Terug

digitale meter zonnepanelen

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

S. V.

Naar: VREG

15/02/2021

Ik las vandaag dat zonnepaneeleigenaars tot 2025 uitstel kunnen vragen voor het plaatsen van de digitale meter . Pech voor ons, eigenaars van zonnepanelen, geplaatst in 2017 én de grote pech dat we in augustus 2020 verplicht zijn geweest een digitale meter te laten plaatsen, met de belofte dat we nog 15 jaar konden genieten van de terugdraaiende teller vanaf de plaatsing in 2017, nog 10 jaar dus in ons geval.Het is een grote schande dat het Grondwettelijk Hof de terugdraaiende teller voor nog 15 jaar heeft afgeschaft.Maar blijkbaar mag er wel discriminatie zijn tussen de zonnepaneeleigenaars: diegene die het geluk hebben nog over een analoge meter te beschikken, kunnen nog 4 jaar dag en nacht genieten van hun zonnepanelen en zorgen dat hun digitale meter voor 2025 geplaatst is, dan krijgen ze ook nog de compensatiepremie.De pechvogels, zoals wij, die al een digitale meter kregen opgedrongen zijn twee maal achteruit gesteld: ze kunnen niet meer van de 15 jaar terugdraaiende teller genieten, maar ook het plaatsen van hun meter niet uitstellen.Fluvius gecontacteerd om te zeggen dat ik terug een analoge meter wil geplaatst hebben ipv de digitale, maar kreeg het antwoord dat dit niet kon. Ze verwees me naar een klacht indienen bij VREGWat heeft de overheid toch gebakken lucht verkocht destijds om de zonnepanelen te promoten...Verder zijn er groepen die niet gediscrimineerd mogen worden (mensen zonder zonnepanelen), maar de andere groep (zonnepaneeleigenaars die al een digitale meter verplicht hebben moeten plaatsen) blijkbaar wel! Allemaal zo onrechtvaardig!

Berichten (1)

VREG

Naar: S. V.

17/03/2021

Geachte meneerOnze excuses voor de erg late reactie.Wij hebben uw onderstaande klacht ontvangen. Deze klacht heeft betrekking op het arrest van het Grondwettelijk Hof van 14 januari 2021 (nr. 5/2021), waarin het Hof o.m. de toepassing van de terugdraaiende teller bij prosumenten met een digitale meter heeft vernietigd.Hierbij melden wij u dat wij uw klacht niet kunnen registreren voor behandeling door de VREG.Wij zijn bevoegd om klachten te behandelen die betrekking hebben op de verplichtingen van een netbeheerder (Fluvius), warmte- of koudenetbeheerder of beheerder van een gesloten distributienet (zie art. 3.1.4/2 en 3.1.4/3 Energiedecreet). Uw klacht beantwoordt niet aan die criteria, maar heeft betrekking op de rol van de VREG in de procedure bij het Grondwettelijk Hof.Over de rol van de VREG in de procedure bij het Grondwettelijk Hof kunnen wij u de volgende informatie meegeven:Het beroep van de VREG had enkel betrekking op de component distributienettarieven in de elektriciteitsfactuur. De VREG argumenteerde dat de toepassing van de virtueel terugdraaiende teller voor de distributienettarieven - zoals voorzien in de overgangsregeling - discriminerend is (tussenprosumentenvs. andere netgebruikers, tussenprosumentenmet een installatie geplaatst vóór 2020 vs. na 2020 en tussenprosumentenwaarvan de installatie meer of minder dan 15 jaar oud is) en in strijd met de Europeesrechtelijke vereisten inzake onafhankelijkheid van de energieregulator en zijn exclusieve bevoegdheid inzake tarieven.Het Grondwettelijk Hof oordeelde dat de Vlaamse overgangsregeling een inbreuk uitmaakte op de federale bevoegdheden inzake federale taksen en heffingen en transmissienettarieven. Voorheen hadden de Raad van State en de VREG al gewaarschuwd dat de regeling in strijd was met de regels inzake bevoegdheidsverdeling. In dat opzicht kwam het arrest dus niet als een verrassing.De argumentatie van de VREG werd door het Hof niet behandeld, omdat de schending van de federale bevoegdheden op zich al voldoende was om de overgangsregeling te vernietigen.Niet het beroep van de VREG heeft dus geleid tot de vernietiging van de overgangsregeling voorprosumentenmet een digitale meter wel de rechtszaken van de federale regulator, de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG) en de Belgische Staat.Heeft u een klacht m.b.t. de rol van de VREG in de procedure bij het Grondwettelijk Hof, dan kan u overwegen een klacht in te dienen bij de Vlaamse Ombudsdienst, die bevoegd is om klachten te onderzoeken over de handelingen en werking van de Vlaamse bestuursinstanties. De behandeling van klachten over het algemeen beleid of over de decreten, besluiten en reglementen behoort volgens het Ombudsdecreet niet tot de opdracht van de Vlaamse Ombudsdienst.Tot slot geven wij nog mee dat u meer informatie kan terugvinden m.b.t. (de gevolgen van) het arrest van het Grondwettelijk Hof opde site van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) en oponze site. Voor een antwoord op eventuele vragen m.b.t. de aangekondigde financiele compensatieregeling voor eigenaars van zonnepanelen, kan u op de vermelde site van VEKA terecht.Vriendelijke groeten,Team communicatie - VREG


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform