In april 2023 leasde ik een Fuell 1S speedpedelec via O2O bij de firma Bizbike. Daarnaast leasde ik ook een helm, fietstassen, een slot en een extra oplader. Het totale leasebedrag bedroeg 4488,99€. Dit bedrag betaalde ik in maandelijkse termijn terug aan O2O. Het maandelijkse bedrag bedroeg 174,52€.
De fiets voldeed echter niet aan de verwachtingen. Op anderhalf jaar tijd was hij 4x defect waardoor ik voor langere tijd niet over de fiets kon beschikken.
- Defecte display: van 07/04/23 tot 26/04/23
- Defecte motor: van 14/11/23 tot 01/02/24
- Defecte motor: van 03/09/24 tot 23/09/24
- Defecte motor: van 09/10/24 tot 25/10/24
Op 12/11/24 werd in overleg tussen Bizbike en O2O besloten dat Bizbike de fiets en de andere geleasde accessoires definitief terug zou nemen en het geld zou terugstorten aan O2O. Hiermee kwam er een einde aan mijn contract met O2O en beschik ik over geen fiets meer voor mijn woon-werkverkeer.
De bedoeling was dat ik op het einde van de leasing de fiets en accessoires kon overnemen van O2O. Ik heb dus 19 maanden betaald voor producten die ik bij het einde van de leasing kon aankopen aan 16% van de cataloguswaarde. Aangezien de producten werden teruggenomen door Bizbike, is een aankoop niet meer mogelijk. Ik heb dus al die maanden voor niks betaald.
In de periodes dat de fiets in herstelling was heeft Bizbike ook nooit voorgesteld een vervangfiets ter beschikking te stellen. Hierdoor kon ik dus niet met de fiets naar en van het werk en moest ik andere transportmiddelen aanspreken. Hierdoor verloor ik ook mijn fietsvergoeding voor de dagen dat ik de fiets niet kon gebruiken.
Ik betaalde dus 19 maand huur aan O2O. x 174,52 = 3315,88€. In totaal heb ik 134 dagen niet over de fiets kunnen beschikken door defecten en de lange periodes die Bizbike nodig had om de fiets te herstellen. Dit komt overeen met 4,5 maand. Wat betekent dat ik 174,52€ x 4,5 = 785,34€ betaalde voor een product dat op dat moment niet bruikbaar was.
Van die 134 dagen zonder fiets heb ik 78 dagen gewerkt. Mijn woon-werkverkeer bedraagt 25 km enkel. Heen en terug = 50 km. Dit betekent 78 dagen x 50 km = 3900 km. Ik ontving een fietsvergoeding van 0,27€ per km van mijn werkgever. Hierdoor verloor ik 3900 x 0,27 = 1053,00€.
In totaal verloor ik dus een bedrag van 1838,34€. Te wijten aan de slechte kwaliteit van het product geleverd door Bizbike, de lange periodes dat ik niet over de fiets kon beschikken tijdens de herstellingen van de fiets door Bizbike. En hiermee gepaard gaand de verloren inkomsten van de fietsvergoeding.
Ik vraag daarom een compensatie van het verloren geld aan Bizbike. Ik stel hen verantwoordelijk voor het leveren van een fiets die voortdurend mankementen vertoonde, de zeer lange tijd om deze mankementen te repareren en het verlies van mijn fietsvergoeding tijdens deze periodes.