Terug

Correctiefactuur Eneco

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

A. C.

Naar: Eneco

13/05/2024

Geachte,Ik ben al 2 jaar geen klant bij Eneco. Omstreeks april 2022 krijg ik slotfactuur van rond de 1200 euro voor de periode december 2021-april 2022 aardgasverbruik. Deze word nadien gecrediteerd mede doordat mijn EAN even gekoppeld stond op Dalelas BVBA het restaurant dat toen onder mij zat op de gelijkvloers. Ik vertrek als klant en alles is netjes betaald en afgehandeld. November 2023 krijg ik melding per mail dat er een nieuwe factuur wacht: correctie/herberekening voor diezelfde periode. Ik leg dit uit aan Eneco en ze blijven bij hun standpunt. Ik kaart artikel V.5 van het consumentenakkoord aan dat voorziet dat men 12 maanden heeft na de oorspronkelijke factuur voor een herberekening. Deze deadline is door Eneco ruimschoots gepasseerd en word als nalatigheid van het bedrijf beschouwd. Dit consumentenakkoord heeft Eneco mee ondertekend bij de Vlaamse regering met alle andere energiepartners. Graag voltallige creditering van dit bedrag en afsluiting ervan. Eerdere betwisting van Eneco dat men van Fluvius rond oktober/november update van meterstanden heeft doorgekregen is onjuist. Hier is telefonisch overleg gepleegd met Fluvius door mezelf en in de loop van deze week ontvang ik van Fluvius de bewijsstukken dat staaft dat men enkel in maart meterstanden doorgeeft.

Berichten (2)

A. C.

Naar: Eneco

23/05/2024

Bijlagen het overzicht van Fluvius dat ze meterstanden hebben opgenomen. De gewone jaarlijkse meterafname. Geen correctie meterstanden terug te vinden wat jullie altijd beweerd hebben. Meterstanden waren op:9/12/2114/4/2210/3/2313/6/2315/4/24In bijlagen staat er dat jullie na de meterstanden door gekregen te hebben 6 weken tijd hebben om op te maken.

Eneco

Naar: A. C.

11/06/2024

Beste James, Aangaande je klacht over de herziening van je afrekening kan ik je het volgende informeren: Allereerst verduidelijk ik graag dat de periode van 12 maanden (vermeld in het consumentenakkoord) waarnaar je verwijst, betrekking heeft op het corrigeren van een foutieve afrekening door de energieleverancier zelf. Dit wil zeggen: wanneer wij een fout maakten op onze afrekening (bijvoorbeeld een verkeerd tarief toegekend), dan dienen we dit binnen één jaar recht te zetten. Dit is echter niet wat er bij jou gebeurde.In jouw situatie gaat het namelijk om een rechtzetting van de netbeheerder, Fluvius. Fluvius beschikt over een langere periode om foutieve metergegevens recht te zetten dan de leveranciers. Wij ontvingen van Fluvius een rechtzetting van je beginmeterstand op je aardgas. Het is naar aanleiding van deze rechtzetting dat wij een nieuwe afrekening voor je opmaakte.Originele beginmeterstand van aardgas, ontvangen van Fluvius: 15.829 m³Rechtgezette beginmeterstand van aardgas, ontvangen van Fluvius: 15.036 m³. Als leverancier hebben wij geen zeggenschap over welke meterstanden er geregistreerd worden op welke datums. Dit is de verantwoordelijkheid van de distributienetbeheerder. Wij factureren de meterstanden zoals we ze ontvangen van Fluvius. De herziening van je factuur gebeurde dus louter gebaseerd op de nieuwe informatie ontvangen van netbeheerder Fluvius. Nog een fijne dag toegewenst. Van: klachtenbox@test-aankoop.be klachtenbox@test-aankoop.be Verzonden: donderdag 23 mei 2024 10:10Aan: FM_externalcomplaints FM_externalcomplaints@eneco.comOnderwerp: Klacht - Correctiefactuur Eneco - (CPTBE02015867-13)


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform