Terug

Decoder verouderd? Echt ?? Omwisselen verplicht of niet?

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

I. D.

Naar: Telenet

19/12/2024

Dringende vraag: We kregen een brief dat onze decoder verouderd zou zijn We willen echter ZEKER weten of we met die decoder NIET verder TV kunnen kijken, Netflix bekijken, programma's opnemen... En we willen ook DUIDELIJK weten of de omruiling VERPLICHT is , en zo ja, op basis waarvan verplichten jullie dat ? Bovendien nog een vraag want jullie brief is ONDUIDELIJK over de teruggave via PostNL. Bij die mogelijkheid staat namelijk NIETS van informatie. Hoe gaat dat in zijn werk ( als we al van die mogelijkheid gebruik 'wensen' te maken, want momenteel zijn wij best tevreden van onze 'oude' decoder) ? Komt Post NL die ophalen, en moeten we dan een dag of een halve dag thuisblijven/ter beschikking zijn voor een omruiling van een toestel dat we eigenlijk nu niet wensen om te ruilen? Wat krijgen wij als vergoeding voor onze eigen prestaties bij de installatie van die nieuwe decoder, die we helemaal zelf moeten verrichten ? Een korting van 100 € + minstens 50 € kostenvergoeding , zowat de prijs die wij doorgaans betalen om TELENET iets dergelijks te laten doen ? We zien uit naar jullie antwoord. En nee: we wensen NIET ook nog eens zelf naar het 'dichtsbijzijnde' winkelpunt te gaan. Daar liep in het verleden al eens iets mis met een omruiling, waarna wij zelf ook weer GRATIS naar het winkelpunt terug zouden 'moeten', volgens TELENET toen toch ( wat we toen ook niet hebben gedaan, vermits ook dat euvel de fout van TELENET was) En ook neen: we hebben helemaal geen zin die verplaatsing te doen naar een winkel midden het centrum van de stad Aalst. Je kan er je wagen maar kwijt op een parking dichtbij waar je moet reserveren... en dus eerst moet uitzoeken hoe dat gaat . Nog wat extra van ONZE tijd kwijt. Ofwel zet je je wagen op de parking iets verderop, wat je op een wandeling van zowat 1 km komt te staan. Voor mensen die slecht te been zijn, geen plezier en dan druk ik me zacht uit. Daar moet je dan wel met de wagen heen, wat in ons geval neerkomt op een autoritje van een goede 4 km, heen en terug 8 km. Best te doen , die afstand, tenzij je natuurlijk... in Aalst centrum moet zijn... en over die kleine afstand soms een half uur of langer doet. En dan nog terug natuurlijk... Voor de parkeerkost van 'slechts' 2,80 € hoeft een mens het niet te laten ... Maar TELENET begrijpt allicht dat ook de tijd van andere mensen even kostbaar is als die van TELENET zelf? Mocht het gaan om iets waar we NOOD aan hebben, dan breekt nood wet... Maar wij zijn best content van onze huidige decoder... We zien dus uit naar een DEFTIGE UITLEG. Een MINIMUM aan uitleg dus die in jullie brief had moeten staan. Waarvoor nu al dank

Berichten (8)

I. D.

Naar: Telenet

20/12/2024

Via FB kreeg ik een 'antwoord' van TELENET. "Dag Inge, oei wat een verhaal over een eventuele omruiling van een decoder. Dit is iets dat we aanraden en niet verplicht is. We kijken dit graag verder met je privé na. Stuur ons dus gerust een privébericht hierover. Dan klaren we het samen uit. Vincent" Daarop heb ik geantwoord: het lijkt wel of je schrikt van de rompslomp die komt kijken bij het omruilen van een decoder. Het lijkt er ook op dat je er verbaasd over bent dat niet iedereen zit te springen om een decoder die nog perfect functioneert om te ruilen en alle moeite te moeten doen om die geïnstalleerd te krijgen Iets wat ze veronderteld worden zelf te doen, wat niet voor iedereen evident is en waarbij ouderen hun kinderen, hoewel die zelf ook overbevraagd zijn, te hulp moeten vragen. Je lijkt ervan te schrikken dat mensen die moeite en kosten willen aanrekenen aan TELENET , net zoals TELENET die nochtans aanrekent als zij zelf iets moeten doen of bekijken, ter plaatse komen etc … Dat laat juist zien hoe TELENET zijn eigen tijd en ‘inspanningen’ OVERwaardeert ( letterlijk) en die van hun klanten ONDERwaardeert. Ik ben wel blij te lezen dat de omruiling NIET verplicht is. Dat bleek ABSOLUUT NIET uit de brief die wij , net als allicht alle andere klanten, ontvingen. Je kan me wel nog een plezier doen door me te laten weten, als we beslissen de oude decoder te houden, of ons dan ook 45 euro ‘restwaarde’ wordt aangerekend. Die term laat vermoeden dat we de rest van de waarde reeds betaald hebben via de maandelijkse huur. Het laat ons ook vermoeden dat we dan eigenaar worden van het toestel. MAAR vooral is DE hamvraag: gaan we onze ‘oude’ decoder nog kunnen gebruiken met dezelfde functies ( opnemen, opslaan op decoder, herbekijken programma’s … etc etc) ? Kan je dat nog bevestigen aub ? Alvast hartelijk dank voor een antwoord. Van mij mag iedereen meelezen. Daar is niks geheims aan. Ik ben bovendien zeker dat er nog mensen zijn die zich daaraan interesseren… zo bleek toch uit reacties op mijn eigen profiel… er zijn nog mensen die zich ergeren aan de onvolledige en ontransparante communicatie en handelingen door TELENET. Ik wacht dus op een VOLLEDIG en TRANSPARANT antwoord op alle bekommernissen.

I. D.

Naar: Telenet

23/12/2024

Ik kreeg nog geen antwoord op mijn nochtans eenvoudige vraag. Ik herhaal ze dus even: Zullen we met onze huidige, door julie 'verouderd' genoemde, decoder nog TV kunnen kijken , programma's opnemen , herbekijken etc... zoals we nu doen ? En zal dat ook op langere termijn nog zo zijn?

I. D.

Naar: Telenet

24/12/2024

We kregen zojuist een antwoord waarmee we eigenlijk NOG STEEDS GEEN antwoord hebben op de DUIDELIJKE vraag: HOE LANG zal onze huidige decoder nog gebruikt kunnen worden, als het van de diensten/techniek Telenet afhangt ( hij dus niet stuk gaat) ? Er wordt wel geantwoord dat als de techniek verandert , de installaties van Telenet soms niet meer kunnen gebruikt worden, maar we willen toch zowat een TERMIJN waarop dat dat ingepland wordt... een aanduiding over de datum tegen dewelke deze decoder niet meer zal KUNNEN gebruikt worden. Gaat dat over weken?maanden?jaren? Er moet toch een uitrol bestaan , met een deadline ... Dus graag TOELICHTING Bovendien weten we nu nog STEEDS NIETS over de omruiling via PostNL. Die vraag hebben we ook al herhaaldelijk gesteld. Hoe gaat dat in zijn werk ? We willen dat VOORAF weten, en NIET NADAT we EERST 'kiezen' voor omruiling Een KEUZE behelst immers ALLES weten, en ook de link naar jullie website is VOLKOMEN ONTRANSPARANT wat die omruiling via Post NL aangaat. Concreet stellen wij, en allicht ook andere klanten, zich CONCREET de vraag of PostNL dat bij hen komt ophalen, en zo ja, wat zowat de tijdspanne is dat de mensen TER BESCHIKKING moeten zijn thuis? Is dat een halve dag, of , zoals nogal gebeurt... een tijdspanne van een GANSE dag , bijv. tussen 8 u en 20 U ? Of is het zo dat mensen zelf naar een PostNL -punt zullen moeten gaan, om daar die decoder af te leveren? En hoe kunnen ze die bezorgen? De meeste mensen, zoals wij, hebben na zo vele jaren niet meer de doos in huis om die decoder te verpakken. Dus heel graag een VOLLEDIG antwoord, zodat we EINDELIJK weten CONCREET waar we eventueel voorstaan, zodat we BEWUST kunnen KIEZEN

I. D.

Naar: Telenet

24/12/2024

En ook nog dit : aangezien jullie mailen via een NO REPLY - mailadres, stuur ik alle reacties noodgedwongen via TESTAANKOOP Het is erg en ergerlijk dat jullie als telecombedrijf niet bereikbaar zijn via mail.

I. D.

Naar: Telenet

26/12/2024

Gisteren ontving ik een mail. Dààrin zou dan een 'antwoord' te vinden zijn. Helaas, pindakaas : NOG STEEDS worden mijn vragen NIET beantwoord. Er staat wel een kleine uitleg in waarom Telenet de decoders vervangt, en ik vind een 'link' naar de website, maar: die HAD IK AL VOORDIEN GEVONDEN EN GELEZEN Daarna wordt mijn man opgebeld, OPGEBELD dus, wat ik liever NIET heb, want je hebt GEEN BEWIJS van wat je door TELENET verteld wordt. Zo kunnen ze altijd beweren dat ze NIET hebben beloofd wat ze WEL in dat gesprek hebben beloofd.. Er werd gezegd door de zeer vriendelijke medewerkster dat ze veronderstellen dat tot eind 2026 onze 'oude' decoder nog zal kunnen functioneren ( tenzij hij uiteraard stuk moest gaan, maar dat hadden we zelf ook wel al begrepen en geopperd), maar dat ze geen garantie kunnen geven. Toen hij echter doorvroeg en ook antwoord wilde op de vraag HOE de terugbezorging via Post NL CONCREET zou verlopen, werd hem WIJSGEMAAKT dat ALLES te vinden was op de website , via de LINK die in de mail was toegevoegd BULLSHIT dus, excusez-le-mot, maar het begint serieus mijn strot uit te hangen dat TELENET zijn klanten neemt voor nitwits ... Ik heb dus nogmaals een paar PRINTSCREENS genomen van de 'procedure' zodat HOPELIJK TOCH eindelijk aan TELENET duidelijk is waar het schoentje ondermeer wringt, waar TELENET (nogmaals) tekort komt aan zijn INFORMATIEVERPLICHTING naar de consument. ZEKER als een consument VRAGEN STELT, CONCRETE vragen, is TELENET in GEBREKE Bij het aanklikken van de link wordt alleen gesteld dat terugbezorgen via PostNL gratis kan... ( het zou er nog aan mankeren !), maar je vindt NIETS ... TENZIJ: Je kan mogelijks ( want ik ben zelfs dààr niet eens zeker van) wat meer informatie vinden, maar PAS WANNEER JE DE KOP " IK RUIL OM", hebt 'gekozen'. MAAR : je bent ERAAN VOOR DE MOEITE, want ZELFS DAN krijg je nog steeds NIETS van INFORMATIE die nochtans VERPLICHT door TELENET moet gegeven worden, en wel VOORAFGAANDELIJK , zeker als een klant er al zowat 6 , 7 keer DUIDELIJK om GEVRAAGD heeft (!!) Je moet immers dan eerst INLOGGEN met ofwel je KLANTNUMMER bij TELENET, ofwel met je EID -kaart , ofwel met Itsme.... Op dat ogenblik lijkt het mij alvast dat je meer en meer in de CONTRACTUELE sfeer terechtkomt. Je HEBT immers REEDS een KEUZEKNOP ingedrukt ' IK WIL OMRUILEN', en daarna lijkt het wel dat je TOESTEMT door nog eens je GEGEVENS op te geven... Als TELENET mensen iets wil doen doen, een 'voorstel' doet ( dat in de brief bijna als onoverkomelijk , dus eerder als verplichting) wordt voorgesteld, en de mensen dat voorstel wil doen ACCEPTEREN , dan moet TELENET VOORAF aan klanten DUIDELIJK maken wat PRECIES van die klanten verwacht wordt Het is dan ook een SCHANDE dat na 6,7,8 keer vragen stellen via allerlei kanalen... die vraag nog STEEDS NIET is beantwoord. Dus nogmaals : graag de INFORMATIE heel concreet over HOE de terugbezorging via PostNL zal moeten verlopen... dus VOOR we moeten 'kiezen' voor omruiling. Het kan immers ook niet zijn dat , als men dat niet doet, door TELENET a.h.w. GESANCTIONEERD wordt en 45 euro zou moeten betalen.... als men die terugzending NIET doet In bijlage de printscreens van de website van TELENET waaruit DUIDELIJK wordt dat TELENET helemaal NIET duidelijk is over die terugbezorging... maar men EERST moet 'kiezen' voor omruiling... waarna men mogelijks METEEN VASTZIT aan die keuze ?!

Telenet

Naar: I. D.

03/01/2025

Is deze e-mail niet goed leesbaar? Hierwel.CaseId: S-32812403 Beste Meneer, Mevrouw, Wij bevestigen graag de ontvangst van uw klacht. Wij hopen snel bij u terug te komen met meer informatie. Mvg, Telenet © Telenet BV maatschappelijke zetel: Liersesteenweg4,2800Mechelen,België telenet.be tel. +32 (0) 15 66 66 66 KBO/BTW(BE)0473.416.418 RPR Antwerpen, afd.Mechelen IBAN BE11 4050 5046 1148 statementAlgemene voorwaarden

I. D.

Naar: Telenet

21/01/2025

Ik reageer binnenkort op uw mail van 3/1/2025. Ik plaats de inhoud ervan hieronder , zodat mensen die ook info zoeken weten hoe het zit met die 'gratis' omruiling. Zoals makkelijk gesteld: NIETS is gratis. Alleen gaat Telenet ervan uit dat ONZE tijd en ONZE verplaatsingen gratis (moeten) zijn: De mail Beste mevrouw De Vriendt, U gaf mee dat onze online-informatie niet voldoende duidelijk is. Via deze mail proberen we de informatie, die online staat, extra te verduidelijken. U hebt 2 opties: Optie 1: winkelpunt: De oude decoder kan afgegeven worden in een winkelpunt. De medewerkers brengen alles voor u in orde en geven de nieuwe decoder mee. • Dit is gratis. • Dit is het makkelijkste. • Ik zocht voor u het dichtstbijzijnde winkelpunt even op: Telenet Aalst Kattestraat 5 - 9300 Aalst 053/706174 Openingsuren Ma: 10:00 - 18:00 Di: 10:00 - 18:00 Wo: 10:00 - 18:00 Do: 10:00 - 18:00 Vr: 10:00 - 18:00 Za: 10:00 - 18:00 Zo: Gesloten Feestdag: Gesloten Optie 2: online bestelling: • Er wordt een leveringskost van 5 euro aangerekend. Kopie van onze site in verband met de levering en het terugsturen: Toestellen leveren en terugsturen | MyTelenet Levering: Online besteld? We doen er alles aan om je TV-box, modem of andere Telenet-hardware binnen 2 tot 4 werkdagen (uitgezonderd zon- en feestdagen) na je online bestelling bij je thuis of op een ander adres in België te leveren. Zodra je de hardware hebt ontvangen, kan je aan de slag om het te installeren. Beetje hulp nodig daarmee? Geen paniek, we helpen je graag! Heb je na 4 werkdagen na het bestellen de hardware nog niet gekregen of heb je vragen over de installatie? Contacteer ons! Je bestelling volgen Na je bestelling ontvang je een e-mail van PostNL met daarin een track & trace-code waarmee je de levering kan opvolgen. In de e-mail staat bij Verwacht bezorgmoment een tijdsindicatie. Zo weet je meteen wanneer je de koerier mag verwachten. Heb je geen e-mail met track & trace-code ontvangen? Kijk zeker eens in de spamfolder van je mailbox. Vind je je e-mail nog steeds niet terug? Laat het ons weten! Niet thuis? Je ontvangt een e-mail en een kaartje van de koerier. Daarmee kan je op vertoon van je identiteitskaart je pakje afhalen in een Post NL-afhaalpunt in je buurt. Niet afgehaald na 7 dagen? Dan wordt de Telenet-hardware naar ons teruggestuurd. We annuleren vervolgens je bestelling, zonder extra kosten. Bestelling annuleren? Bij levering kan je de Telenet-hardware weigeren. De koerier neemt het dan terug mee en je bestelling wordt geannuleerd. Je behoudt je huidige Telenet-diensten. Na levering heb je 14 dagen de tijd om je TV-box, modem of andere Telenet-hardware zelf opnieuw in te leveren. Is de Telenet-hardware of de verpakking beschadigd? • Teken niet voor ontvangst en weiger je bestelling. Bestel ten vroegste 2 dagen later je hardware opnieuw online. Zo ben je zeker dat je nieuwe bestelling correct geregistreerd wordt. • Heb je al getekend voor ontvangst en merk je pas achteraf dat de hardware beschadigd is? Lever deze dan opnieuw in via een winkel of retourpunt. Hoe betaal je de Telenet-hardware? Je betaalt de huur van de hardware en een eenmalige leveringskost (€5) via je aanrekening. Geniet je van een promotie? Dan brengen we je hiervan op de hoogte. Terugsturen: Hoe werkt het? 1. Verpak je toestel met de bijhorende kabels en eventueel de afstandsbediening in een doos. 2. Druk het verzendlabel af en kleef het op de buitenkant van je verpakking. 3. Zoek het dichtsbijzijnde PostNL-retourpunt op en breng je pakje binnen. Let wel: Telenet werkt samen met PostNL voor gratis levering en retour. Alleen via PostNL is terugsturen gratis! Wat betreft de vraag tot aanmelden bij het bekijken van de informatie op onze site: Er wordt inderdaad bij elke commerciële handeling aan onze klanten gevraagd zich aan te melden/ te identificeren. Dit is om onze klanten te beschermen tegen mogelijke fraude. Zolang een klant enkel aanmeldt en niets specifiek bevestigt, gebeurt er niets en is er geen verplichting. Ik vertrouw erop dat ik u hiermee voldoende informatie heb gegeven. Vriendelijke groeten, Telenet

Telenet

Naar: I. D.

22/01/2025

Is deze e-mail niet goed leesbaar? Hierwel.CaseId: S-33658305 Beste Meneer, Mevrouw, Wij bevestigen graag de ontvangst van uw klacht. Wij hopen snel bij u terug te komen met meer informatie. Mvg, Telenet © Telenet BV maatschappelijke zetel: Liersesteenweg4,2800Mechelen,België telenet.be tel. +32 (0) 15 66 66 66 KBO/BTW(BE)0473.416.418 RPR Antwerpen, afd.Mechelen IBAN BE11 4050 5046 1148 statementAlgemene voorwaarden


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform