Beste,Op vrijdag 25/10/2019 is mijn koffer gestolen op de Thalys trein tussen Parijs en Antwerpen Centraal. Tijdens het opstappen op de trein heeft de conducteur me er op gewezen dat ik mijn koffer moest plaatsen in 1 van de voorziene bagagerekken aan de ingang. Grote stukke bagage mogen niet mee in de wagon genomen worden. Thalys werkt met vaste zitplaatsen en mijn zitplaats in de wagon was aan het raam met mijn rug naar de ingang waardoor ik mijn koffer niet constant in het oog kon houden. Vermoedelijk is ze gestolen tijdens de stop in Brussel zuid want toen ik in antwerpen wou afstappen stond er een andere koffer op de plaats waar eerst mijn koffer stond. Mijn koffer was nergens meer te bespreuren. Het ging over een grote koffer met een inhoud voor 2 weken verblijf in Parijs. Het zijn dus voornamelijk kleren, medicatie en verzorging maar alles opgeteld gaat het al snel over 1500 euro. Dit bedrag ophoesten is voor mij als pas afgestudeerde een enorme klap. Hier bovenop komt dat ik tijdens en na het incident bijna niet werd verder geholpen. De conducteur ter plaatse haalde gewoon zijn schouders op toen ik hem vertelde dat mijn koffer gestolen was. Toen ik hem vroeg wat ik moest doen zei hij dat ik nog eens goed moest kijken in het bagagerek maar dat de trein direct ging vertrekken. Bij het informatiepunt in het centraal station van Antwerpen zei men dat ik moest bellen naar het (betalend) nummer van Thalys. Daar mocht ik een beschrijving geven van mijn koffer en wanneer een reiziger Thalys contacteert omwille van een verkeerde of gevonden koffer dan gingen ze contact met mij opnemen. Verder moest ik zelf de NMBS en Nederlandse sporen contacteren (eindstation van de Thalys) om te melden dat mijn koffer verloren was. Kwam er nog bovenop dat de verloren-voorwerpensite van NMBS tot op vandaag niet werkt om wille van een technisch defect. Ik heb veel telefoontjes moeten doen zonder succes om uiteindelijk terug naar het station te moeten gaan voor het melden van het verdwijnen van mijn koffer. Dagen gingen voorbij zonder iets te kunnen doen omdat ik niemand kon bereiken tijdens het weekend. Ik heb ook een proces-verbaal laten opmaken bij de politie en heb gevraagd of zij de camerabeelden konden opvragen en bekijken. Mijn koffer is hoogstwaarschijnlijk tijdens de 5min stop in Brussel-zuid gestolen uit het bagagerek van wagon 18. Redelijk gedetailleerde informatie maar toch werd deze aanvraag geweigerd omdat het te veel tijd kost en de dader “waarschijnlijk” niet herkenbaar in beeld zou zijn.“Wat moet ik nu doen tijdens mijn volgende reis met Thalys?”Ik begrijp dat reizigers zelf verantwoordelijk zijn voor hun bagage maar dit incident doet mij de veiligheid en klantvriendelijkheid van Thalys serieus in twijfel trekken. Thalys is toch een bedrijf dat comfort en kwaliteit hoog in het vaandel draagt en ze doen internationale reizen dus ze weten ook dat bijna alle passagiers bagage bij zich hebben. Toch is het perron en de trein zelf niet beveiligd en iedereen kan blijkbaar zomaar op en af de Thalys trein stappen in Brussel-zuid en Antwerpen-Centraal. Ik kan dus bij wijze van spreken gewoon naar het Thalys perron gaan, op de trein stappen, langs de andere kant een koffer uit het bagagerek nemen, terug afstappen, naar de beveiligingscamera op het perron zwaaien en het station terug verlaten. Dit zonder enige controle. Ik reis regelmatig met de Thalys trein en vraag ik mij nu af wat ik volgende keer moet doen om diefstal te vermijden. Moet ik tijdens mijn reis aan de ingang van de wagon bij het bagagerek blijven staan? Want dan zou in principe iedereen dit moeten doen en kan er niemand meer op of af de trein. Het lijkt mij dus dat Thalys ook een zekere verantwoordelijkheid heeft over de bagage aanwezig op hun trein maar dat ze deze verantwoordelijkheid niet nemen. Ik ben zeker niet de eerste persoon die dit mee maakt en zal in het vervolg een reisverzekering afsluiten maar dat is nog geen oplossing voor dit soort ongemak.