Terug

Crimineel standpunt inzake retourzending

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

M. A.

Naar: Cool blue

27/10/2022

Geachte heer, mevrouwOp 8 september kocht ik via een zakelijk account een iPhone 12 Mini bij Coolblue ik pikte de iPhone op in hun fysieke winkel.Op 14 september melde ik het toestel aan voor een omruiling naar het grotere model iPhone 12. Van Coolblue krijg ik een email met instructies om dit product terug te sturen. De instructies zijn duidelijk en geven aan dat ik het Bpost verzendlabel moet gebruiken dat ze als bijlage aan de mail toevoegen. Het Bpost verzendlabel is aangekocht door Coolblue en geeft dit ook zo aan op het label zij zijn zowel verzendende partij (vanop mijn adres) als ontvangende partij (op hun adres). Via de Bpost tracking kan ik zien dat het pakket op 28 september door Coolblue ontvangen is. Hun retourinformatie geeft aan dat het vervangende product normaal diezelfde werkdag zou opgestuurd worden. Echter, hun website geeft ten algemene titel aan dat het druk is in hun magazijnen en dat zendingen enige vertraging kunnen oplopen.Op 3 oktober neem ik een eerste keer contact met Coolblue via Facebook. Op dat moment en op alle volgende contactmomenten (per telefoon, email en facebook op 3 oktober, 4 oktober, 10 oktober, 18 oktober, 21 oktober en 24 oktober ) is hun boodschap hetzelfde: de retour duurt iets langer dan normaal en we kijken met onze backoffice wat het probleem is dit zal tegen einde deze week (sic.) wel opgelost zijn.Op 21 oktober krijg ik plots berichten dat mijn toestel aangemeld is voor reparatie en dat de reparateur bezig is aan het werk. Na enige communicatie over en weer blijkt dit een vergissing te zijn.Telefonisch laat één medewerker weten dat er intern een onderzoek loopt naar whereabouts van het pakket en dat we dat onderzoek even moeten afwachten.Op 25 oktober krijg ik in 2 zinnen melding dat (i) mijn pakket niet (volledig) toegekomen is, (ii) dat retourzendingen op risico en voor de verantwoordelijkheid zijn van de klant (iii) dat zij verder niets kunnen doen dan aan te raden Bpost te contacteren. Ik geef aan principieel akkoord te zijn dat het terugzenden van mijn eigendom naar Coolblue geacht kan worden op mijn verantwoordelijkheid te zijn, ware het niet dat Coolblue duidelijk deze verantwoordelijkheid op zich neemt door mij duidelijke instructies te geven dat retourneren enkel kan via hun proces én met hun verzendlabel (waarvoor zij de verzendende partij zijn bij Bpost). Ik geef duidelijk aan niet akkoord te zijn dat ik nu plots verantwoordelijk ben voor wat er gebeurde onder hun verzendregeling met Bpost. Ik stel dat zij de verzendende partij zijn en bijgevolg verantwoordelijk zijn voor de zending.Verder geef ik aan dat Bpost een strikte termijn van 7 kalenderdagen hanteert na ontvangst voor het melden van enige gebreken. Gezien er op dat moment niet 7 maar 27/28 kalenderdagen gepasseerd zijn, is mijn recht van verhaal op Coolblue verlopen. Ik geef aan bij Coolblue niet te begrijpen waarom het één maand moet duren om mij te laten weten dat de doos leeg toekwam geen zinnig antwoord. Ik acht hen verantwoordelijk voor mijn verlies van verhaal en geef dit duidelijk aan. Ik dien alsnog een klacht in bij Bpost. Binnen 2 werkdagen hebben zij het volledige dossier onderzocht en komen ze bij mij terug met een heldere conclusie: Nico van Bpost geeft duidelijk aan dat (i) Coolblue de sender of record is en dat zij als enige een contractuele relatie hebben met Bpost, dat (ii) een schadevergoeding aldus enkel door Coolblue bekregen kan worden, dat (iii) er inderdaad reeds door Coolblue contact is genomen met Bpost en klacht ingediend en dat (iv) .... Coolblue een schadevergoeding heeft aangevraagd en bekomen ... Desondanks de uitgebreide briefuitwisseling, de duidelijke feiten, eisen en ondersteunende elementen blijft Coolblue tot op vandaag aangeven dat zij niet verantwoordelijk zijn en mij niet kunnen helpen. Ik krijg geen enkele inhoudelijke reactie op het feit dat Bpost aangeeft dat zij wél de verantwoordelijke verzendende partij zijn, dat zij wél reeds contact hebben gehad en dat Coolblue reeds vergoed is voor de geleden schade. Tot op vandaag heb ik dus betaald voor een duur toestel, dat ik niet gekregen heb en waarvoor Coolblue tweemaal langs de kassa is gepasseerd. Alle communicatie is hen aangetekend overgemaakt, alsook een kopie en transcriptie van Bpost's berichten.Mijn eis is reeds driemaal duidelijk gemaakt:- excuses - terugbetaling volledig factuurbedrag- vergoeding gemaakte kosten van aangetekende schrijvens- compensatie voor de vele uren uitwisseling en opvolging.Brutaal, misselijkmakend en eigenlijk gewoon crimineel.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform