ontvangen zodat ook wij via internet ons verbruik ten alle tijd kunnen opvolgen, zoniet is dit o.i. in strijd met onze privacy: u weet meer over ons dan wij over onszelf.MvgFluvius [no-reply@support.fluvius.be]To:patrickampe@ymail.comOct 10 at 9:23 PMFluvius Jouw bericht via Fluvius.be Beste Dhr. Patrick,Bedankt voor je bericht. We proberen jouw vraag te beantwoorden binnen de 5 werkdagen.Jouw bericht:Jouw contactgegevensAanspreektitelDhr.NaamAmpeVoornaamPatrickE-mailadrespatrickampe@ymail.comTelefoon (vast of mobiel)+32488169696Het adres van je installatieStraatLEGEWEGNummer16Postcode8340GemeenteDamme MoerkerkeEAN-code elektriciteit541448820041723591Wat wil je ons vragen?Jouw vraagBeste,U komt een digitale meter installeren. Bij ons staat die evenwel aan de straat waardoor wij zeer moeilijk zicht hebben op die meter, maw we kunnen het verbruik enkel sporadisch volgen. Met de digitale meter kunt u ten alle tijde ons verbruik vanop afstand meten. Wij wensen ook dit signaal binnen te krijgen zodat wij via internet of via ? ons verbruik ten alle tijd kunnen opvolgen. Is dat mogelijk en hoe gaat dat in zijn werk?Enerzijds is dat het enige voordeel naar de gebruiker toe van zo'n meter, anderzijds lijkt het mij evident dat wij dezelfde toegang krijgen tot onze gegevens als u, zoniet is dit o.i. in strijd met onze privacy: u weet meer ove rons dan wij over onszelf.Mvg

Berichten (1)

FLUVIUS

Naar: P. A.

05/11/2019

Beste dhr Campe,Op 27.10.2019 ontvingen we van Test-Aankoop uw vragen en klacht in verband met de digitale meter.Ik informeer u graag over de mogelijkheden van de nieuwe meter.Fluvius voorziet op elke digitale elektriciteitsmeter twee individuele gebruikerspoorten.Die zal je kunnen koppelen (via een kabeltje metRJ12-plug of draadloos) aan allerlei handige en innovatieve toepassingen.Zo wordt verbruiksinformatie, zowel voor elektriciteit als voor aardgas, raadpleegbaar via een app op je smartphone.De P1-poort maakt data (verbruik in kWh en actief vermogen in kW)op lokale schermen zichtbaar, vb. op je smartphone of laptop, maar het kan ook op een apart display in de woonkamer.De verwachting is dat commerciele bedrijven, waaronder energieleveranciers, die applicaties zullen ontwikkelen en aanbieden.In Nederland, waar al veel langer digitale meters bestaan, staan die verzameld op de webpagina:s:www.energieverbruiksmanagers.nl/overzicht-energieverbruiksmanagersLet wel: In Nederland meet de meter 'temperatuur gecorrigeerde volume' die wordt ondergebracht in OBIS-code 0-1:24.2.1. In Belgie meet de meter bij wet 'niet-temperatuur gecorrigeerd volume' die wordt ondergebracht in OBIS-code 0-1:24.2.3. Dus voor gas verschijnt op de gebruikerspoort 0-1:24.2.3 als gaswaarde. Hierdoor moet een dergelijke applicatie wel worden aangepast aan de Vlaamse meter.Vandaag de dag zijn er nog geen toepassingen beschikbaar specifiek voor de Vlaamse digitale meter.Er zijn (beperkte) aanpassingen nodig om te gaan met de Vlaamse implementatie (zoals omwisseling HI en LO codes) tov Nederland. Een aantal bedrijven werken momenteel aan een implementatie voor Vlaanderen.De rol van Fluvius als netbeheerder is deze van facilitator. Ze zorgt met de digitale meter voor het aanbod van data, maar zal geen promotie voeren voor de toepassingen die komende maanden op de markt zullen verschijnen. Ook het technisch koppelen van de P1-poort met de nieuwe toepassingen is geen taak voor de netbeheerder.Concreet verwachten we eind dit jaar een eersteexterne website (Flux50) met daarop de toepassingen die speciaal voor de Vlaamse digitale meter zijn gebouwd.Indien u nog bijkomende vragen of bemerkingen zou hebben, aarzel niet om contact met mij op te nemen.Met vriendelijke groeten,Rinus MarichaelKlachtencommissiePostbus 609090 Melle0800 600 01www.fluvius.be Fluvius is de fusie van de netbedrijven Eandis en Infrax. s:www.fluvius.be/disclaimer


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform