Beste meneer/mevrouw,
Ik ben verwezen naar Test-Aankoop in verband met een defecte refurbished iPhone 13. Door een kleine barst die ik veroorzaakt heb, weigert Krëfel deze te laten herstellen of vergoeden.
Drie maanden geleden heb ik een refurbished Grade A+ iPhone 13 gekocht bij Krëfel. Al op de eerste dag merkte ik dat deze defect was (de simkaartlezer werkte niet), waarna ik deze kon omruilen voor een andere gsm.
Echter, deze gsm was ook defect; er waren problemen met de batterij. De batterij werd niet herkend en ik kreeg hierover meldingen. De gsm startte willekeurig opnieuw op en toonde verkeerde meldingen over het opladen.
Na een aantal dagen stopten deze defecten en leken ze niet terug te komen. Daarom besloot ik een beschermglaasje en een hoesje te kopen. Maar net voor de winkel viel mijn gsm, waardoor er een kleine barst in de onderhoek van de gsm ontstond.
Ik kocht alsnog het hoesje en het beschermglaasje en merkte in eerste instantie niets meer op.
Na een paar weken kwamen alle eerdere defecten terug, en er was regelmatig sprake van oververhitting van het systeem zonder enige zware belasting. Later bleek dat deze defecten periodiek optraden, maar ik durfde niet terug te gaan naar Krëfel omdat zij het hoogstwaarschijnlijk op de barst zouden afschuiven.
Na verloop van tijd merkte ik ook op dat er een nieuwe barst ontstond, rechts van het midden in het glas bij de behuizing. Deze barst breidde zich uit over de hele achterkant van de gsm, net boven de batterij.
Na verloop van tijd verergerden de defecten alleen maar, en de gsm raakte steeds vaker oververhit.
Op de avond van 9 oktober zag ik plotseling dat de gsm uit het hoesje stak. Na verdere inspectie bleek het scherm los te komen van de behuizing; de batterij was opgezwollen.
De volgende dag ging ik naar Krëfel, waar men ook vaststelde dat de batterij was opgezwollen en mogelijk een gevaar vormde. Ik vroeg of er een mogelijkheid was voor garantie, aangezien dit duidelijk aan de batterij lag en het al de tweede defecte gsm was.
Het antwoord was nee, omdat ik verantwoordelijk was voor de kleine barst in de onderhoek. De enige optie was om het toestel op eigen kosten te laten repareren (wat neerkomt op het vervangen van meer dan de helft van het toestel), of om het gratis te laten recycleren.
Met de opmerking dat refurbished toestellen sowieso enig risico met zich meebrengen, wat volgens mij niet het geval zou moeten zijn aangezien dit een Grade A+ toestel was dat een kwaliteitscontrole had ondergaan. (Zelf heb ik ook nog nooit problemen gehad met refurbished toestellen.)
Ik weiger hiermee akkoord te gaan, aangezien mijn kleine barst niet relevant genoeg was en de schuld bij de defecte batterij lag, die net zo goed had kunnen opzwellen en in brand kunnen vliegen in het midden van de nacht.
Ik hoop een terugbetaling te krijgen voor het toestel (eventueel een iets lager bedrag aangezien ik wel enige schade heb veroorzaakt), en dat ze het toestel behouden aangezien het een gevaar vormt.
Zou dit mogelijk zijn?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Alex Dumarey