Terug

Desolidarisatie uit HKO & HK 833968-59

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

A. C.

Naar: ING - Bank and kantoren

23/09/2018

Op 18 juni 2018 werd de akte verdeling tussen mezelf en tegenpartij verleden.Hierbij werd het aandeel in de woning van mij afgestaan aan tegenpartij. De voorwaarde was dat het hypothecair krediet bij ING vanaf dan verder zou gedragen worden door tegenpartij.De notaris bevestigde ons voor het verlijden van de akte dat ING akkoord was tot desolidarisatie van mezelf.Ondertussen zijn we 3 maanden verder en ben ik nog steeds niet geschrapt uit deze lening.Wij hebben hiervoor al heel wat telefoontjes gedaan naar ING kantoordirecteur, hoofdzetel, notariskantoor… Er moet hiervoor nog een document getekend worden door tegenpartij. Maar hij reageert op geen enkel bericht van het bankkantoor of notariskantoor om dit in orde te brengen, niettegenstaande in de akte staat dat hij hiervoor alle noodzakelijke administratieve medewerking zal verlenen. Zonder dit getekend document kan ING niet verder in dit dossier maar zij kunnen tegenpartij niet dwingen om dit document te tekenen.Ik heb geen rechten meer in de woning, kan hierdoor geen nieuw krediet aangaan en blijf ik voorlopig aansprakelijk bij ING moest tegenpartij de aflossingen niet correct betalen. De aanvraag om de schuldsaldoverzekering van mezelf op te zeggen blijft voorlopig ook zonder gevolg.Op het moment van de ondertekening van de akte vragen wij aan de notaris nog eens de bevestiging van het akkoord van ING om mij te schrappen uit de lening. Dit was allemaal in orde maar nadien blijkt dat er hiervoor toch nog administratie moet gebeuren en voorlopig de schrapping niet kan uitgevoerd worden omdat tegenpartij weigert dit document te tekenen. De voorwaarden die ING op het moment van de akte stelde om tot schrapping over te gaan zijn allemaal vervuld.tegenpartij is nu volledig eigenaar van de woning, en ik heb een hypothecaire lening op een huis waar ik geen eigenaar van ben… en zonder medewerking van tegenpartij kan ik hieruit niet geschrapt worden.Er is hier dus duidelijk iets fout in de manier waarop de afstand en de schrapping worden uitgevoerd. Ik kan niet anders dan mijn rechten afstaan om tot de schrapping te komen maar blijf tot op heden wel verbonden aan het krediet. De administratie hieromtrent is totaal niet op elkaar afgestemd.Het zou toch veel beter geweest zijn als de documenten van de bank opgemaakt waren onder de opschortende voorwaarde dat tegenpartij alleen eigenaar is van de woning of de documenten klaar te hebben bij het ondertekenen van de notariële akte afstand?Het kan toch niet dat het in sommige gevallen al een lijdensweg is om tot een overeenkomst te komen betreffende de overname van de woning en dat het dan opnieuw een lijdensweg is voor de andere partij om uit de lening geschrapt te worden. Wij stuurden op 9 augustus reeds een aangetekend schrijven naar ING dat tot op heden onbeantwoord is gebleven.Bovendien kan ik geen nieuwe woning aankopen aangezien er door de bank rekening gehouden wordt met de leenlast van dit hypothecair krediet, en ben ik voorlopig verplicht om in een huurappartement te blijven.Tot welke instantie kunnen wij ons richten om dit in orde te brengen? Wij informeerden reeds bij het vredegerecht om een poging tot verzoening, bij een deurwaarder, ombudsdienst voor financiële diensten maar deze hebben niet de mogelijkheid om de ondertekening van dit document effectief af te dwingen. Welke sancties zijn er voor tegenpartij indien hij blijft weigeren dit document te tekenen? Volgens mij zijn er enkele negatieve gevolgen voor mezelf.In bijlage stuur ik u volgende documenten:- akkoord ing tot desolidarisatie mezelf- Expeditie akte - verdeling- overeenkomst ING om een ontlener te ontlasten- aangetekend schrijven verstuurd naar ING op 9 augustus


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform