Crafter, niets dan problemen en op 84.000km motor vervangen
Aard van probleem:
HerstellingKlacht
K. L.
Naar: Volkswagen - VW
Korte beschrijving van uw probleem: ondanks tijdig onderhoud en meerdere herstellingen in officiële vw-garage haalde mijn Crafter van 2018 niet eens 85000km. Een van de aandrijfassen is afgebroken en de oorzaak zou liggen bij de turbo. De kapotte motor en turbo zijn voor expertise bijgehouden. De herstelling (gereviseerde motor + hoop andere onderdelen) komt op 13.400€, terwijl ik al duizenden euro’s voor herstellingen en onderhoud heb betaald intussen. Laat ons zeggen dat ik al 20.000€ heb uitgegeven en de Crafter had niet eens 85000km gehaald. Ik vroeg aan de officiële vwgarage een tegemoetkoming, maar daar was geen sprake van. Ik kan deze laatste herstelling niet betalen en ben feitelijk genoodzaakt om het bod van 6000€ van de vwgarage te aanvaarden. Terwijl ik nog 12.000€ moet afbetalen aan het krediet. Voor die 6.000€ kan ik geen andere Crafter kopen en als zelfstandige is dit een streep door mijn rekening. Ik kan niet gaan werken zonder bestelwagen. Dit betekent het einde voor mij als zelfstandige. Nochtans kocht ik in 2018 een spiksplinternieuwe Crafter zodat ik gespaard zou blijven van hoge herstellingskosten, maar ik heb er niks dan problemen mee gehad en het eindigt ook heel sneu voor mij nu.
Berichten (6)
Volkswagen - VW
Naar: K. L.
Betreft :- CVI Crafter aanvraag- Onze referentie: 00817540Beste Test Aankoop,Bedankt voor uw bericht. Echter bezorgt u ons noch de gegevens van de klant, noch de gegevens van het voertuig en kunnen wij dus niet de nodige informatie terugvinden om de goede opvolging van het dossier te verzekeren.We verzoeken u om ons het chassisnummer en de nummerplaat van het voertuig te bezorgen, alsook de gegevens van de klant.Dank bij voorbaat.Met vriendelijke groeten,Gelieve deze melding in geval van verdere communicatie niet te wissen: thread::MsOBUT98dySAHOFiDvBnUn8::--------------------
K. L.
Naar: Volkswagen - VW
Beste, Hierbij het chassisnummer WV1ZZZSYZJ9015366. Nu heb ik onlangs een vinrapport opgevraagd en ik moet zeggen dat ik verbaasd was om te zien op het rapport dat men spreekt van een eerste registratie oktober 2017, nochtans heb ik het nieuwe voertuig pas in januari 2018 geleverd gekregen, nadat men ermee naar de keuring was moeten gaan. Ondertussen weet ik ook dat als je een nieuw voertuig koopt je doorgaans niet naar de keuring moet … ook staan de herstellingen die werden uitgevoerd feitelijk niet in detail op het rapport, terwijl een onderhoud er wel uitgebreid staat in omschreven. Bovendien was de wagen reeds uitgerust met een houten vloerplaat, hetgeen toch ook niet standaard is? Hoogachtend
Volkswagen - VW
Naar: K. L.
Betreft :- Uw CVI Crafter Fourgon WV1ZZZSYZJ9015366- Onze referentie: 00820825Geachte mevrouw Luyckx,Wij willen u allereerst bedanken voor uw bericht uw Volkswagen Crafter. We hebben uw situatie onderzocht in samenwerking met uw concessiehouder, D’Ieteren Mobility Center Kapellen, en wensen u het volgende mee te delen.Volgens de verkregen informatie, begrijpen we dat het voorval met uw voertuig reeds in november 2023 heeft plaatsgevonden. Uw voertuig werd na diagnose door de concessiehouder opgehaald zonder dat de voorgestelde herstellingen bij hem werden uitgevoerd.We dienen erop te wijzen dat uw voertuig reeds meer dan 8 jaar oud is en dat de onderhoudsvoorschriften van de constructeur niet steeds zijn opgevolgd. Dit kan invloed hebben gehad op de duurzaamheid en betrouwbaarheid van uw voertuig.Verder zijn we geïnformeerd dat er een rood waarschuwingslampje geactiveerd was op het moment van het voorval, maar dat het voertuig niet onmiddellijk geïmmobiliseerd werd. Volgens de informatie van uw concessiehouder heeft dit naar alle waarschijnlijkheid de opgelopen schade verergerd.Gezien bovenstaande elementen, en hoewel we het ten zeerste betreuren dat u in deze moeilijke situatie verkeert en dat deze mogelijke gevolgen heeft voor uw professionele activiteiten, zijn we in dit specifieke geval genoodzaakt u mee te delen dat we geen financiële tussenkomst kunnen voorzien.Wij hopen oprecht dat u ondanks alles toch een passende oplossing zult kunnen vinden en wensen u veel sterkte met de verdere afhandeling. Mocht u nog verdere vragen hebben of aanvullende ondersteuning wensen, aarzelt u alstublieft niet om ons opnieuw te contacteren.Dit schrijven wordt u geadresseerd zonder enige nadelige erkenning en onder voorbehoud van alle recht.Met vriendelijke groeten,Gelieve deze melding in geval van verdere communicatie niet te wissen: thread::0vYYawgIcuCyetVEB-T3w38::--------------------
K. L.
Naar: Volkswagen - VW
Beste, mijn voertuig is allesbehalve 8 jaar oud… eerste inschrijving volgens mijn roos formulier is 05/01/2018, hoewel het vinrapport zegt oktober 2017. Vreemd… misschien kunt u dit ook toch even verklaren? Misschien kunt u ook vertellen waarom het voertuig dat ik als nieuw kocht, wel eerst naar de keuring moest? En hoe komt het dat er al een houten vloerplaat in de laadruimte was geplaatst? Dit is toch niet standaard? In ieder geval, toen de panne zich voordeed, eind oktober 2023, was het voertuig pas aan zijn VIJFDE levensjaar bezig. De onderhoudsvoorschriften werden wel goed opgevolgd! Als jullie op jullie website zeggen dat je om de 30000km of 2-jaarlijks op onderhoud moet en je weet dat ik een trekhaak heb laten plaatsen vlak nadat ik de Crafter kocht, jaarlijks naar de keuring moet en nooit zomaar naar de keuring ga, zonder de crafter eerst te hebben binnen gedaan voor onderhoud&nazicht, toont u mij dan eens aan wanneer ik dan wel het onderhoud zou hebben gemist. Dus dat is al het eerste argument dat wat meer informatie vereist. Bovendien toen de panne zich voordeed, brandde er GEEN ENKEL lampje, ook de boordcomputer gaf GEEN ENKELE MELDING! Ik ben ONMIDDELLIJK gestopt en stond meer dan een uur op de ring van Antwerpen tijdens de avondspits! Ik ben dan uiteindelijk “gered” door het FAST-team. Waar haalt men het toch van dit zeggen… Onze concessiehouder deed op mijn vraag een diagnose, en toen ik ernaar vroeg, kon men niet zeggen wat de oorzaak was. Het enige dat ik kreeg van uitleg was dat er een aandrijfas was afgebroken en dat die door de motor was gevlogen omdat daar een enorme kracht achter zit. Dan zouden ze nu plots wel weten te zeggen hoe en wat?! Sorry, maar dit is gewoon niet waar! Ik heb er nog naar gevraagd… waarschijnlijk zelfs schriftelijk, want dat is mijn gewoonte. Ik heb de voorgestelde herstelling niet laten uitvoeren bij de concessiehouder: omdat die een offerte gaf voor een nieuwe motor en de kostprijs voor mij niet betaalbaar was, i.e. enkel voor de motor zonder extra’s 13.000€. Maar dat doet er zelfs niet toe! Het gaat erom dat de wagen het ene probleem na het andere had en dat de herstellingen hoog o opliepen en dat ondanks als die ingrepen de aandrijfas toch wel brak en door de motor heen ging. Dat is “the point”. En de “bovenstaande elementen” kloppen NIET. Ik heb aan de hersteller gevraagd om zowel de motor als de turbo opzij te houden voor eventuele expertise… hoelang denken jullie dit te trekken? Die garagist kan die motor en turbo niet eeuwig opzij houden. Bovendien ben ik niet gediend met de “bovenstaande elementen”. Als u zegt dat ik een rood lampje gewoon genegeerd heb en de schade verergerd heb… dan is dat een flagrante leugen! Wat kan er erger zijn dan een as die afbreekt en door de kracht die achter die as zit gewoon door de motor vliegt… wat kan er erger?! Zoals ik zei de motor maakte plots heel hoge toeren en “Bam!”, vervolgens rook. Denkt u nu echt dat ik nog verder durf rijden dan? Ik stop al bij een oranje lichtje! Om dan toch nog vlak voor de afrit van de autosnelweg stil te gaan staan? Dan had ik toch wel van de snelweg afgereden zeker… neen, alles gebeurde op een tijdspanne van een paar seconden. “Een rood waarschuwingslapje geactiveerd”… dit is erg vaag hè, als jullie nog niet specifiek kunnen zeggen welk rood lampje. Er zijn zoveel lampjes die rood kunnen branden… Hoe durft u iemand die zo gedupeerd is door een wagen bij jullie gekocht te hebben die niet (nooit) aan de eisen voldeed, nog te beschuldigen van deze dingen? Heeft Volkswagen echt geen greintje respect voor zijn klanten en verzinnen jullie maar allerlei smoezen om onder jullie verantwoordelijkheid uit te komen? Als jullie de hele wereld voor de gek wilden houden met jullie sjoemelsoftware, dan draaien jullie jullie hand er niet voor om om in dit geval ook gewoon de schuld op jullie klant te schuiven en de heilige onschuld uit te hangen. Waarom antwoordt u niet op mijn vragen ivm de registraties die men deed van de herstellingen? Waarom staan die niet duidelijk gedetailleerd vermeld op het vinrapport? En waarom zie ik als eerste datum van registratie in België oktober 2017 staan op het vinrapport, terwijl mijn boorddocumenten anders zeggen? Graag antwoorden a.u.b. Dank
Volkswagen - VW
Naar: K. L.
Betreft :- Uw CVI Crafter Fourgon WV1ZZZSYZJ9015366- Onze referentie: 00821730Geachte mevrouw Luyckx,Bedankt voor uw bericht.Ik heb in mijn vorige schrijven een vergissing gemaakt. De garantie ging inderdaad van start in januari 2018. Mijn excuses voor dit misverstand.U begrijpt echter dat mijn standpunt met betrekking tot de interventie behouden blijft, gelet op de leeftijd en kilometerstand van het voertuig, en vooral het feit dat er geen herstelling is gebeurd bij onze erkende concessiehouder.Gezien uw voertuig al meer dan 6 jaar geleden ingeschreven werd, kunnen we daar niet verder op in gaan.Aarzel niet om ons telefonisch te contacteren met ons referentienummer 00821730 mocht u nog verdere vragen hebben.Dit schrijven wordt u geadresseerd zonder enige nadelige erkenning en onder voorbehoud van alle recht.Met vriendelijke groeten,Gelieve deze melding in geval van verdere communicatie niet te wissen: thread::HHeRLHPsfyi1WKmC_pfHnX8::--------------------
K. L.
Naar: Volkswagen - VW
Beste, Ik heb niet gesproken over garantie. En ik krijg geen antwoord op mijn vragen mbt de eerste registratie in België in oktober 2017 én vooral waarom de vele herstellingen niet gedetailleerd werden geregistreerd door de concessiehouder, terwijl een groot onderhoud door een erkende vw-garage wel heel gedetailleerd geregistreerd werd? Misschien moet ik u een detail gegeven van alle herstellingen die de concessiehouder uitvoerde? In juli 2018 moest de Crafter al worden gesleept naar de garage voor een herstelling omdat ik op reserve had gereden en de auto nadien zijn power kwijt was… advies dat ik kreeg was om niet op reserve te rijden want dat was veroorzaakte problemen. Ik vond dit altijd heel vreemd, nog nooit gehoord dat je met een auto zeker niet op reserve mag rijden en bovendien zou er in een tank van een nieuwe auto met 7900km toch geen vuil kunnen zitten. Een auto die na 70.000 km's defect is heeft ongetwijfeld een constructiefout ongeacht de manier waarop ermee gereden is. Een auto kan echt wel tegen een stootje en die kan je bij normaal gebruik niet oprijden na 80.000 km. Bovendien koos ik bewust voor een VW omdat het merk voor mij gelijk staat met degelijkheid. Maar bon, met een VW Crafter mag je dus niet op reserve rijden omdat er dan iets kapot gaat en de motor geen power meer geeft. Volkswagen vindt dit blijkbaar heel normaal. Volkswagen vindt het blijkbaar ook normaal om haar klant dit te doen geloven. Kijk ik ben geen automechanicien, en ookal vind ik die uitleg heel vreemd, als mijn garage mij dit zegt, dan ga ik ze geloven, ongeacht of naar mijn eigen gevoel dit toch geen normale toestanden zijn.
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten