Terug

diepgaand veiligheidsprobleem

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

J. R.

Naar: De Lijn

17/09/2024

Geachte mevrouw/heer, betreft bus rit: busnummer: 236 richting: van sint-truiden naar Tongeren starthalte - sint-truiden station stophalte - zepperen Berg uur vertrek starthalte: 16:13 datum: 16/09/2024 situatie: De bestuurder van de bus (bij deze aanvraag beschreven), voerde volgende acties uit, volgens de getuigenis van mijn zoon: --de bestuurde van de bus legde zijn telefoon weg tijdens het rijden met de bus, hij was naar zijn telefoon aan het kijken tijdens het rijden, mijn zoon kon zien dat er een filmpje aan het spelen was, hoogswaarschijnlijk TicToc (vanwege de zwarte rand rond de bewegende film) --de bestuurder ziet dan pas dat hij op de verkeerde route zit of wil er dan iets aan doen --de bestuurder remt de bus zo hard af dat iedereen die recht staat op de bus gewoon valt (ik heb dit al meegemaakt met een vervangende bestuurder die geen bus-bestuurder was) --de bestuurder hervat zonder meer zijn weg na corrigeren van de route Ik heb mijn klacht reeds gemeld bij De Lijn, maar krijg als antwoord terug dat het issue wordt doorgegeven aan de leidingegevende van de bestuurder, en dat er verder om privacy redenen niets kan worden gezegd. Ik moet niet de naam van de bestuurder kennen, dit is geen privacy kwestie, maar een veiligheidskwestie. Uit het vage antwoord van De Lijn blijkt dat organisatorisch De Lijn geen duidelijk oplossing, aanpak of methode heeft als het gaat over bestuurders gaat die met de GSM werken tijdens het rijden, dit kan niet op 2 manieren: 1 - het kan niet dat bestuurders met hun GSM werken als ze een bus besturen 2 - het kan niet dat De Lijn geen proces of methodiek heeft om hiermee om te gaan Het bekijken van filmpjes tijdens het rijden kan niet een klein probleem zijn waarvoor geen duidelijke communicatie paden bestaan, of waarvoor een procedure bestaat, dit aangezien vrijwel iedereen verslaafd lijkt te zijn aan de GSM. Ik stel mij dus vragen bij hoe De Lijn omgaat met de verantwoordelijkheden inzake veiligheid. Ik moet niet weten welke straf de busbestuurder al dan niet krijgt, ik wil horen hoe De Lijn ervoor zorgen dat bestuurders tijdens het rijden niet met de GSM werken. Als ik hetzelfde zou doen in mijn personenwagen waar ik veel minder verantwoordelijkheid heb, dan krijg ik straf. En De Lijn moeten niet eens een duidelijk antwoord geven, noch de aanpak, noch welke oplossing jullie zullen voorzien in de toekomst. Er zijn verschillende eenvoudige manieren om ervoor te zorgen dat bestuurders niet te gauw naar de GSM zullen grijpen. Wat kan hier aan gedaan worden? Wat zijn de specifieke doordachte manieren waarop De Lijn omgaat met het GSM probleem? Als betalende klant heb ik het recht om deze vraag te stellen. Met Vriendelijke Groeten,


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform